Ik zit met een vraag. Sinds een maand loop ik stage in Ontario, een kwartier met de auto van de Niagara Falls vandaan. Ik heb dus een werkvergunning van een jaar voor Canada. Volgens mijn Nederlandse collega’s moet je een green card hebben voor als je een paar dagen naar Amerika wilt.
Hoe zit dit precies? Hoeveel mag je er maximaal aanvragen, hoe vraag je ze aan, hoeveel kost het etc…
Hier vond ik wat informatie: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=108168
Maar ik zit dus met meer vragen.
En wat is aan te raden qua vervoer. Met onze eigen auto, trein of is er een nachtbus dat bijvoorbeeld naar New York gaat.
Volgens mij moet het geen probleem zijn om de grens over te gaan. Je moet geen visum of green card op voorhand aanvragen om naar de USA te gaan. Als je met eigen vervoer gaat, wat geen probleem is, rij je gewoon tot aan de grens overgang en eens het jou beurt is zal die man/vrouw in dat hokje je vragen stellen van wat je komt doen in de USA en wat je doel is en dergelijke. Als deze persoon dan ziet dat je van NL of BE bent dan zal hij/zij je doorverwijzen naar het Immigration kantoor waar je een visa waiver moet invullen. Dit is een groen papiertje wat $6 USD kost (dus zorg dat je $6 USD op zak hebt) en ze steken dat in je paspoort en met dat papiertje mag je de komende 3 maanden op en neer naar de USA als je wil…dit is enkel geldig voor de land grenzen, dus niet met het vliegtuig. Vergeet het papiertje wel niet terug te geven als je terug naar Canada komt als de 3 maanden om zijn of als je niet meer terug naar de USA wil reizen binnen die 3 maanden. Vergeet dus niet je paspoort en tijdelijk Canadese visum mee te nemen.
Vergeet niet dat je voordat je gebruik kan maken van het visa waiver program, je eerst ESTA approval moet hebben om naar de VS te reizen. Het groene papiertje is tegenwoordig wit en die hoef je niet terug te geven. Je hebt inderdaad je Canadese visum nodig voor de Amerikaanse douane omdat ze je anders waarschijnlijk weigeren omdat ze geen garantie hebben dat Canada je weer toelaat (tenzij je je visum kan laten zien) als je een paar dagen later weer aan de grens staat.
Voor zover ik weet is een ESTA alleen nodig als je per vliegtuig ergens in de USA landt, niet als je naar Canada vliegt (zonder te stoppen in de USA dan wel) en daarna naar de USA rijdt met de wagen. Dan heb je geen ESTA nodig, de douane stuurt je naar binnen om een visa waiver papiertje in te vullen en je kan verder.