stage Januari 2007, Vancouver Island, nu de werkvergunning....

Hallo Canada liefhebbers,

vanaf januari 2007 zal ik een half jaar stage gaan lopen in Nanaimo, Vancouver Island. Nu ben ik bezig met het organiseren van een werkvergunning. Ik hoor hierover de meest uiteenlopende verhalen, van mensen die voor hun stage geen werkvergunning aanvragen tot mensen die het volledige administratieve deel laten regelen door een instelling/bedrijf.
Ik ben op zoek naar mensen die hier ervaring mee hebben, is de werkvergunning zelf te regelen? Wat bieden de Youngh Workers Exchange Program’s aan voordeel tov de gewone werkvergunning en red ik dit alles nog voor januari? Ik hoor graag van jullie!

Groetjes Paul

Hoi hoi,

Heb je eigenlijk voor n stage wel n werkvergunning nodig?
Ik zou dan iig gaan voor n holiday working programvisa (mits je nog geeen 30 bent)! Al het andere kost echt heel veel tijd, beraucratisch gerommel of heel veel geld! Een HWP is eenvoudig aan te vragen bij de Canadese ambassade in Berlijn! Kost niets (behalve E30 voor n verklaring van goed gedrag) en is n jaar geldig! Alles bij elkaar koste het mij nog geen 2 maanden om alles rond te krijgen! Alleen zou ik dan wel dit jaar nog gaan n visa voor 2007 kun je namelijk pas vanaf oktober/november aanvragen en de kans dat je die dan te laat krijgt… Zorg voor n WHP ga uiterlijk 31 dec naar Canada en t blijft n jaar geldig! Alle info vind je op de website van de canadese ambassade!
Suc6!
Groetjes
(ook n) Paul :slight_smile:

Beste Paul,

Ook ik ga stage lopen in Canada (begin februari). Ik ga een Working Holliday Program visum (WHP) aanvragen, zoals de andere Paul aangaf zou dat het makkelijkste zijn. Wanneer je gaat werken of stage lopen, is het zeker noodzakelijk een visum aan te vragen, ookal verblijf je er niet langer dan 3 mnd. Per 1 december kun je je aanvraag indienen, en zoals ik gelezen heb in een discussie van vorig jaar, kan het vrij vlot gaan allemaal. De meeste mensen hebben het visum in december ontvangen. Je kunt die discussie nalezen op deze website (“WHP aanvragen”, 2e pagina van dit forum). Het schijnt ook mogelijk te zijn aan te geven dat het urgentie heeft ed.

Groeten, Maya

Hoe hebben jullie eigenlijk een stageadres gevonden in Canada? Probeer ook een adres te vinden, maar ik vind het knap lastig!

groetjes,

Heidi.

Ik heb een contact aangeschreven van een docent van mij. Dan heb je een naam waar je het naar toe moet sturen, en ze kunnen het niet maken zonder serieus naar je sollicitatie gekeken te hebben je afwimpelen. Dat is ook de enige sollicitatie die ik gestuurd heb.

Hou er wel rekening mee dat het erg lang kan duren voordat het helemaal rond is. In februari heb ik de eerste brief gestuurd, en pas een paar weken geleden kreeg ik een contract toegestuurd.

Grtz, Maya

Hoi Heidi,

ik heb m’n bedrijf gewoon via het internet gevonden. Het kost wat tijd aan zoeken en selecteren, maar ooit zal het lonen… Probeer zoveel mogelijk contacten te leggen, er wonen veel Nederlanders in Canada, en wie weet of er via via iemand weer iemand kent etc.
Zoals Maya al zei proberen ze je vaak af te wimpelen, dus als je een sollicitatie hebt gestuurd schroom dan niet om na een week te bellen om bv te vragen of ze je brief hebben ontvangen. Daarna zullen ze weer niks van zich laten horen en bel je gewoon nog een keer. Ik heb begrepen wat we hier al snel opdringerig vinden is in Canada vrij normaal.

Succes!

Groetjes Paul