4 maand vrijwilligerswerk

Hallo allemaal,

Ik heb het forum al doorzocht naar vragen hierover maar de onderwerpen die ik vond zijn al enkele jaren oud.
Vandaar dus dit nieuw topic, in de hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Aangezien ik pas afgestudeerd ben, heb ik besloten dat ik enkele maanden naar Canada wil gaan. Werken kan/zal ik nog de rest van mijn leven doen.
Mijn plan is om half maart te vertrekken omdat mijn huurcontract tegen dan afloopt. Liefst zou ik vier maanden blijven en vrijwilligerswerk tegen kost en inwoon doen. Om hiervoor adressen te vinden heb ik mij geregistreerd op workaway.
Intussen ben ik aan het zoeken hoe het zit met een visum maar ik raak er niet helemaal aan uit. Ik heb de ambassade in Brussel al gecontacteerd maar die verwezen mij door naar de ambassade van Parijs dus nu moet ik weer wachten op een reactie.

Tot nu toe heb ik deze informatie gevonden:

• je kan tot zes maanden blijven zonder visum
  • je mag dan vrijwilligerswerk doen tegen kost en inwoon
  • je mag niet langer dan vier weken op één plaats blijven
  • vrijwilligerswerk mag niet het hoofddoel van je reis zijn
  • je mag niet werken bij boerderijen met commerciële activiteiten

En als ik het volgende kan tonen aan de douane, is de kans dan groot dat ik toegelaten zal worden:

• het saldo van mijn (spaar)rekening (als bewijs dat ik mijzelf kan onderhouden zonder te werken)
  • mijn vliegtuigticket terug naar België (als bewijs dat ik niet langer dan zes maanden zal blijven)
  • de profielpagina’s van de boerderijen waar ik wil verblijven (om aan te tonen dat ze niet commercieel zijn)
  • de bevestigingsmail van die boerderijen dat ik mag komen met daarin de periode dat ik er zal verblijven (als bewijs dat ik niet langer dan de toegestane vier weken zal blijven)
  • reservaties van bussen, hostels,… (om aan te tonen dat ik een toerist ben)

Viavia ken ik ook iemand in Canada dus eventueel zou ik hem kunnen vragen een mail te schrijven dat ik daar op bezoek zal gaan.

Alvast bedankt voor het lezen :slight_smile:

Als ik goed ben ingelicht is het nog altijd zo, dat je als toerist niet mag werken in Canada. Ook niet als vrijwilliger.

Het beste wat je kunt doen is gewoon als toerist gaan en verder je mond houden. Je zou inderdaad een werkvusjm moeten hebben maar daar valt niet aan te komen. Veel plezier!