Deze zomer ga ik voor een maand backpacken in Canada. Vanuit Canada wil ik graag door naar Amerika waar ik iets van 90 dagen wil backpacken. Weet iemand hoe de grensovergang gaat? Aan welke regels moet je voldoen om de grens van amerika over te kunnen?
je kan gewoon oversteken (als ik het me goed herinner) maar je mag maar een x aantal dagen blijven ik geloof iets van 90 dagen;)
http://www.amerika.nl/reizen/html/infomap/algemeen/visa%20en%20paspoort.htm
check deze site
http://amsterdam.usconsulate.gov/
daar vond ik dit:
8. If I travel to the United States visa free under the Visa Waiver Program, will I be able to get the 90 days extended?
[ul]
[li]No, the maximum period of time you may remain in the United States, if you enter visa free, is 90 days.[/li][/ul]
Ter aanvullinging, die waiver kostte vorig jaar $ 6,- en die moet je bij vertrek uit de states weer inleveren bij de douane (het geen vaak word vergeten). Hou er ook rekening mee dat het soms wel enige tijd duurt bij de douane.
Veel plezier
Cor
het visum kost nog steeds 6 us, en idd het kan even duren voor je langs de douane bent, helemaal als je een zeikerd treft. Dan kan het wel eens zijn dat je een berg vragen op je afgevuurd krijgt. Wat misschien wel helpt is als je een rustige grensovergang neemt, in BC bij Sumas en White Rock staan vaak lange rijen te wachten (alhoewel te voet misschien sneller gaat) terwijl je bij Cranbrook (in onze gevallen) vaak kan doorrijden.
Idd nog steeds 6 us, maar het wachten viel bij mij best wel mee. 10min. of is dat lang?
denk dat het met het moment vd dag te maken heeft, wij stonden een 45 min in de rij, en hoorde van mensen dat het soms 2 uur is! en dan nog je green waiver halen!
Wij wonen in Vancouver en wij gaan regelmatig shoppen in de States (en ik moet ook nog steeds zo’n visum halen omdat ik nog niet Canadese ben) en vinden dat het minder druk is op een door de weekse dag en als je zo rond tussen 8u00-8u30 aan de grens bent. Wij gaan meestal via de Peace Arch crossing (de grootste en drukste grensovergang) en staan meestal niet langer dan 10-15 minuten aan te schuiven. Ze zijn daar nu wel aan het werken en upgrades aan het doen, dus je bent beter af om de Pacific Crossing te nemen ofwel die in Aldergrove of Sumas. In een verlengd weekend en weekends in de zomer is het meestal vrij druk op eender welk moment van de dag. Door de week en voor 8u aan de grens zijn in de zomer is meestal je beste kans!
Veel succes ermee!
Groetjes uit Vancouver,
Ann
Bedankt voor jullie reacties.
Kan ik die visa bij de grens kopen?
Ik heb eerder gehoord dat je het land niet in komt als je geen retour ticket hebt geboekt, dit is dus niet het geval?
Groetjess
Ja, zoals anitatol ook al doet, vraagje: hoe kom je aan zo’n visum ?
De green-card koop je gewoon aan de grens voor de 6 dollar. Wij deden er afgelopen zomer in totaal 1 u en 45 min over (incl wachten) om de grens over te komen in het zuiden van Alberta. (naam van de crossing ben ik kwijt) Onze auto werd doorgelicht en ondertussen moesten wij binnen vertellen wat we kwamen doen en waar we heen gingen, hoe lang we zouden blijven etc. Daarnaast moet je nog een dom lijstje invullen met vragen of je van plan bent drugs te gaan verhandelen of wapens e.d. Ten slotte werden we op de foto gezet en moesten we een digitale vingerafdruk maken en toen mochten we weer door.
Terug Canada in ging het heel makkelijk via een overgang net ten zuiden van Vancouver. Kwestie van groene kaart weer afgeven en doorrijden maar.
Als ik bovenstaande reacties zo bekijk is het dus heel wisselend met wat voor een situatie je aantreft.
Hoi!
Heeft iemand ook ervaring met die visum waiver als je met een vliegtuig vanuit Canada aankomt in de VS? Ik las namelijk dat je een normaal visum moet aanvragen als je landt met een maatschappij die de visum waiver overeenkomst niet getekend heeft. Hoe kom ik erachter of mijn maatschappij hieraan meedoet? En dat je in het bezit moet zijn van een een ticket voor een terugreis naar een ander land dan een aan de VS grenzend land. Ik wil van Montréal naar Seattle vliegen en een week of 3 later van Seattle naar Toronto…
Iemand een idee??
Groetjes Karin
Karin, ik zou Schiphol bellen, die moeten je wel een antwoord kunnen geven. Anders probeer de Amerikaanse ambassade.
Succes!
Hej!
Ik heb antwoord van de Amerikaanse ambassade en mijn ticket naar Nederland is gelukkig voldoende!
Dat is mooi, dat scheelt weer een boel geregel! :slywink:
Hele fijne vakantie!