Je kan dit vanuit elk land regelen. Ik heb een YP aangevraagd vanuit Canada en dat was geen probleem (zelfde regels als WH). Ik heb hier zelfs met de ambassade of gemailed en was echt doodnormaal.
Denk er wel aan dat je een verklaring omtrent het gedrag moet aanvragen die automatisch naar je NL adres gestuurd word (als je nog ingeschreven staat). hiervoor kan je iemand machtigen per brief.
Aanvraag duurt een paar weken maar belangrijker is om uit te zoeken wanneer je hem kan aanvragen. De aantallen zijn beperkt dus wees er snel bij!
Je kan de WHP aanvragen waar je ook maar bent in de wereld. Je moet alleen wel een woon-/postadres in Nederland opgeven in het formulier. De aanvraag kost 2-5 weken om te verwerken. Ik las dat tegenwoordig de Letter of Introduction per email wordt opgestuurd, zo niet: dan zal je familie in Nederland de brief moeten doorsturen of inscannen. Met de brief moet je naar de Canadese grens om de daadwerkelijke werkvergunning te kunnen bemachtigen.
Hallo,
Ik wil eind januari naar Canada. Eerst rondreizen en vanaf eind februari mijn afstudeerstage beginnen in Calgary. Daar heb ik dan een WHP voor nodig. Ik heb al een VOG. Ik begrijp dat ik de WHP dus vanuit Canada kan aanvragen. Ik blijf ongeveer 5/6 maanden in Canada. Als je als toerist binnenkomt, eisen ze dan geen retourticket ?
Als je al een stage-adres hebt geregeld, dan zou ik voor de YP gaan. Zo blijven er meer WHPs over voor mensen zonder werkaanbod.
Ja, je kan de werkvergunning vanuit Canada aanvragen.
Als je als toerist binnenkomt moet je OF een retourticket laten zien OF demonstreren dat je genoeg geld hebt om, bovenop je normale uitgaven, een nieuwe vliegticket kunt kopen om terug naar Europa te kunnen vliegen.