hej mensen. ben van plan om in canada een half jaar stage te gaan lopen. en nu heb ik al een stage adres en een verblijfplaats maar nu heb ik een paar vrage. wat heb je allemaal nodig om daar een half jaar rond te mogen lopen en werken zoals een visum of werkvergunning? en wat is het verschil tussen een visum en een werkvergunning? en waar kan je die aanvragen? laat het maar weten.
Hoi Gerretje,
Ik ben zelf nu ruim een maand terug van een half jaar stage in Canada. Vancouver op precies te zijn. Ik heb een super tijd gehad, dus ik wil je alvast veel succes toewensen voor jouw stage in Canada.
Ik zal proberen je vragen te beantwoorden.
Om stage te lopen heb je inderdaad een werkvergunning nodig, een visum is niet voldoende. Het verschil is dat je een visum nodig hebt om in een land te mogen verblijven en dat je een vergunning nodig hebt om er te mogen werken. Als je korter dan 6 maanden in Canada verblijft heb je overigens geen visum nodig, ook niet als toerist. Dus dan heb je alleen een werkvergunning nodig voor je stage.
Er zijn twee soorten vergunningen voor een stage de Working Holiday Program en de Young Workers Exchange Program. Voor meer info kun je kijken op www.dfait-maeci.gc.ca/canadaeuropa/netherlands/studyincanada1st-nl.asp.
Ik hoop alleen dat je pas in 2006 op stage gaat, want er worden per jaar maar een bepaald aantal plaatsen vergeven en voor 2005 is er geen plaats meer.
Op de boven genoemde site kun je ook info vinden over het aanvragen van je vergunning. Dit moet bij de Canadese ambassade in Berlijn gebeuren. Je kan de vergunning ook aan laten vragen daar een organisatie. Ik heb mijn vergunning laten regelen door St. de uitwisseling (www.uitwisseling.nl). Zij weten de weg, waardoor alles gemakkelijker en sneller gaat.
Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt. Als je meer wilt weten dan hoor ik het wel.
Groetjes Janneke
aha ok bedankt en ja ik ga pas in januarie op stage dus dat komt wel goed
Janneke, dit zijn toch vooraf ingestelde programma’s waaraan je deel kunt nemen? Ik heb zelf al een stageplaats geregeld via mijn stage in Nijmegen. Dan neem ik aan dat ik op een andere manier een werkvergunning aan moet vragen (visum is dus niet nodig omdat ik maar 3 a 4 maanden blijf?), toch?