Alvast bedankt voor het lezen van dit onderwerp. Ik ben door mijn school gevraagd (enkele weken terug) om voor 4 maanden naar Canada te gaan om daar aan Dalhousie University in Halifax te studeren. Ik vertrek waarschijnlijk 28 augustus en vlieg weer naar Nederland op 22 december.
Als ik de website van de Canadese immigratiedienst goed heb begrepen heb ik GEEN studievisum nodig omdat ik uit Nederland kom en ik korter dan 6 maanden blijf. Klopt dit?
Als dit klopt betekent dit als het goed is dat ik geen ander visum hoef aan te vragen en dat ik “gewoon” bij het inreizen een stempel in mijn paspoort krijg? Nu heb ik een keer gelezen dat ze gaan/kunnen vragen hoe je denkt jezelf financieel te kunnen redden gedurende het verblijf. Klopt dit?
Als dit klopt, hoe toon je dit aan? Wat zijn de norm-bedragen die ze hanteren. Mijn school betaald vanwege de uitwisseling het collegegeld. Daarnaast krijg ik een vergoeding voor het verblijf (+/- 500 CAD). Verder zal ik gedurende de 4 maanden een studiefinanciering voor uitwonende studenten ontvangen en een vergoeding voor de OV-kaart. Dit is bij elkaar ongeveer 350 EUR. Ik krijg van mijn vader maandelijks 300 EUR alimentatie. Zelf ik heb ook nog spaargeld wat ik kan gebruiken. Is dit voldoende?
Nice! Halifax is een gezellig stadje. Ben er in 2010 kort geweest.
Dat klopt inderdaad voor toeristen op visa waiver. Volgens CIC kun je voor minder dan 6 maanden inderdaad gewoon studeren als toerist zonder studievisum.
Gezonde financiële status moet je sowieso aangeven. Mij is nooit om bewijs gevraagd, gewoon aangeven hoeveel geld ik op de bank heb staan was voldoende. Vergoeding voor verblijf: 500 CAD… Per maand hoop ik? Anders is het nogal schamel. Daar kun je in Halifax denk ik wel een gemeubileerde kamer voor huren. 350 EUR is voldoende voor de boodschappen. De rest is transport, uitgaan, etc. Je spaargeld als reserve gebruiken. Studiegeld is al betaald?
Bedankt voor je antwoord! De 500CAD is maandelijks, bestemd voor kamerhuur. Het schoolgeld wordt vanwege het uitwisselingsprogramma door mijn hogeschool betaald (ik betaald dus in NL collegegeld )