Ik begin op 1 februari bij een artist marketing bedrijf in Toronto voor 5 maanden lange onbetaalde stage, nou ben ik al bijna een maand bezig om de juiste informatie te verkrijgen omtrent visa… het is me allemaal niet duidelijk en van de ambasade hoef je ook geen hulp te verwachten. Bij mijn stageplek zeggen ze dat ze nooit een LMO hebben aanvragen voor buitenlandse stagiares en ik vraag me af of ik voor een onbetaalde stage überhaubt wel een visum of werkvergunning moet aanvragen.
Ik begin een beetje te stressen omdat het nu wel heel erg dichtbij komt.
Ik hoop dat mensen hier ervaring mee hebben en mij kunnen adviseren.
Ik heb even met je meegelezen op de site van Citizenship & Immigration Canada.
Aangezien je voor langere tijd de stage doet (in hun ogen ligt de grens op een week of 4), en je wellicht grotere werkzaamheden verricht, en wellicht met deze stageplek een andere (Canadese) stageplekzoekende een kans afneemt, heb je toch een tijdelijke werkvergunning nodig.
Wat toevallig! Ik heb exact hetzelfde probleem.
Het gaat van om een onbetaalde medisch-wetenschappelijke stage in Toronto van 4 maanden, ook te beginnen in februari. Ook mijn begeleiders aldaar vinden dat ik het op een toeristenvisum moet doen, scheelt hen ook administratie schijnt.
Wat ik me nu afvraag is wat ik bij de douane moet beweren. Dat ik ga ‘reizen’ voor vier maanden? Of toch dat ik stage ga lopen…
Hoi,
Ik had ook zoiets, maar dan in Vancouver, en met het verschil dat mijn begeleider me misschien wilde compenseren voor bijvoorbeeld de kamerhuur.
Ik heb uiteindelijk maar gekozen voor Het WHP, omdat je dan een werkvergunning hebt, maar je hoeft bij aanvraag geen hele papierwinkel in te vullen (werkcontract etc) Bovendien kan je daarmee eventueel ook een bijbaantje nemen. De aanvraag ging erg gemakkelijk, en ongeveer 3 weken later lag de werkvergunning op de deurmat succes!
Hee!
Ik ben 4 Januari begonnen voor een medisch-wetenschappelijke stage in Hamilton. Omdat ik hier zo’n 6 maanden blijf en ook nog ga rondtrekken, was voor mij het work-exchange program voor students de beste optie. Dan krijg je een visum voor 1 jaar lang werken en reizen!
Zijn jullie alleen in Canada of met wat mede-studenten?
Lijkt me leuk om namelijk een drankje te doen en ervaringen uit te wisselen in Toronto?
Hey! lijkt me leuk om koffie te doen, ik heb nu een werkvergunning voor een jaar, ik begin aankomende maandag, heb een kamer gevonden in china town, echt super!
maar laat me even weten wanneer en waar en we kunnen meeten.
[edit door beheerder: emailadres verwijderd i.v.m. spamgevoeligheid, via elkaars profiel kun je een WW-mail / persoonlijk bericht sturen met emailgegevens]
Lijkt me leuk als er een speciale WereldWijzer-forummeeting komt in Toronto. Mocht de interesse serieuze vormen aannemen, open er gerust een speciaal topic voor!
Enne… wel foto’s plaatsen als bewijs!
(Zal kijken of het voor mij dan ook een optie is om eindelijk eens Toronto te bezoeken.)
Ik zou geen WHP aanvragen, als je het aan je school kan koppelen. Mocht je na je studie een keer terug willen komen, dan kun je tenminste nog een WHP (een open work permit) aanvragen. Dus ik denk dat de Young professionals 2010 visa iets voor je is? Op de website staat ook heel duidelijk de handelingen aangegeven.
Beste mensen,
Ik ga, zoals velen hier, naar Canada.
Mijn situatie: van september 2010 - half februari 2011 onbetaald stage lopen in Calgary.
Nu heb ik dit forum even doorgelezen en zelf oneindig op het internet gezocht, maar ik heb nog steeds geen flauw idee waar ik moet beginnen en welk visum ik moet aanvragen.
Kan iemand de precieze handelingen misschien opnoemen?
Ik wil voor mijn opleiding Pabo graag de internationaliseringsminor doen. Daarvoor kan ik stage lopen in Canada. Ik wil graag onbetaalde stage lopen op een basisschool daar en evt. andere instellingen die gerelateerd kunnen worden aan mijn opleiding. In de tijd dat ik in Canada verblijf zou ik bij mijn familie kunnen wonen. Een bijbaantje zou leuk zijn, maar is niet noodzakelijk. Ik wil het liefst zo min mogelijk voor een visum betalen. Wie weet er een goed visum voor mij?
Onbetaalde stages hebben geen werkvergunning nodig, dit kun je op een toeristenstatus doen.
Als je in het basisonderwijs wilt stagelopen, heb je waarschijnlijk wel een medische keuring nodig.
Wellicht even contact opnemen met CIC of de ambassade hoe je dit het beste aan kan pakken (meestal kun je alleen keuringen ondergaan als je ook een aanvraag voor een permit instuurt).
Ik ben van plan om van 6 februari 2012 t/m 25 mei 2012 een onbetaalde stage te gaan doen bij een organisatie in Vancouver. Ik ben al aangenomen en heb dus toestemming (middels een cover letter) van de organisatie om in bovengenoemde periode mijn werkzaamheden te verrichten.
Nu is alleen de vraag of ik daadwerkelijk een visum nodig heb, omdat ik lees dat een toeristenvisum voldoende is. Of is een YP of WHP gepaster?
Hoi Leonie! Ik weet dat het voor jou al een tijd terug is maar ik zou graag willen weten waar jij precies stage hebt gelopen en of het jou beviel… want ik ben op zoek naar een soortgelijke stage in Toronto. Voor mijn studie moet ik vanaf januari 2013 4/5 maanden stage lopen.
Wbt Visa denk ik dat je zeker wel een beetje voorzichtig moet zijn. Ik was zelf onzeker of ik als (nu betaalde) kracht door mocht gaan in mijn baan als vrijwilliger zodra mijn werkvergunning zou aflopen…
" if you are volunteering for an organization in a position that would typically be paid, for example, answering phones or filing paperwork for a non-profit that simply cannot afford to pay you, or other similar “unpaid internship” type positions, you MUST have a work permit, even if you are NOT getting paid. They do not charge you for these permits, but you are still required by law to apply for them."
Voor mij zou dit dus een dikke nee zijn. Als ik als niet betaalde vrijwilliger mijn baan zou doen, dan zou mijn baas Een (betaalde) Canadees inhuren.
Een Working Holiday permt geeft je de mogelijkheid om te doen wat je wilt.
Ik wil volgend jaar in maart drie maanden onbetaald stage lopen in Canada (onderdeel van mijn studie BMG). Ik heb al een stageplek gevonden, bij een overheidsinstantie.
Ik vraag me af wat voor visum/werkvergunning ik nodig heb. Mijn werkgever gaf aan dat hij niet weet hoe hij mij moet registreren, omdat ik geen werkvergunning heb in Canada.
Op internet las ik dat ik via http://www.cic.gc.ca/english/study/work-coop.asp, deze link, een vergunning dien aan te vragen. Echter, de inschrijving hiervoor gaat snel vol. Daarnaast kan ik pas vanaf januari inschrijven.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben bang dat ik straks in januari geen vergunning kan bemachtigen en dan geen stage kan lopen.