WHP, YP en dan?

Hallo,

Ik wil eigenlijk voor langere tijd naar Canada (evt emigreren).
Hiervoor wil ik eerst op een WHP naar canada gaan en vanuit daar een werkvergunning aanvragen (bij een goedgekeurd werkaanbod).
Moet ik dan, omdat ik jonger ben dan 30, na afloop van WHP, YP aanvragen? Of kan ik in aanmerking komen voor een workpermit?
Als ik YP moet aanvragen, wat voor vergunning kan ik daarna aanvragen als ik wil blijven?
Kan ik tijdens YP of workpermit een permit residence aanvragen?

Groet,

Leontine

Nee, je MOET geen YP aanvragen, het is wel makkelijker omdat er nagenoeg geen eisen aan vast zitten. Een normaal temporary work permit (TWP) kan iemand onder de 30 ook gewoon aanvragen, maar dan moet je wel een LMO hebben en voldoen aan de overige eisen.

Na je YP kun je als Nederlander niet meer deelnemen aan het IEC programma en zul je een grote-mensen-werkvergunning of PR moeten aanvragen.

[/quote]

Als je denkt te voldoen aan de eisen kan je meestal gewoon vanuit een WHP/YP of TWP, in Canada een PR aanvragen. Je moet dan wel gedurende de procedure een geldige verblijfsstatus houden, ook als de procedure langer duurt dan je verwachtte. Afhankelijk van wat je t.z.t. hebt gedaan in Canada heb je keuze uit verschillende type PRs.

1 like

He Maarten,

Bedankt! Hier kan ik wat mee. Ik heb evt uitzicht op een normale werkvergunning maar het is me geadviseerd om eerst op een WHP te gaan om ook de werkgever te leren kennen en vanuit daar een werkvergunning aan te vragen.
Ik weet de eisen voor een PR en daar zou ik aan voldoen als ik een goedgekeurd werkaanbod heb en een work permit.

Bedankt! Ik ga me in de WHP verdiepen.