Ervaringen met douanes Canada-VS

Normaal is het inderdaad nodig om een bewijs van fondsen, bewijs van een goede reisverzekering en een ticket voor een terugvlucht (bewijs dat je niet in Canada wilt gaan wonen)

Maar Canada is enorm laks op dat vlak en meestal wordt daar niet naar gekeken bij de grens. (maar je neemt het wel best mee vr de zekerheid)
Amerika is daarentegen abnormaal achterdochtig en streng.
Aan de grens met Montana ben ik eens geweigerd de us binnen te gaan omdat ik lifte, en ze het niet aanvaardden dat ik op dat moment van andermans geld leefde (van familie)
Vanaf nu moet k dus ook een visum aanvragen om de US binnen te gaan

Ik ken geen landgrensovergangen, alleen op de luchthavens. Als het gaat om enkel de douane bij aankomst, dan zijn de Amerikanen standaard net ietsje uitgebreider met vragen stellen. Ook moet je iedere keer een vingerafdrukkencontrole doorlopen (hoezo privacy?) Canada heeft dit gelukkig nog niet ingevoerd.

Idem hier. In de VS heb ik nog nooit meer gehad dan een kort standaard lijstje vragen, hoe lang je blijft, wat je gaat doen, meer niet. Toen we echter afgelopen zomer per boot (Port Angeles - Victoria) Canada binnen kwamen kregen we een veel langere lijst vragen, ook wat we allemaal bij ons hadden (drank, drugs, vuurwapens, contanten), en moesten we exact aangeven waar we allemaal heen zouden gaan. De man in dat hokje vond het blijkbaar nogal verdacht dat we niks bijzonder te melden hadden, dus werden we nog even naar een hoek van het terrein gestuurd waar onze auto nog van binnen en buiten doorzocht werd, en we nogmaals de hele lijst vragen voor onze kiezen kregen. Al met al zijn ze zo zeker een kwartier met ons bezig geweest, en gezien de daar al aan voorafgaande wachttijd en de lange rij nog achter ons waren we zeker niet de enigen die eruit gepikt werden.

Terug de VS in (uiteraard hadden we toen al wel de visa-waiver) stelde daarentegen niks voor, wel een half uurtje aanschuiven, maar langer dan een halve minuut heeft die douanier niet naar onze paspoorten (4 stuks) gekeken. En we hebben ook niet gezien dat er ook maar iemand aan een uitgebreidere controle werd onderworpen.

Nee, in mijn ervaring is de VS nog altijd een vrij makkelijk land, zelfs zo’n twee maanden na 9/11 verliep het allemaal erg soepel.

hm, misschien hebben ze gewoon andere criteria, want bij de grens met montana en de 3 grensen met Alaska , was de us border telkens pakken strenger.

In Yukon, BC en Alaska wordt ook algemeen gezegd dat de Canadian border veel lakser is dan de US.
Op borderposts moet je natuurlijk ook wel chance hebben met de agent in kwestie…

Sinds ik 2 keer echt slecht behandeld ben geweest door us-border heb ik m’n eigen beloofd om de us-border vanaf nu te ontlopen.

Als je lift ist sowieso sneller om een km voor de grens uit te stappen en er in een boog omheen te stappen.

Dan ga je dus illegaal de grens oversteken? Volgens mij krijg je dan de hele US Border Patrol in jeeps en met honden achter je aan, net zoals je in de films altijd ziet! :biggrin:

Reken maar dat de grens buiten de officiele grensposten wel degelijk bewaakt is dmv cameras etc. en dat je dan de volgende keer heel wat te vertellen hebt mocht je nog een keer officieel de grens over willen gaan.

En inderdaad, het hangt heel erg van de douanebeambte af. Vaak zijn ze erg nors en absoluut geen humor maar ik heb ook wel meegemaakt dat er om een smile gevraagd werd voor de irisscan. Wat overigens nog beter werkt denk ik om illegalen/terroristen eruit te filteren. Probeer maar eens vrolijk te doen als je iets te verbergen hebt… :slight_smile:

Mja, het probleem is denk ik,
diegene die op grensposten staan, zijn vaak(niet altijd) niet geschikt voor ‘gewoon’ werk.
Vandaar dat ze op grensposten staan…
Dat is bij meerdere zaken zo.
Bijvoorbeeld bij de flikken die opleidingen geven aan studdent-inspecteurs.
Ik hoop dat ik hier nu niemand mee beledigd heb opt forum:)

Alaska en Montana kan je op veel manieren binnen, dat ist voordeel van grens-overschrijdende wildernis en Nationale Parken.

Als je via de top of de world highway of Alaska highway naar Alaska wilt, kan je er een mooie trektocht van maken door rond de grenspost heen te hiken.:slight_smile:

Ik heb wel al eens een positieve ervaring gehad op een grenspost.
Toen ik naar Skagway liftte, was die dat mij ondervroeg echt geinteresseed in mij.
Ik heb na de ondervragoing zelf een lift gekregen (was maar enkele km) tot Skagway, van een van de grensbeambtes.

Met als toevoeging: als je een enkele vlucht hebt geboekt, moet je dermate goede financiën hebben dat je èn je complete verblijf kan bekostigen èn een nieuwe ticket terug kan kopen.

Laks zou ik het niet willen noemen. Als Westerse toerist is het aannemelijk dat je geen misbruik komt maken van de lokale sociale voorzieningen, omdat je al voorzien bent (tenzij je Amerikaan bent). Men zal dus niet verder vragen. Alleen als je al diverse malen in Canada bent geweest (te zien aan meerdere stempels), kunnen ze wel meer moeilijke vragen stellen. Nog steeds niet nodig bewijs mee te nemen (ik spreek uit ervaring), men vertrouwd je op je woord dat je voldoende financiën hebt.

Mocht je vanuit een ontwikkelingsland komen, dan gaan ze wel ineens een potje moeilijk doen (ik heb het in levende lijve gezien bij anderen: gebrekkig Engels en geen Frans, verhaaltje vertellen dat ze een vriendin/verloofde/vrouw of familie hebben in Canada, maar niet voorbereid zijn op vragen, zoals: waar wonen ze dan, hoe heten ze, wat zijn hun geboortedata, waar staan ze ingeschreven, etc.)

Ik heb wisselende ervaringen. Ik heb in Canada strengere controles meegemaakt alvorens op een vliegtuig te stappen dan in de VS. Vooral omdat de VS Canada ervan beschuldigd dat terroristen via de (te) simpele beveiliging via dat land Amerika binnenkomen en daarom is de beveiliging in Canada flink opgeschroefd.

Ik heb wisselende ervaringen. Ik heb in Canada strengere controles meegemaakt alvorens op een vliegtuig te stappen dan in de VS. Vooral omdat de VS Canada ervan beschuldigd dat terroristen via de (te) simpele beveiliging via dat land Amerika binnenkomen en daarom is de beveiliging in Canada flink opgeschroefd.

Kan het zijn dat er een sterk verschil is tussen Oost en West Canada?
Kheb het wel puur over grensposten, niet over de controles bij het inchecken op vliegvelden enzo.
Controle die je krijgt voor je een vliegtuig opstapt is nooit die van een grenspost…

Nee jonge knul=-jij bent OF hardleers of snapt het niet zo goed. de MANIER waarop je reist doet ertoe. Koop een kaartje voor die Greyhound bus-liften en al helemaal zelf lopen is uitermate verdacht. Je hebt blijkbaar verstand om van alles te bedenken-denk dan gewoon eens met datzelfde verstand met ‘‘de vijand mee’’-waarom zouden ze dat nou toch vragen? zou er een lijst zijn? (ja dus!).
Of bedenk eens wat de NL grenscontrole (douane kijkt naar bagage en smokkelwaar-het zou ook al helpen als je in een woordenboek gewoon eens keek wat wat betekent) zou vragen aan die jonge Amerikanen die denken dat ze gewoon een baantje vinden zonder veel euries op zak op Schiphol?
(ik kan me nog goed herinneren toen ik als 16-jarige met een gloednieuwe pas op m’n verj-dag gekregen in de trein naar Duitsland, destijds nog met alle denkbare controles, van die enkel achterhoeks pratende marechaussees te horen kreeg).

Nee jonge knul=-jij bent OF hardleers of snapt het niet zo goed. de MANIER waarop je reist doet ertoe. Koop een kaartje voor die Greyhound bus-liften en al helemaal zelf lopen is uitermate verdacht. Je hebt blijkbaar verstand om van alles te bedenken-denk dan gewoon eens met datzelfde verstand met ‘‘de vijand mee’’-waarom zouden ze dat nou toch vragen? zou er een lijst zijn? (ja dus!).

Ik werd geweigerd Montana binnen te gaan omdat ik op dat moment leefde vant geld van m’n ouders…was toen 21 jaar… Dit is DE reden waarom ik geweigerd ben, dat heb ik ook ondertekend uiteindelijk.
En omdat ik lifte, vonden ze het klaar als een klontje dat ik een armoezaaier ben die langs de kant van de weg slaap.

Ze hebben niet eens betaalbewijsjes gevraagd van hotels en hostels, noch hebben ze gevraagd waarom ik niet werkte en waarom ik vant geld van mn ouders leefde.
Ze hebben ook niet gevraagd waarom ik liftte…

Van Alberta kan je trouwens niet naar Montana met Greyhound, tenzij je een lange tocht viaz Vancouver wil maken. Er rijdt ook geen trein en geen andere busmaatschappij.
En een klein feitje, liften en slapen langs de weg is toegelaten in Alberta.

Ik heb nog nooit problemen gehad met luchthaven douanes (en hopelijk houden we dat zo!)

De oversteek langs land (in ons geval Ontario - New York) is soms wel een interessante bedoeling. Naar gelang welke brug je kiest en het tijdstip voor de oversteek, is het een hele wachttijd. De eerste keer ik een visa waiver aanvroeg voor de States kreeg ik een heleboel vragen terwijl we gewoon voor enkele uurtjes wilden gaan winkelen. Maar opzich … geen probleem. Ik vond wel dat ze dezelfde vragen stelden, maar telkens anders geformuleerd. Ik kan me voorstellen dat als je Engels niet goed is, je daarvan in de war kan geraken.

We steken de grens zeer regelmatig over. Sja shoppen is nu eenmaal aanzienlijk goedkoper in Amerika.

Eén keer moesten we de auto parkeren in een rij van reeds geparkeerde auto’s en werden we verzocht in een vak (aangegeven met van die oranje driehoeken) te gaan staan. Het was ijskoud buiten en er stonden reeds een 10 tal mensen in dat kleine vak te bibberen. Het beste -vinden wij- is gewoon beleefd blijven en gehoorzamen zonder te veel uitleg te vragen dus wij bij die mensen gaan staan. Ze reden met een kleine truck langs de rij auto’s en dat was het. Een X ray van de auto werd ons nadien verteld.

Een andere keer toen wij net bij de agent waren, kwamen er 2 mannen richting de auto gewandeld (!) nu weet iedereen die de grens oversteekt dat je beter in de auto blijft als je je geen problemen op de hals wil halen. De agent stapte uit zijn hokje en begon te roepen wat ze kwamen doen en waarom ze niet in hun auto zaten. De mannen reageerden niet en bleven verder stappen richting de agent (en onze auto) Onmiddellijk kwamen er een 6 tal agenten uit het gebouw en renden op die mannen af en namen hen mee naar binnen. En niet vriendelijk naast hen lopend, maar ze werden vastgehouden… Spannend hoor … Geen idee wat er nadien gebeurd is, maar ik vond het alleszins erg dom van hen.

Wij willen in augustus vanuit Vancouver naar de Outlets gaan in Seattle. Dus gaan we dan daar de grens over. Kunnen we dan gewoon zeggen, dat we gaan shoppen of moeten we een adres opgeven om “vrienden” op te zoeken of zoiets?

Geen adres nodig hoor, gewoon zeggen dat je gaat shoppen , misschien de naam van de outlet plaats vermelden. Ze vragen dan waarschijnlijk hoelang je weg zal zijn.

1 like

Shoppen in de States is altijd leuk en zeker nu de Canadese Dollar zo goed als gelijk staat met de Amerikaanse! Inderdaad, gewoon zorgen dat je je paspoorten bij de hand hebt en ze vragen meestal waar je naartoe gaat en hoelang je van plan bent om te blijven. Een goede tip is om door de week te gaan als het mogelijk is, in de zomer tijdens de weekenden kan je soms een uur of langer aanschuiven om de grens over te geraken, tenzij je erg vroeg aan de grens bent (7u), dan is het meestal nog goed te doen. Op een door de weekse dag en zo rond 8u-8u30 ben je meestal binnen een 15 minuten door.

Aan de grens van de USA zal je ook naar binnen moeten gaan om een “visa waiver” in te vullen en dit kost $6 USD per persoon, probeer dit op voorhand ergens in Vancouver om te wisselen want ze accepteren daar alleen cash en in Amerikaanse Dollars. Dit is een papiertje dat je toelaat in de USA voor 3 maanden en als je van Nederland/Belgie bent moet je zo eentje invullen. Ze nemen een foto en vingerafdrukken en als adres in Canada kan je gewoon het adres van je hotel invullen, dus zorg dat je dat ook op zak hebt. Dit duurt maar 5 minuutjes en je kan weer verder. Dit papiertje moet je weer terug afgeven aan de grens terug naar Canada, behalve als je van plan bent om in de volgende 3 maanden nog eens terug te gaan. Anders zou men denken dat je Amerika niet verlaten hebt.

Veel succes ermee!
Groetjes,
Ann :slight_smile:

1 like