Wel of geen internationaal rijbewijs

Hallo medereizigers

Mijn man en ik gaan eind september 4 weken rondreizen door Namibië en Botswana. Ik vroeg me af of ik via de ANWB een internationaal rijbewijs moet aanvragen of dat dit wellicht helemaal niet nodig is. Heeft iemand ervaring?

Alvast bedankt voor de eventuele reacties.

Gr Ramona

Dit is niet nodig.

Gr. Hans

Wij doen het altijd wel braaf maar gedurende 4 trips naar Zuidelijk Afrika heeft er nog nooit iemand naar gevraagd…

Gr. Michel

Het is een veilig idee om bij je te hebben. In de Caprivistrook ben ik een keer gecontroleerd door de politie en heb toen mijn internationaal rijbewijs afgegeven. Meer vraagt men dan ook niet. Fijne vakantie!

Sent from my SM-G920F using Wereldwijzer mobile app

Naar mijn mening is het zo dat op het oude rijbewijs alleen Nederlandse teksten stonden. In Australië is het in elk geval zo dat, nu er ook in het Engels op staat dat het een drivers license is, het internationale rijbewijs niet meer hoeft. Wij zijn overigens een keer in Australië aangehouden toen ik nog in bezit was van de ‘oude lap’. Toen ik vroeg of de beste man de vertaling wilde zien via het internationale rijbewijs hoefde dat voor hem niet.

Zo zie je maar. Het is net hoe je het ervaart.

Sent from my SM-G920F using Wereldwijzer mobile app

blijkbaar wel nodig - voor 20 euro neem ik geen risico

niet nodig op een Nl rijbewijs mag je in ZA en Namibia rijden. als je de nieuwe creditkaart rijbewijs hebt.

Dit staat op de site vd ANWB over Zuid Afrika:

Als ik het goed begrijp hangt het af van het autoverhuurbedrijf.

Auto of motor
[ul]
[li]Het Nederlandse rijbewijs is geldig in Zuid-Afrika.[/li][li]Voor een huurauto of -motor raden wij je aan het IRB (internationaal rijbewijs) model 1949 mee te nemen. Het IRB is verkrijgbaar bij iedere ANWB-winkel, ook voor niet-leden: neem je Nederlandse rijbewijs en een recente pasfoto mee. Het IRB is één jaar geldig.[/li][li]Let op: verhuurbedrijven kunnen specifieke eisen stellen. Bijvoorbeeld een minimum- of maximumleeftijd of een minimum aantal jaren dat je in het bezit moet zijn van uw rijbewijs. Vraag van tevoren naar de voorwaarden.[/li][/ul]

Tja, de ANWB wil wel van hun oude voorraden rijbewijzen af! Oude voorraden?Jawel, model 1949.

Misschien is het voor het land zelf niet nodig, maar als je een auto wil huren voor de verhuurmaatschappij wel. Zeker iets om na te vragen.
Hier kwam ik vorig jaar in Australie zelf pas achter…

Hoi Zaan,

ga je me nou vertellen dat in Australië naar een internationaal rijbewijs werd gevraagd. Welke obscure verhuurmaatschappij was dat ;-)? We hebben er diverse keren gehuurd, altijd op een gewoon Nederlands rijbewijs. Maar het zal je maar gebeuren. Dus dan maar better safe than sorry.

Absoluut! Alle bekende verhuurmaatschappijen in Brisbane vroegen om een internationaal rijbewijs. Uiteindelijk Apex gevonden die het geen probleem vond.

Wat is Australie ook een probleem met verhuren was, was dat je een creditcard moet hebben op naam van de bestuurder… Dus de kaart van mijn vrouw was ook niet goed genoeg.

Tenzij je natuurlijk je vrouw als tweede bestuurder opgeeft. Of vroegen ze ook daar veel geld voor?

Dat weet ik eerlijk gezegd niet meer…

Ach t kost weinig, waarom zou je t niet doen? Wij moesten m bij t verhuur bedrijf wel laten zien.

in ZA en Nam nooit bij ons na gevraagd en maar goed ook want een int rijbewijs hebben we niet.