Ik ben op het moment al in Canada en weet zeker dat ik langer zal verblijven dan 6 maanden.
Nu weet ik dat het mogelijk is om mijn verblijf te verlengen via deze link: http://www.cic.gc.ca/english/visit/extend-stay.asp
Mijn eigenlijke vraag staat hier los van.
Stel ik ga na 3 maanden een week de grens met Amerika over.
Gaan mijn 6 maanden dan weer opnieuw in zodra ik vanuit Amerika weer Canada in ga?
In 2012 zat ik in een soortgelijke situatie. Ik had mijn permanent residency aangevraagd en woonde een paar maanden later al in Vancouver op een toeristenvisum van zes maanden omdat mijn permanent residency nog niet was goed gekeurd. Na een verblijf van bijna zes maanden (met toeristenvisum) werd mij aan de grens verteld dat je maximaal 6 maanden per jaar in Canada mag zijn. De uitzondering daarop was destijds een “visitor record”. Dit houdt in dat CBSA een visitor record in je paspoort zet waarmee je in afwachting van je permanent residency onbeperkt in Canada mag verblijven en het land in en uit reizen. Als je als toerist wilt verblijven en niet in afwachting bent van een permanent residency in het “gewoon” maximaal zes maanden per jaar dat je mag verblijven.