Vrijwilligerswerk Canada in april

Ik ben gestopt met mijn studie omdat het niet bij mij past. Maar 1 jaar niets doen is niet voor mij. Daarom ben nu me nu aan het orienteren op waar ik in april 2 a 3 maand heen wil gaan.

Ten eerste; Een tijd vrijwilligers werk doen of werken op een farm lijkt me een speciale ervaring! Ook zou ik graag nog een paar weken les krijgen in het engels voor dat ik me in het diepe gooi… Heeft iemand tips voor mij?

Ten tweede;Voor een verblijf ik Canada heb je een visum nodig. Wat voor een visum past het beste bij mijn beschreven situatie?

Ik hoop op een reactie!!
Want alleen de voorpret om er een tijd tussen uit te gaan om de wereld te verkennen geeft me al heel veel goed gevoel.

Vriendelijk Groet Babs

Hoi Babs,
in jouw situatie kun je het beste een WHP-visum (Working Holiday Program) aanvragen.
Zie ook deze site:

http://www.dfait-maeci.gc.ca/canada-europa/germany/visa-internNL-en.asp

Uit de tekst in het rood blijkt dat ze bezig zijn met wijzigingen in de administratieve procedure.
Hou de site goed in de gaten, en heb je al een Verklaring van Goed Gedrag aangevraagd bij de gemeente? Zo niet dan kun je dat nu het best als eerste regelen, in afwachting van meer info van de ambassade.
Zorg verder dat je de op de site gevraagde papieren vast zo veel mogelijk klaar hebt liggen.
Vorige jaren kon je vanaf 1 dec. de aanvraag insturen, het zal niet zo lang meer duren, denk ik.
Is je paspoort nog geldig tot minstens eind 2008, ook een vereiste…

Succes ermee,
groetjes, Anja.

Beste Babs,

Een WHP, zoals Anja je aanraadt, is inderdaad een goed visum. Het geeft je het recht om 1 jaar lang in Canada te zijn en te werken. Maar let op: er zitten wat restricties op de werkgebieden! Zo mag je bijvoorbeeld niet zomaar op een farm gaan werken!
Ook mag je niet als leraar werken en niet in de zorg.

Als je toch op een farm (of iets anders agrarisch) wil werken, dan zul je een Medical Exam moeten ‘afleggen’. Dit betekent dat je naar een speciale arts moet die allerlei testjes doet (bloedtest enzo) om te kijken of je niets mankeert dat de voedselveiligheid in gevaar kan brengen. Je bent immers aan het werk in de voedselvervaardiging en daar zijn ze erg streng op hier in Canada.

Verder is er in Canada heel veel werk. Alhoewel het niet altijd meevalt om als buitenlander een leuke baan te vinden. Goed zoeken en vooral de nodige contacten opdoen is erg belangrijk.

Dat je je verstaanbaar moet maken in het Engels is natuurlijk logisch. Je zegt dat je graag een paar lesjes wil volgen. Ik zit zelf op Engelse cursus in Chilliwack (BC), en dat is een cursus vanuit de community. Dat kost niets en is op vrijwilligersbasis. Er zijn geen testjes ofzo die je moet halen, het is gewoon een beetje praten met elkaar en leren van elkaar.
Erg leuk!

Als je iets professionelers zoekt, dan adviseer ik je eens te kijken of Interlanguage (www.interlanguage.nl) of EF (ww.ef.nl) je iets kan bieden naar je zin. Dit zijn echte studies, vaak met examen en diploma en al. Er zit vaak wel een flink kostenplaatje aanvast.

Wat je ook kan doen is met een organisatie als Travel active (www.travelactive.nl) erop uit te trekken. Zij kunnen alles voor je regelen, van visum tot werkplek, vaak inclusief taalcursus.
Een andere handige site met veel informatie is www.joho.nl.

Succes met je plannen!

Groetjes,
Patricia

ik heb een vraagje;

travelactive.nl lijkt me een superidee om iets te ondernemen om naar het buitenland te gaan.
enkel bij de voorwaarden staat dat je de nederlandse nationaliteit moet hebben. maar ik ben dus belg.
bestaat er in belgie ook zoiets dat jullie weten??

groetjes een belg

Hallo mede Belg, :dag:

Ja er bestaat zeker zoiets voor Belgen en je kan alle informatie vinden op de volgende website: http://www.werkvakanties.ca/pvt_menu-nl.asp

Heel veel succes ermee,
Vele groetjes uit Vancouver,
Ann :slight_smile:

hartelijk bedankt!
xxx