Hallo,
Over vier maanden wil ik graag naar Canada naar mijn vriend. Hij is Frans en heeft al een werkvisum gekregen. Ik ga bij hem wonen en daarnaast wil ik werken, dan heb ik het over kleine baantjes zoals in de horeca. Wat moet ik nog regelen voordat ik vertrek? Is het moeilijk om een werkvisum te krijgen als Nederlander? Hoeveel tijd zal ik kwijt zijn voordat ik kan vertrekken?
Groeten van Janna.
Een werkvisum krijgen als Nederlander is niet moeilijker dan andere nationaliteiten.
Als je al een werkgever hebt gevonden, moet deze aantonen al tenminste 3 maanden actief naar medewerkers heeft gezocht voor hij buitenlanders mag zoeken voor zijn vacature. Dat is in het geval dat je de werkvergunning via de werkgever direct wilt aanvragen (het is wel de snelste manier).
Als je echter zelf een open werkvergunning aan wilt vragen, zul je een wat dikkere papierwinkel moeten doorworstelen en moet je toch wel een paar maanden wachten voordat er een uitspraak wordt gedaan. In de tussentijd mag je dan ook nog niet ‘alvast’ beginnen, dus dat betekent op je handen blijven zitten.
Trek dus de tijd uit voor de voorbereiding, als je zelf de werkvergunning aanvraagt kun je namelijk al snel een maand of 6 wachten (als je alles in 1x goed invult).
Dank je voor je snelle reactie.
Is het ook mogelijk om gewoon naar Canada te gaan als reizigster en vervolgens in Canada een werkvisum te regelen?
Groet,
Janna
Hoi Jana,
Dat kan, maar zolang je geen werkvergunning hebt, mag je niet werken. Op een NL paspoort mag je iig 6 mnd in CA verblijven.
Maar de regels gelden nog steeds, de werkgever moet voldoen aan de eisen en dat is minimaal 3 mnd actief hebben gezocht naar een werknemer in CA, dan pas mag hij/zij buiten CA aannemen. En dan moet jij nog kunnen aantonen dat je ervaring hebt in dat werk.
En gezien de werkeloosheid in CA ook toeneemt, zijn ze een stuk strenger geworden.
Succes!
Je kan ook eerst een WHP visum aanvragen. Deze heb je (ongeveer) in 3 weken binnen na de aanvraag en is een jaar geldig. Het is een open werkvisum en je kan daarmee dus overal werken waar je wilt. Om te beginnen zeker een erg praktisch. Deze moet je wel vanuit NL aanvragen en je moet in het jaar vertrekken dat je het aanvraagt. Dus als je het nu aanvraagt moet je in 2009 vertrekken.
Als je dan eenmaal een jaar hebt gewerkt in Canada, heb je contacten en misschien al zelfs een baan waar je wilt blijven en dan is het makkelijker om het ‘officiele werkvisum’ aan te vragen.
Groetjes!
helaas zijn de whp visa’s voor 2009 op.
dus als je op een whp visa wilt gaan dan moet je wachten tot 2010.
je kunt wel vast de informatie verzamelen.
want een verklaring omtrend het gedrach (vog) verklaring duurt ook ongeveer 2,5 week.
en op de website van de canadese ambassade in berlijn wordt ongeveer 1,5 week van te voren aangegeven wanneer je de info voor de 2010 whp in mag sturen.
(doe het niet te vroeg en wacht ook niet te lang)
insturen kan meestal in de laatste week van november.
maar dat is wel de meest gemakelijke manier.
ook wel leuk voor de mensen die er ook in geinterreseerd zijn
Persons applying for these work permits must meet the following criteria:
They
[ul]
[li] are citizens of The Netherlands;[/li][li] have to be between 18 and 30 years of age, their application must be stamped as received by the Canadian Embassy in Berlin on or after their 18th birthday or prior to their 31st birthday;[/li][li] reside in The Netherlands;[/li][li] are not accompanied by dependent family members (spouse, partner or children);[/li][li] have the financial resources necessary to support themselves;[/li][li] have not been convicted of a criminal offence;[/li][li] are of good health;[/li][li] have a valid passport and a return ticket or prove of sufficient funds at the Port of Entry to purchase a return ticket;[/li][li] hold comprehensive liability and health insurance coverage valid for the duration of their stay.[/li][li] One can participate two times in the programs. However, one cannot apply for the same type of work permit twice (i.e. if you want to take part a second time, you have to apply for a different type of work permit from the first) and there has to be an interruption between the two stays.[/li][/ul]
The application MUST contain ALL of the following:
• The completed application form (page 4 and 5 of this document).
NB: You have to provide an e-mail address as well as a Dutch mailing address.
• Proof of payment of the program participation fee.
See detailed instructions on method of payment on page 2.
(kun je gewoon bankafschrift uitprinten en even die afschrijving omcirkelen)
• The signed declaration and bank details for possible reimbursement of program
participation fee (page 3 of this document).
• 2 passport-size photos (see specifications:
http://www.international.gc.ca/missi.../pdf/visaphoto_
(gewone pasfoto’s die wij ook gebruiken op paspoort)
specifications-en.pdf.
• A copy of the page of your passport that shows your personal data and the validity of
the passport.
• An original clear Dutch police certificate/ certificate of good conduct, not older than
12 months.
( VOG verklaring. kun je aanvragen op het gemeentehuis. moet je dit papier ff meenemen als bewijs. kost ongeveer 32 euro)
• A standard size self-addressed envelope. Please do not send DIN A4/A5.
en dan bij dat gedeelte van employer gewoon bij elke vraag daarover “WHP visa” invullen.
zo kom je al een heel eind
http://www.international.gc.ca/missions/germany-allemagne/visas/visa-youthmobilityNL-en.asp
deze link brengt je naar het gedeelte van de website van de canadese ambassade in berlijn
voor aanvraag van whp.
ik hoop dat je hier verder mee komt.
Deze verklaring is maar 6 mnd geldig, dus ook weer niet te vroeg aanvragen.
heb je gelijk in anneke. (niet te veel vertellen, ze moeten zelf ook nog een beetje uitzoeken hoe en wat:) maar dat was ik idd vergeten. maar als je het nu aanvraagt, dan is het in november nog wel geldig;) groetjes jasper
Hi. Dus als ik het goed begrijp is een WHP alleen voor mensen tot 30 jaar??? heb ik even pech. Wat moet je doen als je 33 bent en een jaar in Fort st John wil wonen en werken?
xxx Agness:dag:
[/ul]
Hallo Agnes,
Helaas moet je dan een job offer hebben, waarmee je een WP kan aanvragen. Maar door de crisis, zijn ze een stuk strenger geworden. De werkenloosheid is vooral in de grotere steden aardig opgelopen, dus ze willen de werkgevers dwingen om Canadese aan te nemen.
Maar ik wens je veel succes toe!
Weet je echt zeker dat de WHP’s voor 2009 op zijn?
Ik mailde de ambassade en toen zeiden ze dat ik nog steeds een WHP-visum kan aanvragen.
Hoe weet je dat zeker?
Groet,
Janna
Er zijn een paar verschillende soorten WHP-visa. Er is echter één soort die een ‘open’ werkvergunning bevat (dus waarvoor je geen joboffer nodig hebt) en die zijn ieder jaar heel snel op. Wachten tot de inschrijving van 2010 begint dus.
Dat kan volgens mij ook nog, ik heb hem net binnen en heb het 4 weken geleden aangevraagd. In ieder geval proberen, maar wel zorgen dat je gelijk alle juiste papieren meestuurd.