ik ben me aan het orienteren om mijn droom werkelijkheid te gaan maken!
ik wil in februari 2009 voor 3 maanden naar canada vertrekken (vlakbij toronto), waarvan wellicht de laatste maand naar de USA.
woonruimte ben ik al mee bezig, wie kan mij vertellen of ik vooraf een werkvergunning nodig heb? ik wil liever pas wat zoeken als ik daar ben.
kan dit? dat is me nog onduidelijk. ik wil het liefst hier en daar werken en mijn vrije tijd besteden aan het land bezichtigen/ontdekken.
verder hoor ik graag ervaringen van mensen die ook voor ongeveer 3 maanden daar zijn geweest (eventueel ook naar USA).
Op de website van de Canadese ambassade staan alle mogelijkheden wat betreft visa.
Als ik mij goed herinner heb je twee keuzes. Of je zoekt van te voren een baan en je vraagt het work permit visa aan of je vraagt het working holiday visum aan, dat geeft jou de mogelijkheid om werk te zoeken als je daar bent. Dit visum is 1 jaar geldig. Dit lijkt me ook het beste wat betreft jouw keuze om te gaan reizen en werken.
Je hebt zowiezo een visum nodig als je wilt werken, dus de WHP is het beste. Die kan je aanvragen zo snel mogelijk na 1 december. En wil je echt voor maar 3 maanden gaan (het whp is een jaar geldig)??, ik persoonlijk denk dat het lastig is om maar 3 maanden te gaan, want stel dat je geen werk vind in die drie maanden. Als je alleen wilt genieten van Toronto/Canada is het misschien ook een idee om te gaan studeren?? Je kan al een cursus (in van alles en nog wat) volgen voor 5 ochtenden in de week en dan heb je nog genoeg tijd om de stad te ontdekken ( ik heb dat afgelopen jaar gedaan voor 4 weken en vond het helemaal geweldig).
Veel succes met kiezen, Canada is een geweldig land (ben nu in Vancouver en ben totally in love met het land, en ben van plan om te gaan reizen in February van Vancouver naar Toronto).
Verder is het misschien ook een idee om wat meer op wereldwijzer rond te snuffen, je hebt daar bergen informatie
Ik wil ongeveer hetzelfde gaan doen. Maar dan iets langer (tussen de 3 en de 6 maanden(of langer). Ik ga ook een WHP aanvragen, niet direct met het doel te gaan werken, maar wel dat ik de optie hebben mocht er iets op mijn pad komen of mocht ik het ergens heel goed naar mijn zin hebben.
Wat ik me afvraag is hoeveel liquide middelen ik hiervoor ongeveer nodig heb. Ik heb gezien dat canada niet bepaald een goedkoop land is. Ikzelf zat te denken tussen de 6 á €7000,- (incl ticket). Is dit een reeële inschatting (doel is backpacken)? En hoeveel bedoeld de ambassade met liquide gezond? Ik gok dat ik rond die tijd ongeveer 4500,- heb.Is dat genoeg? BVD
Ik zou als ik jou was eens een kijkje nemen op de inschrijvingsformulieren voor het WHP. Zoveel geld zul je echt niet nodig hebben om aan een WHPvisum te komen. Zoveel zul je hopeljk ook niet uitgeven, hier. Backpacken is betrekkelijk goedkoop. Kies niet de duurste hostels, ga niet te vaak uit eten en junkfood is bijna gratis…
Kijk even op mijn site om aan de formulieren en voorwaarden voor het WHP te komen. www.canadabc.nl
The more money the better. Je zult niet de eerste zijn die blut rondloopt in (bv) Vancouver. Je kan ook zeg 1000 euro achterlaten bij iemand in Nederland zodat mocht het nodig zijn, diegene je een ticket terug kan kopen (dat heb ik gedaan), mocht je het niet gebruiken dan heb je in elk geval de 1000 euro als je terug komt.
houd er wel rekening mee dat Canada een stuk groter is als Nederland - als je wil werken zul je waarschijnlijk niet makkelijk kunnen rijzen, want vanuit Toronto kun je niet zomaar een dagje naar Calgary of zo, daar zijn de afstanden te groot voor - als je veel wil kun je misschen beter eerst werken en daarna reizen of omgekeerd, want om de 2 weken een nieuwe baan zoeken is ook maar niks…