mijn vraag is de volgende: krijg ik problemen als ik vanuit Nederland naar Toronto vlieg en daarna met de BUS door wil naar Amerika voor langere tijd? Dit is nl voor mij momenteel de goedkoopste optie om met kerst heen en weer naar NL te gaan vanuit USA, alleen vraag ik me even af of ze met die verklaring op het Canadese vliegveld genoegen nemen, of dat ik echt t busticket paraat moet hebben. Ik kom nl niet als toerist, blijf helemaal niet in Canada, heb een studentenvisum voor Amerika en ga daarom natuurlijk zsm daarheen. Kom ik dus wel achter de douane vandaan, niet zoals overstap met vliegtuig. Ik heb dan mijn retourticket ook, maar dat is pas voor 7 maanden later (ook weer via toronto, eerst met de bus daarheen), maar dat valt dus buiten de Canadese toeristenwaivers periode. Iig heb ik natuurlijk ook al mn visumzooi dan bij me om amerika weer binnen te komen, waaronder alle bewijzen voor mn studie en huidige inschrijving die dan nog 7 maanden duurt.
Of is alles gewoon ok en ben ik n toerist, die canada ff bezoekt, gewoon netjes binnen n dag weer verlaat en naar Amerika gaat? Lijkt me dat ze dit ook wel vaker hebben, toronto ligt hier nl dichterbij dan grote amerikaanse stad en rechtstreekse vlucht is wel zo lekker… Hoor het graag, bedankt!
Hoi Lizzy
Met je verhaal en argumenten om via Canada te gaan is niets mis, als ik in jouw schoenen zou staan zou ik er dus niet van af gaan wijken.
Busticket moet je volgens mij wel online kunnen regelen? Het kan nooit kwaad om die al uitgeprint klaar te hebben. Als er een reden is om dat ter plaatse te regelen kan je dat ook uitleggen.
Ik zou in ieder geval alle documenten die je hebt ter ondersteuning van je reis in een pakketje klaar te hebben liggen, dan kan je aan de douane beambte uitleggen wat je gaat doen en dat met de papieren ondersteunen.
Als je een studentenvisum, kopie van opleiding inschrijving, verblijf adres in de VS e.d. op papier hebt dan lijkt me dat een redelijk sterke onderbouwing van je intenties.
Naar welke stad ga je trouwens?
Thnx, ik heb eerder via Canada gereisd en weet dat ze niet zo paranoia zijn als bij de usa border, maar toch. De bus kan ik altijd nog wijzigen, dus dat ticket kan ik al kopen en iedere grayhound nemen om weer door te reizen. Ik heb tenslotte geen usa visum aangevraagd om in canada rond te hangen en een eerlijk verhaal over mn studie. Die papieren moeten sowieso allemaal weer mee om de usa weer netjes binnen te komen. Lijkt me ook dat ze op zulke grensvliegvelden wel vaker zoiets hebben of niet?
Ik zit in Buffalo trouwens, niet heel groot maar genoeg te doen komende maanden
Zo te zien heb je de “papierwinkel” helemaal goed op orde. Ik denk dan ook niet dat de Canadese douane echt moeilijk gaat doen.
Voor de zekerheid kun je altijd even contact opnemen met de ambassade om te vragen of je iets over het hoofd heb gezien.
Neem wel $ 6 US mee om je I-94 formulier te betalen bij de grensovergang.
Canadese immigratie/douane zal inderdaad niet moeilijk doen. Je bent echter wel een toerist in Canada, zelfs al is het maar voor een dag. Een vlieg- of busticket voor dezelfde of de volgende dag maakt het heel aannemelijk dat je Canada weer binnen 6 maanden verlaat, wat een belangrijk gegeven is aan de grens. Iedere keer dat je Canada binnenkomt, start je gewoon weer een nieuwe toeristenbezoek, dus je hoeft niet te stressen over die 6 maanden.