Met als toevoeging: als je een enkele vlucht hebt geboekt, moet je dermate goede financiën hebben dat je èn je complete verblijf kan bekostigen èn een nieuwe ticket terug kan kopen.
Laks zou ik het niet willen noemen. Als Westerse toerist is het aannemelijk dat je geen misbruik komt maken van de lokale sociale voorzieningen, omdat je al voorzien bent (tenzij je Amerikaan bent). Men zal dus niet verder vragen. Alleen als je al diverse malen in Canada bent geweest (te zien aan meerdere stempels), kunnen ze wel meer moeilijke vragen stellen. Nog steeds niet nodig bewijs mee te nemen (ik spreek uit ervaring), men vertrouwd je op je woord dat je voldoende financiën hebt.
Mocht je vanuit een ontwikkelingsland komen, dan gaan ze wel ineens een potje moeilijk doen (ik heb het in levende lijve gezien bij anderen: gebrekkig Engels en geen Frans, verhaaltje vertellen dat ze een vriendin/verloofde/vrouw of familie hebben in Canada, maar niet voorbereid zijn op vragen, zoals: waar wonen ze dan, hoe heten ze, wat zijn hun geboortedata, waar staan ze ingeschreven, etc.)
Dat is het wel. Een werkvisum is meteen ook een visum voor tijdelijk verblijf, geldig zolang je werkvisum ook geldig is. Uiteraard moet je los daarvan nog wel de visa waiver invullen, maar zelfs Canadese staatsburgers moeten dat formulier invullen!