Op 19 januari vertrekt mijn zoon naar Canada, eerst als toerist en daarna mogelijk om te werken met een WHP.
Hij heeft voorlopig een ticket voor 6 maanden.
Is er iets van papieren buiten een reispas dat hij moet bijhebben, ik dacht aan een bewijs van de bank over uw financiele toestand of cash geld of is dat als toerist niet nodig ?
Hij heeft wel al een verblijfsadres bij vrienden.
volgens mij heb je als toerist niks anders nodig dan een paspoort, en een vliegticket terug.
je kunt als toerist een half jaar gaan.
en wat heb je nodig als je 2 week gaat,
datzelfde heb je dus ook nodig voor een half jaar.
Wat ik bedoel is dat men als WHP’er gaat men een bewijs moet hebben van dat men 3 maanden over 700 euro per maand moet beschikken, is dat als toerist ook nodig of vraagt men niet achter financien als men als toerist komt ?
Dit is toch een voorwaarde die uit de WHP aanvraag komt
"Possess sufficient funds to cover expenses in Canada for the first 3 months of the stay (700 euros / 1,000 CAD per month); "
Vandaar mijn bezorgdheid over de nodige fondsen.
er stond bij mijn aanvraag wel wat over in, maar er is nooit naar gevraagd of gecheckt.
kijk even na hoe ze het willen controleren.
volgens mij vragen ze het alleen, maar wordt er niet veel naar gekeken.
officieel zal het dan wel nodig zijn, maar ze gaan er vanuit dat je vanuit niets begint.
als je bij familie verblijft scheelt al enz.
het komt er gewoon op neer dat je op jezelf aangewezen bent, en dat de canadese regering niet verantwoordelijk voor je wil zijn.
Ja het is inderdaad een voorwaarde en hoewel ze er misschien niet om een bewijs vragen (deden ze bij mij ook niet, kreeg alleen de vraag of ik over voldoende financiele middelen beschikte) zou ik toch gewoon voor de zekerheid een kopietje van bankrekening overzicht oid meenemen. Kan nooit kwaad lijkt mij en kan mogelijk een hoop problemen voorkomen mochten ze om wat voor reden dan toch gaan twijfelen over zijn financiele middelen.
Overigens voor het toeristen visum is inderdaad niets meer nodig dan paspoort dus bovenstaande is pas nodig zodra hij zijn WHP visum gaat afhalen…
Ten eerste staat nergens dat je daadwerkelijk bewijs moet meenemen.
Ten tweede: ze gaan vooral doorvragen naar financiën als je geen retourticket hebt .
Als hij eerst al toerist binnenkomt (nog niet zijn WHP inzet) en je hebt een retourticket van 6 maanden na vertrek, dan gaan ze achter de oren krabben of je niet illegaal gaat werken in de tussentijd. Dikke kans dat ze dan doorvragen naar wat je komt doen, hoe je denkt rond te komen in die 6 maanden en hoeveel geld je op dit moment hebt. Zo proberen te voorkomen dat illegalen immigranten binnenkomen. Bij mij werd er ook regelmatig naar doorgevraagd, maar ik heb nooit iets moeten aantonen.
Ik ben als toerist naar Canada gekomen voor 6 maanden op een enkel ticket. Ik moest niets bewijzen wat financien betreft en daar hebben ze ook niet naar gevraagd. In mijn geval was mijn paspoort voldoende en ze willen natuurlijk graag weten waar je verblijft en hoelang. Ik had gezegd dat ik nog niet wist wanneer ik terug zou gaan en dat ik een ticket zou boeken vanuit Canada. Mijn vriend woonde in Vancouver, dus dat was mijn reden om naar hier te komen. Het geval met het enkele ticket vonden ze eerder een probleem omdat ik een maand voorheen al in Canada was voor 3 weken, naar financien is er niet gevraagd.
Ik ben dan door de emigratie dienst geweest op de luchthaven en daar hebben ze mij een officieel papier opgemaakt voor een toeristen visum en de emigratie officiers vertelden me dat ik dit na 6 maanden kon laten verlengen als ik wou. Dus eigenlijk was dit handig omdat ik nu een officieel papier in mijn handen had in plaats van gewoon een stempel in mijn paspoort. Dus als je zoon vertrekt als toerist dan denk ik niet dat hij moet bewijzen dat hij voldoende geld heeft. Maar met de mensen aan de douane weet je nooit. Dus als hij bewijzen heeft, neem ze dan gewoon mee voor de zekerheid.
Is het een ander verhaal als je familie gaat opzoeken? Moet ik alsnog een visum aanvragen als ik niet weet wanneer ik terug ga. Ik vind het niet heel duidelijk wel of niet een visum. Ik ben eerder al naar Australia geweest en daarvoor moest ik een working holiday aanvragen. Kan iemand mij duidelijkheid geven?
Familie opzoeken doe je als toerist. Zolang je dit niet combineert met werk of studie, hoef je geen speciaal visum aan te vragen en kun je van de visa waiver (papiertje in het vliegtuig invullen en je stempeltje halen bij de douane) gebruikmaken. Wel zorgen dat je binnen 6 maanden het land weer verlaat, maar als ik het zo lees gaat dat geen probleem zijn.
Alleen als je langer dan 6 maanden wil blijven en/of wilt werken, zou ik een speciaal visum aanvragen (zoals een WHP).
Met als toevoeging: als je een enkele vlucht hebt geboekt, moet je dermate goede financiën hebben dat je èn je complete verblijf kan bekostigen èn een nieuwe ticket terug kan kopen.
Laks zou ik het niet willen noemen. Als Westerse toerist is het aannemelijk dat je geen misbruik komt maken van de lokale sociale voorzieningen, omdat je al voorzien bent (tenzij je Amerikaan bent). Men zal dus niet verder vragen. Alleen als je al diverse malen in Canada bent geweest (te zien aan meerdere stempels), kunnen ze wel meer moeilijke vragen stellen. Nog steeds niet nodig bewijs mee te nemen (ik spreek uit ervaring), men vertrouwd je op je woord dat je voldoende financiën hebt.
Mocht je vanuit een ontwikkelingsland komen, dan gaan ze wel ineens een potje moeilijk doen (ik heb het in levende lijve gezien bij anderen: gebrekkig Engels en geen Frans, verhaaltje vertellen dat ze een vriendin/verloofde/vrouw of familie hebben in Canada, maar niet voorbereid zijn op vragen, zoals: waar wonen ze dan, hoe heten ze, wat zijn hun geboortedata, waar staan ze ingeschreven, etc.)
Dat is het wel. Een werkvisum is meteen ook een visum voor tijdelijk verblijf, geldig zolang je werkvisum ook geldig is. Uiteraard moet je los daarvan nog wel de visa waiver invullen, maar zelfs Canadese staatsburgers moeten dat formulier invullen!
Normaal is het inderdaad nodig om een bewijs van fondsen, bewijs van een goede reisverzekering en een ticket vr een terugvlucht (bewijs dat je niet in Canada wilt gaan wonen)
Maar Canada is enorm laks op dat vlak en meestal wordt daar niet naar gekeken bij de grens. (maar je neemt het wel best mee vr de zekerheid)
Weet wel, een werkvisum is geen visum dat u toelating geeft tot een land, het is een visum dat je het mogelijk maakt te werken eens je er bent.