Stage Canada

Hallo iedereen,

Op het moment studeer ik International Business and Languages aan de hogeschool in Enschede. Ik heb gekozen voor de richting vrijetijdsmanagement. Nu lijkt het me geweldig om stage te lopen in Canada. Het lijkt me een super mooi land waar de mensen ook nog eens vriendelijk zijn. Maar nu ken ik het land verder niet zo.
Ik ga pas stage lopen (6 maanden) in het volgende schooljaar (2008-2009) en op school zijn we er nog niet echt mee bezig. Maar ik zelf wel! In een aantal andere berichten over Canada zag ik dat je bepaalde visa al heel op tijd moet aanvragen. Wanneer doe ik er dan verstandig aan om zoiets aan e vragn?
Zijn er mensen die misschien bedrijven weten die stagaires aannemen? Dit kan een hotel, beurs, evenementenbedrijf zijn of en bedrijf wat veel aan exporteren doet.

Alvast bedankt!

Groetjes

Hoi Dolphy,

Heel verstandig dat je er al zo vroeg mee bezig bent!
Nou scheelt het wel of jij in blok 1 en 2 van schooljaar 2008-2009 stage gaat lopen of in blok 3 en 4.
Voor Canada is het net zo dat je aan het eind van een kalenderjaar een visum moet aanvragen voor het jaar erop.

Het is het handigst om hier op dit forum ook heel veel topics door te lezen, maar om je even een grof tijdschema te geven:
september: evt. paspoort vernieuwen en bewijs van goed gedrag aan vragen bij de gemeente,
oktober: benodigde formulieren downloaden van Canadese ambassade in Berlijn,
november: alles in orde maken en vóór 1 december 2007 opsturen,
eind december kun je dan je visum/werkvergunning voor het jaar 2008 in huis hebben.

Als je nog geen stage plek hebt, kun je het beste een WHP-visum aanvragen (Working Holiday Program). Dit is om rond te reizen en werken zonder een vaste werkgever.
Als je al een stageplek hebt (maar dan moet je nu op korte termijn al een ondertekend contract van een werkgever in Canada zien te regelen), kun je een YWEP-visum aanvragen (Young Workers Exchange Program). Hiermee mag je echter alleen bij de genoemde werkgever en voor de afgesproken periode werken.

Als zorgt dat je alle papieren op tijd en in orde wegstuurt, moet je een goede kans maken.

Dit alles onder voorbehoud van procedurewijzigingen voor volgend jaar door de ambassade, dus houd hun site goed in de gaten!

Succes ermee!!!

PS nog even twee linkjes voor je:

http://www.dfait-maeci.gc.ca/canada-…nada1st-nl.asp
http://www.dfait-maeci.gc.ca/canada-…nternNL-en.asp