Een dagje naar de USA vanuit Canada met de auto ?

Hoi,

Wij gaan van de zomer ruim 3 weken met het hele gezin naar Ontario op vakantie, We hebben daar een huurauto en willen de hele provincie wat doortrekken en familie bezoeken.

Nu zouden we het ook erg leuk om ook eens een dagje met de auto de USA in te gaan, bijvoorbeeld, Buffalo of Detroit.

Nu hoor ik dat je dat tegenwoordig niet meer zomaar mag doen en dat je iets bij de ESTA moet doen ? En dat als je kinderen bijgeschreven zijn in je paspoort een eigen paspoort moeten hebben om binnen te mogen komen met een visum of ook via ESTA, maar dan wel op een eigen paspoort.

Wie weet hier het fijne van, volgens mijn reisbureau hoef je als je met de auto van canada naar de us gaat niet via het esta te gaan, maar moeten de kinderen dan weer wel eigen paspoorten hebben.

Nou als dat zo is gaan we de us maar niet bezoeken, want met 2 paspoorten voor de kinderen en dan nog inschrijven met het esta systeem wordt de reis alleen maar steeds duurder en waarschijnlijk moet ik dan ook nog een ander paspoort omdat nu de kinderen bij mijn ingeschreven zijn. Kids zijn overigens op datum van vertrek 8 en 5.

Je hoeft geen ESTA formulier in te vullen. Je hebt aan de grens wel een visum nodig (als ik het me goed herinner heet dat een I-94) Kost $ 6 U.S. p.p. en kan alleen contant in U.S. dollars worden afgerekend. Je kinderen hebben een eigen paspoort nodig.

Nederland heeft een visa waiver overeenkomst, dus van te voren een visum aanvragen is niet nodig. Wel aan de grens 6 US$ (ze nemen geen CA$ aan, dus van tevoren wisselen) neerleggen en het douaneformulier invullen. Paspoort klopt ook (ik weet niet zeker of dit voor Canada ook moet, wellicht controleren).

De ESTA is alleen nodig als je via de lucht of het water aankomt, via land niet nodig dus.

Ook nakijken: staat de autoverhuurder toe dat je met de auto naar de VS gaat? Kijk in de voorwaarden!

ontario is ontzettend groot,
van toronto naar thunder bay is een rit van minstens 17 uur
dan stop je dus alleen voor bij te tanken en snel even bij fastfood plekjes te eten.
aangezien je onderweg ook nog dingen wilt zien, en niet de hele reis in de auto wilt doorbrengen zou ik zeggen dat er genoeg te zien is in ontario.
onderweg kom je vlakbij/door perry sound, muskoka wat qua natuur, meren en omgeving gewoon betoverend mooi is. (zou zonde zijn als je dat gaat missen in een trip naar ontario)

tevens vind ik beide steden niet echt de schoonste steden.
van detroit kun je mooie foto’s maken vanuit de windsor kant van de rivier.
dan heb je nog wat mooie foto’s van de stad.
eerlijk gezegd zou ik veel liever een paar dagen in Ottawa willen doorbrengen.
dan heb je ook geen gedonder met grens overgangen.
verder heb ik gehoord dat je in detroit niet op de verkeerde plaatsen wilt zijn s’avonds, maar daar heb ik geen ervaring mee sinds ik daar alleen maar ben geweest met mensen die de stad goed kennen.

anyway, ik begrijp dat je natuurlijk nieuwsgierig bent naar dat soort steden sinds je dat veel in films ziet, en de namen behoorlijk bekend klinken.

Ik ben zojuist terug van een familie bezoek in Niagara Falls Canada. Ook ik wilde een dagje naar Amerika (om te winkelen in Buffalo) en wist niet van te voren of ik wel of geen visum of ESTA formulier nodig had. Voordat ik weg ging heb ik voor de zekerheid toch maar het ESTA formulier ingevuld, dat kostte USD 14,00 per persoon. Bij de grensovergang moesten wij toch naar het douane kantoor ondanks dat ik het ESTA formulier liet zien. In het kantoor zouden wij het groene formulier moeten invullen, maar de beambte haalde nu online mijn gegevens van mijn ESTA registratie nummer. Ik hoefde dus niet het groene formulier in te vullen. Toch moest ik weer USD 6,00 betalen voor registratie kosten. Dus per persoon was ik USD 20,00 kwijt.

Op mijn vraag aan de douane beambte of het ESTA formulier nodig was en of geholpen had, reageerde hij dat als je de grens oversteekt van Canada naar de USA je geen ESTA formulier hoeft te hebben !!!. Dit is alleen nodig als je vliegt naar de USA omdat als er iets mis is ze je aan de grens moeilijker terug kunnen sturen bij binnenkomst. Als je met de auto van Canada naar USA gaat dan kunnen ze je direct weigeren aan de grens.

Dus als je vanuit Canada naar de USA gaat (auto, bus, per voet, of wat dan ook), dan heb je geen ESTA formulier nodig, aan de grens vul je alleen het groene formulier in en betaal USD 6,00 administratie kosten (in mijn geval bij de grens van Buffalo)