Aankomende zomer ben ik klaar met mijn opleiding Technische Informatica en wil ik graag een aantal maanden naar Canada om daar mijn familie te bezoeken EN wat te reizen. Aangezien ik als student niet zo gigantisch veel geld heb wil ik ook graag daar werk hebben zodat ik dat kan compenseren.
Ook wil ik niet direct voor een bepaalde tijd mezelf vastpinnen. Zo wil ik minimaal 2 maanden blijven maar dat kan ook goed 5-6 maanden worden.
Nu is het verblijf doordat mijn familie daar woont niet zo’n probleem maar wel waar ik moet beginnen met het zoeken van werk. Het liefst zou ik werk doe in het gebied waarin ik mijn opleiding heb gevolgd(software programmeur) maar ook werk in een automatiseringsbedrijf vind ik niet erg. Als het echt niet anders gaat zou ik ook nog wel ander werk willen doen.
Maar waar begin ik met zoeken? Natuurlijk probeer ik via mijn familie al het een en ander te regelen maar het liefst doe ik dit zelf. Kan iemand mij hier een goede startlocatie geven?
Als je hier op vakantie wil komen dan ben je in Canada als toerist. Als je toerist bent in Canada MAG je NIET werken. Om te werken in Canada heb je een werkvisum nodig. Dus als je nog jong genoeg bent (onder de 30) kom je misschien in aanmerking voor een WHP (Working Holiday Program), maar verwacht niet dat ze een job gaan geven als je toerist bent.
Ten eerste willen de meeste werkgevers dat je een werkvisum hebt en Immigration Canada wil het lieftste dat je eerst een werkgever vindt. Het is dus een beetje tegenstrijdig en ze gaan niet zomaar een job geven aan eender wie. De werkgever moet kunnen aangeven dat hij alles heeft gedaan om een Canadees of permanent resident te kunnen aanwerven. Als hij kan bewijzen dat hij geen Canadees of permanent resident voor hem kan laten werken, dan pas mag hij buitenlanders een job aanbieden.
Ik weet dat dit niet het antwoord is waar je naar zoekt. Maar het is maar dat je weet dat je als je als toerist naar Canada komt je niet kan verwachten om zomaar te kunnen werken hier. Er zit een hele procedure aan vast.
Veel succes ermee!
Groetjes uit Vancouver, Canada
Ann
Dit is inderdaad niet het antwoord waar ik naar op zoek was en wat ik al wist maar toch bedankt dat je het nogmaals even bevestigd.
Het is inderdaad allemaal een beetje krom. Je moet eigenlijk al werk hebben om binnen te komen maar dat werk krijg je niet als je nog niet zeker binnen kunt…
anders moet je een whp visa aanvragen.
daar staat wel meer info van op de site en anders op canadabc. com of nl
dan heb je geen werkgever nodig, en dan mag je daar maximaal een jaar aan het werk.
voor meer info stuur je maar weer een reactie
Dat is natuurlijk wel handig maar ik zou eigenlijk toch graag voor ik vertrek al iets meer willen weten zodat ik daar niet direct op zoek moet gaan naar werk maar dat ik al iets meer zekerheid heb maar in ieder geval bedankt voor de tip!
Mijn familie woont trouwens in de buurt van Winnipeg. Wel een grote stad maar natuurlijk niet zo groot als Toronto en Vancouver.
Ik zou gewoon een WHP visum aanvragen anders wordt werk vinden heel lastig. Vervolgens je familie vragen aan iedereen in hun omgeving te laten weten dat jij op zoek bent naar werk. Vaak (en zeker in Canada) is het vinden van werk veel makkelijker als je een netwerkje opbouwt i.p.v. zelf op zoek te gaan.
Dat is denk ik inderdaad de beste oplossing. Tenslotte nog een vraag over dit visum. Is het goed te doen om zelf alles te regelen of is het verstandiger dit over te laten aan een instantie?
Het is inderdaad goed zelf te regelen allemaal. Een organisatie (Travel Active) regelt het visum voor jou, helpt je in Canada bij het verkrijgen van je SIN-card (heb je nodig als je wilt werken), openen bank rekening e.d. maar met een beetje gezond verstand kun je dit zelf ook allemaal doen.
Visumkosten liggen rond de 100 euro. Ik zie zo snel nergens op de website dat er geen visums meer zijn dus waarschijnlijk ben je nog niet te laat voor dit jaar!
er waren vorig jaar in augustus ook nog mensen die een visum kregen.
dus ik zou het gewoon proberen als ik jou was.
en alles zelf regelen,
dan heb je alles in eigen beheer en op www.canadabc.nl kun je wel veel info vinden.
hier ook nog ff een link naar de site van de canadese ambassade.
dan zit je direct goed. http://www.international.gc.ca/missions/germany-allemagne/visas/visa-youthmobilityNL-en.asp
en dan working holiday program
heb je vragen dan lees ik het wel weer.
groetjes jasper en succes
The application MUST contain ALL of the following:
• The completed application form (page 4 and 5 of this document).
NB: You have to provide an e-mail address as well as a Dutch mailing address.
• Proof of payment of the program participation fee.
See detailed instructions on method of payment on page 2.
(kun je gewoon bankafschrift uitprinten en even die afschrijving omcirkelen)
• The signed declaration and bank details for possible reimbursement of program
participation fee (page 3 of this document).
• 2 passport-size photos (see specifications: http://www.international.gc.ca/missions/germany-allemagne/pdf/visaphoto_
(gewone pasfoto’s die wij ook gebruiken op paspoort)
specifications-en.pdf.
• A copy of the page of your passport that shows your personal data and the validity of
the passport.
• An original clear Dutch police certificate/ certificate of good conduct, not older than
12 months.
( VOG verklaring. kun je aanvragen op het gemeentehuis. moet je dit papier ff meenemen als bewijs. kost ongeveer 32 euro)
• A standard size self-addressed envelope. Please do not send DIN A4/A5.
en dan bij dat gedeelte van employer gewoon bij elke vraag daarover “WHP visa” invullen.
ook wel leuk voor de mensen die er ook in geinterreseerd zijn
Persons applying for these work permits must meet the following criteria:
They
[ul]
[li]are citizens of The Netherlands;[/li][li]have to be between 18 and 30 years of age, their application must be stamped as received by the Canadian Embassy in Berlin on or after their 18th birthday or prior to their 31st birthday;[/li][li]reside in The Netherlands;[/li][li]are not accompanied by dependent family members (spouse, partner or children);[/li][li]have the financial resources necessary to support themselves;[/li][li]have not been convicted of a criminal offence;[/li][li]are of good health;[/li][li]have a valid passport and a return ticket or prove of sufficient funds at the Port of Entry to purchase a return ticket;[/li][li]hold comprehensive liability and health insurance coverage valid for the duration of their stay.[/li][/ul]One can participate two times in the programs. However, one cannot apply for the same type of work permit twice (i.e. if you want to take part a second time, you have to apply for a different type of work permit from the first) and there has to be an interruption between the two stays.
Bedankt voor alle uitgebreide reacties. Hier kan ik al zeer veel mee. Nu is het vooral zoeken naar werk in de buurt van Winnipeg maar hier kan mijn familie vast ook wel bij helpen.
Wat ik mij dan als laatste eigenlijk nog afvraag is het familie visum. Heb er over gelezen dat je dat kunt krijgen als je familie als Canadees staat geregistreerd en jou kan ondersteunen. Echter is het mij duidelijk of dit ook geld voor tijdelijke ‘bezoekers’ zeg maar of echt alleen voor permanente emigranten.
Zijn er hier op het forum overigens nog techneuten/programmeurs die ook in de buurt van Winnipeg zitten/hebben gezeten?