1e x naar Canada, hoe voorbereiden?

Hallo Allemaal,

Halverwege september reis ik voor het eerst buiten Europa. Zoals de titel van dit bericht al verklapt is mijn bestemming Canada, om wat preciezer te zijn Toronto. Hier ga ik voor vier weken een taalcursus volgen. Ik vind het allemaal heel erg spannend omdat ik dus geen ervaring hebben met reizen buiten Europa, bovendien ga ik ook voor het eerst alleen op reis. Eigenlijk weet ik niet goed hoe ik me moet voorbereiden, hopelijk hebben jullie goede tips en informatie voor mij.

Graag zou ik wat tips willen over wat ik allemaal moet doen voor mij voorbereiding. Al zijn andere tips waar ik rekening mee moet houden in Toronto/Canada ook van harte welkom!

*Wat mee te nemen naar de douane? (papieren e.d.)
Hierover heb ik zelf ook al wat info over ingewonnen op een canadeese website, maar ik vraag me af of het ook voor mijn van toepassing allemaal . Ik las het volgende op een canadeese website:

• Ik moet bewijzen dat ik mijn reis kan bekostigen. Weet iemand over hoeveel financieĂ«le middelen ik moet kunnen beschikken voor een 4 weekse studiereis, of bron waar ik deze info kan vinden? Hoe doe ik dat? Is het laten zien van een creditcard voldoende of moet dat op een andere manier.

-Ik moet een paklijst hebben in tweevoud zodat ze weten wat er in mijn koffer zit. klopt dat?

-Ik moet op papier hebben staan waar ik verblijf. Is dit juist?

-Een retourticket (deze heb ik uiteraard)

• Een gezondheisverklaring waarin staat welk vaccinaties ik heb gehad? Moet dit ook als toerist?

• Ik heb van iemand gehoord dat ik me, voordat ik vertrek, me op een website moet melden dat ik naar Canada kom. Dit zou ivm terrorisme zijn zodat ze vooraf weten wie het land gaat bezoeken. Welke website is dit?

• Klopt het dat ik geen visum nodig heb als ik een korte cursus, korter dan 6 maanden volg, en ook binnen 6 maanden het land verlaat?

• Wat moet ik allemaal meenemen in mijn koffer, kortom wat is inmisbaar in Toronto/Canada?
    -Ik neem mijn laptop, fohn, batterijopladen voor telefoon en camera ook mee. Kan ik gewoon een simpel stekkerreissetje menemen of komt er meer bij kijken?
    -Ik ga dus voor 4 weken welke kleding moet ik meenemen?

*** Spullen uitvoeren**
Hoe zit het met het kopen van spullen en canada voor eigen gebruik en meenemen naar Nederland? Zoals bijvoorbeeld kleding, schoenen en typische canadeese lekkernijen?

*** Hoe gaat het daar met betalen?**
-Kan ik pinnen met een bankpas met een maestro-logo?
-Waar kan ik het beste mijn geld wisselen en hoeveel contant meenemen?

***OV?**Ik heb gelezen dat het ov goed is in canada, maar hoe gaat het daar in zijn werking. Zo weet ik dat je in Engeland, bijvoorbeeld treinkaartje online kan kopen en dat dat ook de beste optie is.

• Veiligheid?
    Hoe veilig is Toronto voor een alleenreizende vrouw van 23?

Hopelijk kunnen jullie me helpen aan wat antwoorden, informatie en tips. Nogmaals, andere reistips en informatie zijn van harte welkom want ik voel me echt een nul wat dat betreft. O ja ervaring van mensen lees ik ook graag.

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

Gr. Eeltje

Oeps foutje het is natuurlijk Canadese. Is er trouwens een manier om mijn bericht te wijzigen?

Hoi Elianne,

Ik had je al een berichtje teruggestuurd, maar ik plaats de info ook nog maar een keer hier (en vul het aan, want je hebt wat extra vragen).

1 Je financiën moet je natuurlijk sowieso op orde hebben. Zorg dat je voldoende hebt om in hostels te kunnen overnachten, al je maaltijden te kunnen betalen, je te kunnen verplaatsen en wat reserves (die hoeft geen 1000 euro te zijn). Je retourticket heb je ook al, dus daar hoef je in je budget geen rekening mee te houden.

Met een aantal dingen ben je in de war met de VS:

2 Paklijst heb ik nog nooit over gehoord, alleen de Amerikaanse douane claimt het recht om ruimbagage zonder notificatie open te mogen maken (dus je mag je koffer niet op slot doen, anders kunnen ze 'm openknippen).

3 Als je naar de VS gaat moet je inderdaad je eerste verblijfadres opgeven en een (puntje 6) reistoestemming (ESTA) aanvragen, voordat je in het vliegtuig stapt. Als je direct op Canada vliegt, is dat dus niet nodig. Als je een overstap in de VS hebt, dan moet je hier wel rekening mee houden (in plaats van verblijfadres kun je transit opgeven of zo, vliegtuigpersoneel kan je hierbij helpen).

4 Check! Maakt het alleen maar makkelijker.

5 Gezondheidsverklaring is hoe dan ook overbodig, want Canada is geen risicoland.

6 Had ik al in punt 3 genoemd.

Met de standaard Visa Waiver Program hoef je geen visum aan te vragen en kun je maximaal 6 maanden aaneengesloten in Canada verblijven.

Wat betreft het studeren zegt de website van de Canadese immigratiedienst (die gaat over de visa) dit: If you wish to study in a short-term course or program
You do not need a study permit if you plan to take a course or program in Canada that lasts six months or less. You must complete the course or program within the period authorized for your stay in Canada.
Bron: CIC.gc.ca

Niet alle apparatuur kun je zonder meer meenemen. Kijk op de labels van de apparaten (meestal op de adapter of waar het snoer het apparaat ingaat) voor welk voltage ze geschikt zijn. Laptopvoedingen zijn eigenlijk altijd wel goed (staat op: Input 100 - 240 V~/VAC). Fohns en batterijopladers zijn meer tricky. Bijbehorende laadadapters voor GSM’s en camera’s zijn vaak wel geschikt om mee te reizen.

Kleding: wanneer ga je? Het verschil tussen deze zomer en een aankomende doorsnee winter is ca. 60 graden Celsius. Momenteel is het weer voor korte broeken, t-shirts en zonnebrillen. In de winter zul je je in moeten pakken voor een noordpoolexpeditie.

Uitvoeren is geen probleem, zolang ze maar belasting kunnen vangen bij je aankoop (zeg maar de standaard BTW). Belastingen kun je als toerist niet meer terugvorderen sinds een paar jaar. Jammer.

Spannender wordt het als je weer in Nederland aankomt, want invoeren is wel moeilijk. Lees de website van de Belastingdienst: Douane.nl. Let op: er wordt (zeker in Europa) nauwelijks gecontroleerd op wat je meeneemt uit het buitenland. Ik heb nog nooit meegemaakt dat men koffers ging controleren. Zolang je niet 20 hagelnieuwe iPads op je karretje hebt staan, is er niets aan de hand.

Pinnen met je Maestro-pas kan ALLEEN bij het bankautomaat (ATM) met een Maestro-logo. In de winkels hebben ze een totaal ander systeem (InterAc), dus daar werkt de Europese bankpas niet. Voor Noord-Amerika is een creditcard een MUST. MasterCard heeft een aantal issues in Canada (zit iets fout in de betaalautomaten), dus de beste keuze is dan Visa.
Ga niet naar de wisselkantoren, maar trek direct je geld uit de muur met je giropas, dat is het goedkoopste. In de winkels zo veel mogelijk je creditcard gebruiken.

Er is OV inderdaad. Binnen de stad (bus en metro) goed betaalbaar, maar tussen steden is het giga duur. Toeristen doen veel aan liften (heb nooit nare verhalen hierover gehoord in Canada, zeker als je met een tweede lifter samen reist). Ook kun je carpoolorganisaties vinden, die veel goedkoper zijn dan een OV-bedrijf.

Volgens mij zit dat wel goed. Sinds afgelopen juni moet je vooral bang zijn voor de politie, maar zolang je niet in de buurt van demonstraties bent, moet dat goed gaan. :wink:

Lees voor meer info ook nog eens het ["]algemene informatietopic over Canada]([QUOTE=eeltje;611783).

Succes met alle voorbereidingen! Enne… Maak je niet te veel zorgen. :wink:

Cheers,
Jurjen

Allereerst,
wat een geduld heb je Jurjen om alles zo volledig mogelijk te beantwoorden waarvoor niets dan hulde.
Even teraanvulling bij punt 3. Inderdaad heb je als je rechtstreeks naar Canada geen ESTA formulier nodig wel als je een tussenlanding maakt in de states al is het maar voor 5 minuten. Deze is gratis op internet in te vullen (duurt 5 min.) op de site https://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html?_flowExecutionKey=_cFDF88DBC-B748-F428-1416-B8230D3A4EC3_k118A8737-FD60-E96A-A5AA-B9ABC708BFAF
dit is de nederlandse versie ervan en moet tenminste 72 uur van te voren gedaan zijn. **Dus alleen nodig als je via de States vliegt. **
Wil je tijdens je verblijf in Canada naar de states willen via land dan is dit niet nodig en kan je bij de douane een waiver invullen voor $ 6,- gepast en contant te betalen.

Betalen met je Maestro creditcard geeft geen moeilijkheden meer (is even geweest met de pincode) maar tegenwoordig valt het wel weer mee. Gewoon geld trekken met je bankpas uit een ATM machine (die zijn ruimschoots aanwezig) en de goedkoopste manier om geld te krijgen.

Volgens mij zit dat wel goed. Sinds afgelopen juni moet je vooral bang zijn voor de politie, maar zolang je niet in de buurt van demonstraties bent, moet dat goed gaan. :wink:

Ik neem aan Eeltje dat je de knipoog begrijpt, maar als je de wereldpolitiek niet volgt in juni was in Toronto de bijeenkomst van de G 20 en dat geeft altijd demonstraties waar het ook in de wereld wordt gehouden.

In ieder geval veel succes met je studie.

Cor

Dank jullie wel allemaal voor de reacties. Het heeft me zeker gerust gesteld, hoewel ik het altijd wel spannend vind om te reizen alleen. Maar morgen gaat het dan eindelijk echt gebeuren!

Succes, maar bovenal: veel plezier! :slight_smile:

Als je wilt, kun je je ervaringen met de douane/immigratie van Toronto nog achterlaten hier na afloop.

Hopelijk ben je ondertussen veilig in Toronto aangekomen!

Je bent altijd welkom om iets te komen drinken hier :wink:

Hoi Jurgen,

Weet jij hoe het zit met jongeren die naar Canada gaan en daar willen betalen? Kan ik voor hen ook een Visakaart aanvragen? Ze heeft nu een europas van de bank maar dat moet ik denk ik ook laten veranderen omdat dat daar niet geaccepteerd wordt.

Ik hoor graag van je.
Mandy

Hoi Mandy,

Ten eerste: het is Jurjen (twee j’s). No hard feelings. :wink:

Ten tweede (om je vraag te beantwoorden): in winkels zal een Europas niet werken. Noord-Amerika heeft een compleet ander systeem voor bankpassen (debit cards). Wel is het mogelijk bij bankautomaten geld op te nemen (kijk of het Maestro-logo op het geldautomaat staat). De meeste grote bankketens ondersteunen de Europese kaarten.

Wil je toch met plastic betalen in de winkel of in het restaurant? Dan zul je aan de credit card moeten. Voor Europeanen klinkt dit soms eng, maar voor Noord-Amerikanen is dit zelfs normaler dan de reguliere bankpas! Visa en Mastercard worden het meest ondersteund in Canada (en de VS). Bij je eigen bank kun je vaak zo’n kaart krijgen.

Bankieren is nog altijd persoonlijk, dus je kunt niet zomaar iets voor iemand anders aanvragen. Ik weet dat dit vanuit het buitenland een flink gedoe kan zijn, maar helaas is het niet anders. Zelf onderteken ik mijn brieven, scan ze in, mijn ouders print ze uit en doet ze lokaal op de bus. Scheelt 2 weken wachten en een aanzienlijk bedrag in postzegels. :slight_smile:

1 like

@mandy35

Ik ben net een maand terug uit canada en heb ook een uitstapje gemaakt naar Amerika. Zonder problemen kon ik betalen met mijn credit card van de ing. Zelf was ik net klaar was met studeren en had dus geen vast inkomen had van minimaal 1500 (eis van ing voor credit card), daarom heeft mijn vader voor mij een partnerpas aangevraagd. Dus mijn eigen pas met naam op mijn vaders rekening.

Bij de bank vertelde ze me dat als je een credit card leent dat het soms problemen kan geven omdat je naam er niet op staat, in winkels zal dit niet een probleem zijn maar wel in hotels of bij het huren van een auto.

Voor de rest heb ik gewoon mijn ing-pas gebruikt om geld op te nemen bij banken, dat werkte voor mij prima.

Hopelijk heb je wat aan deze info

1 like

Eeltje

Vertel… hoe was je reis naar canada… of heb je dat al ergens gepost?

Groetjes
Nathalie