Internationaal rijbewijs: discussie over nut en noodzaak

wij zijn ook in indonesie aangehouden en ik liet eerst alleen nld rijbewijs zien maar ze wilden alleen het irb zien.

in maleisie konden we zonder irb geen scooter of auto huren. in thailand ,laos en cambodja heeft nog nooit iemand om een irb gevraagt.

Dus afgezien van het werkelijke nut van het document, voor die 13 euro kun je geen armoe lijden toch? Alleen met de argumenten van dat je het IRB bij de jouw verbalende agent achter kan laten heb ik zo mijn bedenkingen. Onze ervaring is dat ze in het buitenland inderdaad heel snel je papieren in beslag nemen, en die pas terug geven als de “zaak” geregeld is. In de door ons bezochte landen moesten we ook de auto papieren tonen. Meestal regel je het heel snel door "het ter plaatse"te regelen, hetgeen inhoud dat je ze een bedrag toestopt. Hetzelfde gebeurt aan de grenzen. Je stopt simpelweg een paar bankbiljetjes in je paspoort en je bent er zo door. Zoniet dat ga je de papiermolen in en kun je als je geluk hebt een uur of nog later je weg vervolgen. De keuze is aan jou…

Komt me bekend voor…en dat wil je niet…

Doe dat dus niet als je Belarus binnen gaat! dan kun je vervolgd worden wegens poging tot omkoping en dat is strafbaar. Ik ben daar in elk geval ernstig voor gewaarschuwd.

Bij mij is ook aan de grens naar het internationaal rijbewijs gevraagd in Rusland.

Tja het is natuurlijk maar wie je treft. Mijn ervaring is dat het gros van de douane en politie corrupt is. Het was trouwens in Belarusia dat ik op de terugreis geen stempeltje van registratie in mijn paspoort had. Of ik even 75 dollar wilde schokken of ik moest mee de trein uit. Voor 50 euro was alles geregeld. Zo gaat dat dus. Overigens laat ik wel vaker wat slingeren in mijn paspoort. Kan gebeuren toch?

Ik ben nu bijna 6 jaar woonachtig in Thailand en heb in totaal 2 IRB ‘versleten’ heb dus 4 jaar geen IRB gehad en dit heeft mij nooit voor problemen geplaatst.
Een 3-tal weken geleden nog, ben ik aangehouden bij een controle en ik liet mijn NL-rijbewijs zien en ik mocht doorrijden.
Heeft waarschijnlijk te maken, dat het IRB niet in het Thais vertaald is en dus voor de Thaise ‘bruine jongens’ (politie) onbegrijpelijk is.

In het verleden, had je voor het verkrijgen van een Thais rijbewijs een IRB nodig, maar sinds kort wordt er gevraagd naar je “home-country-drivers’-license”. Het lijkt er dus op dat Thailand het IRB laat schieten.

Ben trouwens maar blij dat de ANWB het document mag verstrekken en dat het daarom maar Euro 13 kost. In Duitsland bijvoorbeeld, kost het veel meer en dien je het officieel aan te vragen en duurt het een paar weken voor je het in handen hebt.

mijn ervaring in Brazilië …

hier zijn een aantal vaste controleposten op invalswegen, waar je meer dan eens tegengehouden wordt

de opmerkingen die ik over mn belgisch/europees rijbewijs gehad heb van de wegenpolitie lopen nogal uiteen

officiëel heb je nodig : een geldig rijbewijs (maakt niet uit of het europees of internationaal is) met een (beëdigde, als dit op een appart dokument is)vertaling in het portugees EN een toelating van de DETRAN (dienst voertuigen en rijbewijzen in Brazilië) om je rijbewijs te mogen gebruiken in Brazilië
in het licht van wat ik hierboven reeds las met bvb de ANWB-rijbewijzen denk ik dat de 13€ die jullie daarvoor betalen goedkoper is den een beëdigd vertaler in te schakelen, niet ?

praktisch, hier in Brazilië kan je eigenlijk gerust rijden zonder je al te veel zorgen te maken, men zal je hooguit vragen om het dokument van DETRAN te gaan halen en daar blijft het bij

tropische groet

ixke