internationaal rijbewijs

Is een internationaal rijbewijs verplicht in Zuid-Afrika?
Wenselijk?

Hallo

Volgens de letter van de wet wel, zeker als je nog een oud
papieren rijbewijs hebt maar ik moet je zeggen,
dat we een internationaal rijbewijs over de halve wereld
hebben meegesjouwd, en er is nog nooit naar gevraagd terwijl
we toch diverse malen zijn aangehouden!

Maar je kunt toch voor die paar tientjes op een best dure vakantie niet riskeren om er geen
bij je te hebben, wellicht nodig bij een ongeluk! (kost 17,95ā‚¬ of 18,95ā‚¬)
Al heb ik ook zo mijn twijfels of het niet net als met meerdere
dingen alleen geldklopperij is!

Veel planplezier!

1 like

nee zeker niet. als je een kaart riibewijs hebt. de autoverhuur maatschappijen kunnen er naar vragdn. maar doen dit nooit. en ook kan je met je rijnewijs gewoon in ZA mee rond rijden. als er het er maar in 1 van de elf officiele talen in za op staat. Engels in dit geval. wij rijden al zo lang rond op een NL rijbewijs aldaar.

Is niet meer nodig.
Wij hoefden bij de verhuurder ook alleen ons gewone rijbewijs te laten zien.
Onderweg 1x controle gehad of we een rijbewijs bij ons hadden. De agent keek er naar en vroeg vervolgens uit welk land we kwamen en verder hadden de collega agenten alleen maar aandacht voor de Zuid-Afrikaanse cd die we in de auto aan het afdraaien waren. Gevolg: swingende agenten bij onze auto :wink:

Recentelijk wederom teruggekomen uit Zuid Afrika. Nog nooit naar een internationaal rijbewijs gevraagd bij het huren.

Aha, de ANWB heeft ook zijn site aangepast zie ik!

Rijbewijs:

Auto of motor :

Het Nederlandse rijbewijs is geldig in Zuid-Afrika.
Voor een huurauto of -motor raden wij aan het IRB (internationaal rijbewijs) model 1949 mee te nemen. Het IRB is verkrijgbaar bij iedere ANWB-winkel, ook voor niet-leden. Neem het Nederlandse rijbewijs en een recente pasfoto mee. Het IRB is 1 jaar geldig.
Let op: verhuurbedrijven kunnen specifieke eisen stellen. Bijvoorbeeld een minimum- of maximumleeftijd of een minimum aantal jaren dat het rijbewijs in bezit moet zijn. Vraag van tevoren naar de voorwaarden.

Dus van die geldklopperij zijn we ook weer verlost!

Gelukkig maar. Wij hebben voor ZA, nooit een Internationaal rijbewijs gehad. Alleen met het WK2010, waren de auto verhuurbedrijven daar wel streng op. Maar nu, nee echt niet meer.

Wij gaan al jaren op pad naar USA/Canada zonder internationaal rijbewijs. Nu was ik wat informatie hierover aan het inwinnen betreffende Zuid Afrika. Ik heb inderdaad begrepen dat er door de autoverhuur en door de politie niet om gevraagd wordt. Maar hoe zit het met een evt. schade? Is het zo dat je zoā€™n internationaal rijbewijs wel nodig hebt mocht je schade veroorzaken? Ik heb begrepen dat dit volgens de wet wel nodig is.
Heeft hier iemand ervaring met een aanrijding/schade en de afwikkeling hiervan?

Niet als je bij Sunnycars een auto huurt. Wij hadden zelf veel provlemen om een autoverzekering voor onze auto.s te vinden die het NL rijbewijs accepteerde en hebben dit dan ook schriftelijk laten bevestigen. Maar dit is alleen als je in als Je in ZA woont.

de meeste auto,s zijn namelijk niet verzekerd in ZA. alleen zijn de auto,s verzekerd, die met een banklening zijn gekocht, die moeten hun auto dan wel verkeren.

als tourist is dit allemaal niet van toepassing, omdat de schade via de autoverhuur loopt.

Ik heb een auto bij Avis gehuurd dus ga ik er vanuit dat dat dan ook wel goed zit.

@Elly1 Hadden wel een internationaal rijbewijs bij ons, maar zowel bij Avis als bij de 3 politie controles niet naar gevraagd. Hoe dat zit in Swaziland geen idee, we zijn daar ook niet aangehouden. :blush:

Sent from my SM-J510FN using Wereldwijzer mobile app

Nee ook daar niet denk.

In Swaziland vragen ze ook niet naar je internationale rijbewijs.

Groetjes,
Natascha
ZaZoe Xperience