Visum of niet?

Hoi allen :dag:,

Per 15 juli 2010 vertrek ik naar Vancouver om daar een paar dagen een congres te volgen. Ik blijf in Canada (ik ga voor paar weken reizen) omdat ik vanaf 1 september met mijn afstudeeronderzoek begin tot en met 10 2011 januari. Mijn vraag is, ik verblijf iets minder dan 6 maanden in Canada en dat kan zonder visum.

Is dat goed gezien ik in Vancouver ook verblijf voor mijn studie? Of moet ik een speciale visum aanvragen? Tijdens mijn verblijf ga ik een weekendje naar Seattle (USA) om daar een oude vriendin te bezoeken. Wanneer ik weer in Canada ben, wordt mijn verblijfsperiode dan weer “berekend” of gaat het door ondanks dat ik naar Seattle ben geweest?

In mijn tijd onderzoekstijd (sept 2010-jan 2011) ga ik in een studentenhuis wonen vlakbij treinstation Joyce-Collingwood. Mijn vraag is dus wat het verstandigst is om te doen? Graag advies van ervaringsdeskundigen :stuck_out_tongue:

Alvast heel erg bedankt!

By the way, alles is vrijwel zeker, het is mogelijk dat de plan toch in duigen valt, en toch zou ik het erg op prijs stellen voor jullie advies :slight_smile:

Hallo Luiza,

Zoals het er nu naar uit ziet, kan je dit allemaal gewoon met je normale visa waiver doen (geen speciale visa aanvragen dus). Als je tussendoor even naar de VS gaat en terug, kijk dan niet raar op dat ze vragen gaan stellen. Gewoon alles rustig beantwoorden en je mag weer terug naar binnen. Als het goed is, gaat er zelfs een nieuwe 6 maanden in!

Wat betreft je afstudeeronderzoek: zolang het niet ‘werken’ of ‘stagelopen’ in enige vorm is, kan dat dus ook zonder speciaal visum. Zorg dan wel voor een flinke spaarpot, want even werken ernaast mag dus niet. Mocht je dit wel willen, overweeg dan een WHP-visum aan te vragen; het is simpel, goedkoop, snel en het maakt je zeer flexibel! Ook als je besluit na afloop nog langer te verblijven, is het geen probleem. :slight_smile:

Hartelijk dank voor de informatie! Daar heb ik wat aan :slight_smile: Wel vreemd eigenlijk voor stagelopen moet ik een speciaal visum hebben maar voor onderzoek niet. Evengoed bedankt! :slight_smile:

Stagelopen is een vorm van werken, dus ze willen dan dat je een werkvisum regelt. :wink: