hallo,
Volgend jaar februari wil ik stage gaan lopen in Canada. Er is bij mij nu wel even onduidelijkheid over het visum/werkvergunning. Allereerst begreep ik dat je deze maar een bepaald aantal maanden van te voren kunt aanvragen en er dan gebruik van moet maken( 6 of 8 maanden). En daarnaast ook iets over het aanvragen in het goede jaar. Aangezien ik in 2013 stage ga lopem dan is het toch geen probleem als ik deze al in 2012 aanvraag?
groetjes Niels
De aanvragen starten meestal aan het einde van het jaar in November/December, als je de aanvraag dan snel inleverd krijg je het antwoord in Januari. Je krijgt dan per mail een brief die je moet uitprinten en laten zien bij je aankomst op het vliegveld in Canada, waarna je de eigelijke werkvergunning verstrekt krijgt, deze werkvergunning is vanaf het moment van aankomst dan een jaar geldig. De brief die je per mail krijgt de LOI(letter of introduction) is ook een jaar geldig. Dus als je de brief in Januari krijgt kan je deze inleveren op een canadees vliegveld tot eind December van dat jaar, en de ingang van de termijn van de werkvergunning van een jaar gaat op dat moment in. Dus je moet het zien als 2 keer een jaar geldigheid die elkaar opvolgen.
In jouw geval als je in 2013 daarheen wilt kun je eind dit jaar de vergunning aanvragen. Aanvragen gaan via de ambassade van Canada die zit in Berlijn. Website http://www.canadainternational.gc.ca/netherlands-pays_bas/experience_canada_experience/index.aspx?view=d
het is dus bij wijze van spreken ook mogelijk om nu al een werkvergunning aan te vragen?
bedankt voor de info alvast!
Nee is nu nogniet mogelijk, ze aanvraagprocedure start pas in November of December van dit jaar. Je zou wel iets van te voren al een VOG (verklaring omtrent gedrag) kunnen aanvragen via je gemeente. Deze zul je sowieso nodig hebben in je aanvraag voor een WHP. Normaal duurt die aanvraag een paar weken dus als je die klaar hebt liggen als de aanvraagprocedure van start gaat dan is de rest zo geregeld en kan alles op de post naar berlijn en krijg je als het goed is vlug ook een antwoord van de ambassade.
ahh ok! bedankt!
is het trouwens een groot verschil tussen de YP en WHP? naast dat je voor de ene van tevoren een bedrijf moet hebben. Ik dacht namelijk dat omdat ik stage ga lopen een YP geschikter is?
Zit niet echt verschil tussen zoals je zegt, alleen moet je voor het YP van te voren een werkaanbod nodig en je kunt later moeilijk van werkgever veranderen mocht je bij het bedrijf waar je het aanbod kreeg weggaan. Ik denk dus dat een WHP toch het beste is voor jou.
ok bedankt nogmaals
Ik was net aan het kijken op de site van de canadese ambasade en daar stond iets in over 2500 canadese dollars die je moet hebben. Mijn vraag is alleen wanneer je dit moet aantonen en hoe?
Dat moet je aantonen op het vliegveld in Canada bij de “Douane”. Kan met een uitgeprint bankafschrift, creditcardlimiet, of een brief waarin staat dat iemand je financieel zal ondersteunen mocht het nodig zijn met bijbehorende bewijzen dat die persoon genoeg geld heeft om je te helpen. Cash zou natuurlijk ook kunnen.
Grote geldbedragen cash meenemen: aangeven. Niet leuk dus als je ineens belasting erover moet betalen. Geen idee wat het grensbedrag is.
Ik heb nog nooit een bankafschrift moeten laten zien. Gewoon zeggen wat er op je rekening hebt en ze geloven je op je blauwe ogen. Tenzij het ineens verplicht is geworden een afschrift mee te nemen.
Als je alleen maar stage wilt lopen is de YP prima. Het is nogal onzinnig om een WHP aan te vragen, terwijl je het niet nodig hebt. Daardoor zullen anderen alleen maar onnodig achter het net vissen.
beetje jammer dat ik bruine ogen heb maar toch,
Ik vind het ergens wel raar dat ik pas in november een aanvraag kan doen als deze zoals eerder is verteld in principe 2 jaar gebruikt kan worden. Het lijkt mij dat het dan ook mogelijk is om zo snel mogelijk een aanvraag in te dienen?
nu aanvragen, dan heb je em over een maand ofzo, en dan kan je vertrekken tot volgend jaar in mei/juni. (1 jaar na uitgifte)
eens je aankomt mag je een jaar blijven.
ahh ok, ik begreep namelijk eerder dat ik moet wachten tot november/december voor het aanvragen omdat ik pas februari 2013 stage ga lopen
Nu aanvragen heeft waarschijnlijk geen zin omdat ze bijna op zijn, of nog aanvragen in behandeling hebben.
ik ben het wel met je eens dat de kans klein is. maar aangezien ik op de site zag staan dat de aanvraag ongeveer 8 weken duurt en ik in februari begin als in begin februari vertrek kan het krap aan worden als het start in november of december.
Ik hoop de komende 2 weken een stagebedrijf en toestemming van school te hebben. Dan zou het nog kunnen dat ik geluk heb.
ik bedoel dat is dan toch mogelijk als ik van februari tot eind juni stage ga lopen.(stel ik vraag in mei aan) eerst tot februari van de letter gebruik maken en dan van februari tot juni gebruik maken van de werkvergunning. Dus geen van beide langer dan een jaar. klopt dit een beetje?
In de praktijk: 4-6 weken voor een WHP/YP-aanvraag.
Weet niet precies wat er is met LOI. Toen ik 'm kreeg was het nog verplicht om te gebruiken in het jaar waarvoor je de aanvraag deed. Het kan zijn veranderd.
ja dat is ook even onduidelijk voor mij,
oke! dat is al een stuk positiever dan 8 weken. Met 4 tot 6 loop ik minder risico.
Rond de tijd dat het programma weer open gaat iedere dag controleren en zodra het open gaat meteen alles opsturen, dan zal de wachtrij een stuk minder lang zijn. Zit je in de kopgroep, dan zou je binnen 2 weken klaar kunnen zijn. 
Het is even druk geweest:
maar, dit zal dan zijn rond november? in hoeverre staat dat vast?
niet op rekenen, eind december begin januari
Mijn aanvraag duurde slechts 1 week