van WHP naar YP

Hallo allemaal,
Ik heb dit jaar een WHP, die geldig is tot mei 2014. Nu wil ik (iig) de rest van 2014 ook nog in Canada blijven werken, bij mijn huidige werkgever. Dus ben ik van plan om een YP aan te vragen als het open gaat, hopenlijk, binnenkort.
Nu vroeg ik mij af of je om door te schakelen naar een YP je een heel nieuw IEC-kompass moet aanmaken en de aanvraag opnieuw moet doen (alle documenten etc. opnieuw uploaden) of dat mn oude IEC’kompass nog steeds actief is + alle documenten. Want volgens mij zijn er voor de YP precies dezelfde documenten nodig als voor de WHP (minus de brief van de werkgever dan) ?
Op de site staat dat je per post een nieuwe aanvraag voor IEC moet indienen bij de Canadese ambassade in Duitsland. Maar ik vraag me af of dat nogsteeds nodig is of dat je het nu gewoon allemaal online kan doen? En mocht het wel via de post gaan, kan je dan een aanvraag indienen no matther welke maand?
Ook staat er op de site dat je voor de YP ‘doorgaans in NL moet verblijven’, Ik heb vorig jaar een heel jaar in de United States gewerkt, en dit jaar dus in Canada. En zal met de aanvraag waarschijnlijk ook hier in Canada zijn. Maar denk niet dat dit enige invloed heeft op de aanvraag?
Alvast bedankt!

Geen probleem, je bent niet de eerste die de YP direct na de WHP aanvraagt. Wel zul je waarschijnlijk een nieuwe VOG moeten aanvragen, want (als ik 't mij goed herinner), mag die niet ouder zijn dan een paar maanden. Vul als woonadres wel je adres in Nederland in (in het ergste geval bij je ouders?)
Voor de YP een nieuw formulier invullen, maar je kan (denk ik) wel je oude gebruikersaccount op de CIC-website gebruiken.

Zodra IEC 2014 open gaat, even de nieuwe voorwaarden doorlezen en kijken wat er moet en kan.

Hoe strikt zijn ze mbt werk/school gerelateerd? Weet iemand dat toevallig?

Weet iemand hier toevallig hoe het zit met flagpoolen?
Mijn WHP loopt 9 april af. Mocht ik een YP krijgen dan zou ik wrs de 9e naar de grens gaan om dan hopelijk mijn YP te krijgen/‘‘activeren’’. Echter staat er op mijn joboffer waarschijnlijk 10 april - 9 april 2015. Zouden ze dan moeilijk gaan doen over die 10 april omdat dat pas de dag daarna is (terwijl ik de 9e het land moet verlaten) of kan ik haar beter vragen 9 april - 8 april 2015 op mijn joboffer te zetten?
Mijn andere bericht is overigens niet echt relevant meer. Heb een baan gevonden die bij mijn schooling/werkervaring past.

Daar weet ik jammergenoeg geen antwoord op, maar neem aan dat je nu inmiddels al een oplossing hebt bedacht :stuck_out_tongue: Zou je alleen maar in het land mogen zijn gedurende je contract? Mijn contract loopt op papier namelijk af op eind october. Maar een YP is geldig voor een jaar. Of word hij dan ingekort tot het eind van je contract-datum?
Ook kwam ik er net achter, na het invullen van de applicatie, dat je niet meer dan 12 maanden na je studie een YP kan aanvragen. ? Dat heb ik niet eerder gezien, of over het hoofd gezien misschien. Weet iemand of dat echt zo is?

volgens mij wordt je YP ingekort aan de hand van je job offer. Is dit maar voor 2 maanden krijg je volgens mij ook maar een permit voor 2 maanden. Dit omdat de YP, in tegenstelling tot de WHP, wel employer gebonden is.

Hey leengrut, ik ben benieuwd hoe het je is afgegaan… Zit beetje in dezelfde situatie … Mijn visa loopt af in maart 2015 maar zou nog graag een jaartje blijven en dat zou me werkgever ook willen… Is het bij jou goed komen ?

Via Wereldwijzer app

Volgens mij heeft niemand hier een YP gekregen die al met een whp in canada zat. Maar ik zou de regels op de site in de gaten houden.

Dag Blacky94/iedereen!

Momenteel zit ik onder het WHP programma in Montreal. Ik wil graag mijn verblijf verlengen met een Young Professional visum, maar ik vraag me af of dat voor mij gaat lukken. Ik studeer namelijk part time Frans en blijf dat de komende maanden waarschijnlijk doen. Het is onderdeel van een groter educatie instituut (http://csdm.ca/). Ik ben dus benieuwd of dit geaccepteerd gaat worden als een erkende onderwijsinstelling.

Heeft iemand hier ervaring mee? Moet het een universiteit of hogeschool (in Nederland?) zijn, of kan dit (een Canadese school, taalstudie) ook? Aangezien ik in Quebec wil blijven werken, is het in ieder geval een relevante studie.

Alvast bedankt!

Het gaat om school dus ik neem aan dat je hierdoor zeker meer kans hebt. Maar aangezien de beslissing natuurlijk bij hen ligt en ik daar een ervaring mee heb kan ik daar natuurlijk niet zoveel over zeggen… :wink:

Bedankt voor je reactie! Wat was jouw ervaring precies?

Overigens, heb jij ook een studie vergunning oid? Want ik zat me eerder vandaag al te verzinnen dat op mijn WHP volgens mij stond dat ik geen studie en/of cursussen mocht doen…

Mijn WHP was snel geregeld maar YP was echt een drama. Maar ik had kwa LMO eigenlijk ook een nihile kans om te blijven.
Verder vind ik Canada prachtig :slight_smile: heb vrij kort na het aankomen in Canada mijn vriend leren kennen en hebben nog een jaar samen gewoont (ben nog een paar maanden als toerist in het voorjaar/zomer geweest) en ik heb nu nog steeds ontzettend “heimwee”. Ik mis het land, ik mis de mensen, uiteraard ook mijn vriend heel erg en vind het veel te druk in Nederland… ik zit wat dat betreft helemaal niet lekker in mijn vel en mijn gevoel/humeur (zeg maar :') ) is ontzettend wisselvallig en ik kan zomaar van het een op het andere moment omslaan (vaak.in negatieve zin; heel irritant…)

Hey Blacky,

Waarom zijn alle YP aanvragen afgewezen dan? Het mag toch gewoon?

Omdat een vd regels veranderd is naar max 12 maanden uit school. Als je dus al bijna een jaar op een WHP in Canada zit zitten de meeste daar dus al overheen. Daarom is zo ongeveer iedereen hier die van een WHP naar YP wilde afgewezen. Een enkeling heeft via de werkgever een LMO kunnen krijgen.

Inderdaad, om ook maar even je vraag laat te beantwoorden Svennie1989, ik heb ook geen YP toegewezen gekregen na mij WHP omdat ik al meer dan 12 maanden uit school was… :frowning:

volgens mij moet je aangeboden baan tegenwoordig ook nog in een bepaalde NOC klasse van, NOC O, NOC A of NOC B. wat volgens mij al best lastig om als een working holiday visum houder een baan van die category te krijgen.

Ik werk op moment in de visual effects industrie in Canada met een working holiday, deze valt onder NOC 5241. De 2e digit is een 2 dus deze valt onder NOC Class B. Mijn huidige contract loopt tot 6 juni. Daarna krijg ik nog 6 of 12 maanden. Ik ben 2 juli afgestudeerd dus dit valt nog binnen de 12 maanden afstuderen.

Ik voldoe hiermee aan alle huidige eisen van het IEC programma toch?

Wat ik me nog wel afvraag en wat ik nergens kan vinden is wanneer het 2015 programma open gaat?

dan zou jij volgens mij zou jij daar door wel aan de IEC eisen voldoen.
Ik vind de side deze jaar ook wat minder overzichtelijk dan vorig jaar.

Mijn vriendin en ik zijn ons druk aan het voorbereiden voor de opening van het IEC programma 2015 (helaas is er nog steeds geen openings datum), wij gaan beide proberen een Young Professional Visa aan te vragen. Ik heb de website van de IEC YP nog even door gelezen, op dit forum komt de eis 12 maanden uit school erg vaak terug. Hier lijkt in het 2015 programma niks over te vinden, ik heb de volgende eisen voor YP even van de site gehaald:

[ul]
be a Dutch citizen,
[/ul][ul]
have a valid Dutch passport for the duration of your stay in Canada – your work permit in Canada will not be longer than the validity of your passport,
[/ul][ul]
be between the ages of 18 and 30 (inclusive),
[/ul][ul]
have the equivalent of C$2,500 to help cover your expenses
[/ul][ul]
be able to take out health insurance for the duration of your stay – you may have to present evidence of this insurance when you enter Canada,
[/ul][ul]
be admissible to Canada,
[/ul][ul]
have, prior to departure, a round-trip ticket or the financial resources to purchase a departure ticket for the end of your authorized stay in Canada,
[/ul][ul]
have a signed letter of offer or contract of employment in Canada – the employment offer must be within your field of expertise (through schooling or work experience) and contribute to your professional development,
[/ul][ul]
not be accompanied by dependents and
[/ul][ul]
pay the fees.
[/ul]

In deze lijst is er niks terug te vinden over de binnen 12 maanden afstuderen te vinden, mocht dit nog wel steeds het geval zijn dan is die niet perse een probleem.

Ons huidge Working Holiday Visa loopt tot Augustus. Wij moeten dus voor deze tijd ons Young Professional te activeren. Is het slim om onze letter of offer/contract op de datum in te laten gaan voordat de 12 maanden na afstuderen voorbij zijn gegaan? Hoe hebben mensen dit eerder gedaan die gelijk na hun Working Holiday hun Young Professional Visa in hebben laten gaan?

Ik ben ook op zoek naar duidelijkere informatie hier over. Ik zit momenteel in Vancouver. Nieuwe relatie begonnen hier en nu wil ik blijven. Visum loopt midden Juni af. Enig idee wanneer het open gaat? Er staat midden Februari.