Stage Vancouver met onkostenvergoeding, welk visum?

Hoi allemaal,

In maart 2010 vertrek ik voor een stage van 6 maanden naar Vancouver, daarna wil ik nog een paar weken rondreizen. Ik ga stagelopen aan de University of British Columbia, maar ik zal me niet inschrijven bij de universiteit als student (gezien de dubbele collegegelden). Ik heb contact met een onderzoeker daar, en ik heb de bevestiging dat ik mag komen. Hij vertelde me dat het met mijn visum niet mogelijk is om me een ‘loon’ aan te bieden, maar ze konden me wel een onkostenvergoeding geven. (nu vraag ik me af hoe hij weet wat voor visum ik ga regelen, maargoed ;)) Ik denk dat een Woring Holiday Visa het beste zal passen, en het gemakkelijkst te regelen is, wat denken jullie? Ik kan hiermee namelijk werken, en het is niet nodig om nu al een arbeidscontract te hebben.

Zit er trouwens veel prijsverschil in de verschillende visa?

Een studiegenoot van me heeft (onbetaald) stage gelopen als ‘toerist’; (gewoon een stempel gekregen in zijn paspoort op het vliegveld in Canada), geen verdere aanvragen via de ambassade in Berlijn. Hij moest daar de situatie uitleggen, en zijn contacten werden nagetrokken. Zou zo’n visum ook bij mijn situatie passen? Mag het uberhaubt wel wat hij deed, aangezien ik ergens gelezen heb dat voor een onbetaalde stage ook een ‘work permit’ nodig is?

Groetjes,
evelien

Het is inderdaad een schemergebied met wat je mag doen met een toeristenvisum. Eigenlijk heeft Canada inderdaad liever dat je voor een (onbetaalde) stage voor langere tijd een tijdelijk werkvisum aanvraagt. Maar als je leeftijd het toelaat is een WHP-visum ideaal! Dan kun je naast je stage eventueel ook nog andere betaalde werkzaamheden verrichten daar. Bovendien zit je niet vast aan de 6 maanden van het toeristenvisum, maar mag je 12 maanden blijven. De kosten voor dit visum zijn minimaal en wellicht wil je stageplek ook deze kosten zelfs wel vergoeden.

1 like