6 maanden studeren + 1 maand reizen. Visa nodig?

Hallo iedereen,

Mijn naam is René en in februari 2011 ga ik samen met mijn vrouw naar Vancouver voor een studie (baking and pastry). Deze studie duurt precies 6 maanden en volgens de informatie die ik gevonden heb hoef ik hiervoor geen visum of study permit aan te vragen.

Wel gaan we een maand voordat de studie begint al naar Vancouver toe om woonruimte te zoeken en te wennen aan de stad. Aangezien we totaal wel langer dan 6 maanden in Canada zijn lijkt het mij dat ik wel een visum nodig heb? Maar de vraag is welke? Geen study permit lijkt me omdat de studie zelf maar 6 maanden duurt en ook geen work visa omdat ik naast de studie niet ga werken.
Mijn vrouw wil in Vancouver gaan werken om mij te ondersteunen. Kan ze op mijn visum mee of moet ze vanuit nederland een ‘job offer’ hebben van een Canadees bedrijf?

Deze vragen heb ik ook gesteld bij de ambassade in Berlijn alleen krijg ik hier vooralsnog geen antwoord op.

Al met al een hoop vragen.
Wie o wie weet raad?

Alvast bedankt!

Je hebt zelf geen visum nodig, gewoon volgens het visa waiver program. Als je echt zorgenloos wilt vertrekken, kun je op voorhand een toeristenvisum aanvragen, voor langer dan 6 maanden (doe de aanvraag voor 12 maanden om veilig te zitten?)

Een andere optie: tussendoor een weekend/weekje naar de VS, als je terugkomt in Canada krijg je een nieuwe 6 maanden. Zelfs al ga je alleen even de grens over voor je verblijfsstatus (flagpolen). Ook kun je schriftelijk aan CIC om een verlenging van je verblijfsstatus vragen, doe dit ten minste 1 maand voordat je door je 6 maanden heen bent.

Je vrouw kan niet ‘op jouw visum mee’, want je hebt geen visum. Je kan alleen meeliften op gelijke of mindere voorwaarden, dus zij kan niet ineens een werkvisum krijgen als jij als toerist binnenkomt (zou een mooie boel worden :D). Ze zal inderdaad een werkgever moeten zoeken die haar aan wil nemen (aangezien er dan een Labour Market Opinion en aan andere vereisten moet worden gedaan, kan het als een rompslomp worden gezien). Als ze 30 jaar of jonger is, is het handigste een Working Holiday visum (heeeeel veel over geschreven op dit forum).

Succes! :slight_smile:
Jurjen

Bedankt voor je reactie Jurjen. Kom ik weer een stapje verder mee!
Volgens het visa waiver program mag ik toch maar maximaal 90 dagen in Canada verblijven? En verlengen volgens dit programma is niet mogelijk voor zover ik weet.
Wat natuurlijk ook kan is dat ik voor ons allebei een WHP aanvraag. Hiermee kan ik naast mijn studie ook nog werken. Lijkt me iets veiliger dan alleen toeristenvisum. Dit omdat ik natuurlijk wel een studie van 6 maanden ga volgen. Tijdens de studie werk ik ook in een bakkerij en restuarant, is weliswaar onderdeel van de studie maar toch.

Dus om op safe te spelen toch maar 2x een WHP aanvragen?
Of kunnen we 1 WHP aanvragen en mijn vrouw hierop meeliften?
We zijn allebei jonger dan 30 jaar.
Ook kunnen we dan na de studieperiode nog rondreizen en eventueel werken.
De aanvraag voor dit visum start weer in november dus we zijn nog op tijd.

Je bent in de war met de VS, daar kun je maar 90 dagen op de visa waiver, in Canada kan dat 6 maanden (anders klopt er ook iets niet met de 6 maanden voor studie die je hebt gevonden).

De WHP is niet “meeliftbaar”, die zullen jullie dus beiden aan moeten vragen. Dat zal jullie een hoop moeilijkheden schelen, zeker als je ook nog erbij gaat werken.

Dan ben ik in de war met de VS inderdaad.
Gaan we 2x een WHP aanvragen! Hiermee spelen we mooi op safe.

Vanaf 15 november kunnen we deze visa weer aanvragen dus we zijn nog mooi op tijd!

Nogmaals bedankt voor het meedenken, super!:dag:

Het is nog niet helemaal zeker of ik op een WHP naar Canada kan.
Afgelopen week nog contact gehad met een emigratiebureau en de de man van het bureau vertelde mij dat het visum niet bedoelt is om een half jaar te studeren.
Maar aan de andere kant denk ik zelf wel dat het kan omdat je voor een studie van een half jaar geen studie permit nodig hebt. Het 2e half jaar kan ik (kunnen we) dan gebruiken om te reizen en te werken.
Deze week maar weer even goed op onderzoek uit!
De vorderingen zal ik hier bijhouden.

De WHP heeft inderdaad geen study permit erin zitten (wellicht was de man daarmee in de war), maar zolang je programma minder dan 180 dagen duurt, maakt het niets uit. :slight_smile:

De exacte studiedata zijn binnen. In totaal duurt het programma 173 dagen. Een study permit is dus bij deze niet nodig.

We gaan dus voor een WHP (2x). Jurjen bedankt voor het meedenken en de goede adviezen!

Graag gedaan. :wink:

Vanaf vandaag zou de nieuwe informatie voor de aanvraag WHP 2011 online komen te staan op de website van de ambassade, Berlijn.

Dus vanmorgen vol spanning kijken of de nieuwe informatie al online staat en wat ontdek ik tot mijn verbazing? De datum is ineens aangepast.
De nieuwe informatie komt pas de 22e online te staan. De aanpassing is gedaan zonder reden of uitleg.

Ik heb zojuist de ambassade maar even een mail gestuurd met de vraag waarom dit is gedaan en dat ik het niet correct vindt. Vele mensen wachten met smart op de informatie en als de datum eenmaal aangebroken is wordt er snel een nieuwe datum neergezet.
Slordige actie van de ambassade! Nu maar hopen dat de informatie de 22e online komt te staan. Wie weet wordt de datum dan weer aangepast?

Tsja… typisch ambassades. Correct of niet: maak je er niet al te kwaad om (je schiet er weinig mee op). :slight_smile:

Tja, je hebt gelijk. Ik ben er wel van afhankelijk. Maar ben toch benieuwd of ik een reactie krijg.

Zojuist een nette reactie ontvangen van de ambassade in Berlijn.

De reden dat de aanvraag nog niet gedaan kan worden is dat de overeenkomst tussen Duitsland, Canada en Nederland nog niet ondertekend is door de daarvoor bevoegde ambtenaren.
Pas als dit is gebeurt is kan de informatie worden aangeboden op internet.
De 22e is bij deze dus ook niet zeker, maar wel zo als snel mogelijk.

Ze zeggen wel dat de aanmeldingsprocedure in totaal minder dan 6 weken in beslag gaat nemen, de 6 weken schijnen standaard te zijn.
Ook bieden ze mij excuses aan voor de onduidelijke situatie.

Kortom, nog even geduld hebben!
De reactie van de ambassade was duidelijk en netjes.

En vandaag is het de 22e. De info zou online moeten staan.
Sinds een paar minuten staat er echter het volgende:
[ul]
[li]You will soon find the complete application kit for the IEC “Working Holiday” here (pdf*).[/li][/ul]Een datum noemen beginnen ze dus al niet eens meer aan.
Ik ben benieuwd wanneer we meer info mogen verwachten.

Tsja, met Geert Wilders en zijn fantastische agenda is het nog maar afwachten of er iets van een akkoord wordt ondertekend (aangezien het inhoudt dat Nederland eenzelfde programma aan Canadezen aanbiedt). Stel je voor dat er Canadezen naar Nederland komen en na hun werkvisum illegale economisch vluchteling worden… :disgust:

Hier even een update, onze visa zijn eind januari binnengekomen! We mogen allebei met een WHP Canada in! Het wachten was spannend maar het is uiteindelijk gelukt.
Bij de immigration officer ga ik gewoon eerlijk zeggen dat ik eerst een studie van minder dan 6 maanden ga doen in Vancouver en daarna reizen/werken. Hopelijk komen we hiermee het land binnen.