WHP/YP 2012 aanvragen

Alles op een rijtje om de WHP/YP aan te vragen:

(Let erop dat dit verhaal aangepast is op de Nederlandse aanvraag, voor de Belgische aanvraag gaat de procedure net iets anders.)

Don’t forget The Guide
Voor alle gedetailleerde informatie over de IEC (International Experience Canada) 2012 aanvragen, kun je terecht in ‘The Guide’. Lees deze goed door!
Nederlandstalige versie / Engelstalige versie.

Formulieren invullen:

[ul]
[li] IEC 2012 formulier: Engelstalig[/li][li]Werkvergunning aanvraagformulier: Engelstalig[/li][/ul]

Bijlagen voorbereiden:

[ul]
[li] Bewijs van betaling van €110,- (voor de eisen, zie hier).[/li][li] 2 Pasfoto’s volgens Canadese standaard. Schrijf je naam op de achterkant.[/li][li] Een VOG-verklaring (geen fotokopie) met Engelse versie (max. 12 maanden oud), deze is aan te vragen via de gemeente. Aanvraagformulier VOG (In sectie 2.3 nummer 06 aanvinken.)[/li][li] Tegenwoordig moet je bewijs laten zien dat je de VOG nodig hebt. Vul dit formulier in.[/li][li] Fotokopie van de paspoortpagina met je ID-gegevens. Het paspoort moet een geldigheid hebben voor je volledige geplande reis in Canada + 1 dag.[/li][/ul]

Alleen voor de YP:
**
[ul]
[li]Je CV (volledig en actueel).[/li][li]Een kopie van de ondertekende brief waarin jou een stage of baan wordt aangeboden bij een Canadese werkgever OF een bewijs van inschrijving bij een instelling voor vervolgonderwijs in Nederland (waarvoor je de stage verricht) samen met een kopie van de ondertekende brief met daarin een aanbod of overeenkomst voor een baan of stage in Canada. Deze brieven moeten de volgende gegevens bevatten: naam, adres en andere relevante contactgegevens van de Canadese werkgever, de naam van de aangeboden functie en een beschrijving van de daarbij behorende taken en arbeidsvoorwaarden, inclusief de vergoeding (of, indien van toepassing, de mededeling dat het onbetaald werk betreft), gangbare werktijden en de ingangs- en einddatum van de arbeidsovereenkomst[/li][/ul]
**
Bepaalde beroepsgroepen:

Mocht je in de gezondheidszorg, de kinderzorg, het basis- of voortgezet onderwijs willen werken/stagelopen, dan moet je een medische keuring ondergaan. Vul dit formulier in en stuur het mee met je pakket.

Je kan alvast een erkende dokter opzoeken via deze pagina.
Het is aanbevolen om prijzen te vergelijken, sinds deze niet zijn gereguleerd!

Opsturen:
Stuur je pakket naar:

[ul]
[li]Embassy of Canada [/li]IEC
**Working Holiday (NL) **
Leipziger Platz 17
10117 Berlin
Duitsland

OF
[li]Embassy of Canada [/li]IEC
**Young Professionals (NL) **
Leipziger Platz 17
10117 Berlin
Duitsland
[/ul]
Succes!

N.B.

Alles moet tegelijk worden ingediend! Halve aanvragen worden geweigerd.

Let erop dat de ambassade niets terugstuurt uit je pakket.

Informatie uit de formulieren wordt gedeeld met Citizenship & Immigration Canada (CIC, de immigratiedienst) en de Canadian Border Security Agency (CBSA, de douane) en wordt bewaard tot je 37 jaar oud bent.

1 like

Superhandig al deze informatie!

Ik zit even met puntje 4 bij bijlagen voorbereiden. Moet je dit bewijs invullen en naar de Duitse ambassade sturen? Of moest je dat (eventueel) aan de gemeente geven. Ik heb namelijk van de week mijn VOG aangevraagd en een printje van de website was voldoende…
Had nog wel wat probleempjes omdat ik had ingevuld Duitsland (bij de aanvrager), terwijl het Bondsrepubliek Duitsland was… Erg precies!

Normaal moet je de ambassade in Duitsland vragen om je VOG aanvraagformulier te ondertekenen.
In plaats daarvan heb ik het formulier van CIC iets aangepast om voor de WHP te kunnen gebruiken, die hoef je niet naar de ambassade te sturen, maar moet je aan de gemeente tonen.

Nou, bij mijn gemeente heb ik hem zo meegekregen. Had een printje van de webiste gemaakt. Maar had het idee dat mijn gemeente er niet zoveel verstand van had :wink:

Ze moest ook een kwartier zoeken naar Duitsland ('Berlijn ligt toch in Duitsland?? Wat is Duitsland ook alweer op z’n Engels??:tssk:) Moest dus Bondsrepubliek Duitsland zijn… Slimmerds

Des te beter. :wink:

Super duidelijk, bedankt!

Nog een vraagje: ik las ergens dat je een envelop erbij moet doen, geadresseerd aan jezelf. Dit zie ik hierboven en in ‘the guide’ niet meer terugkomen. Hoeft dit niet meer? Als het wel moet, moet hij dan ook gefrankeerd zijn?

Dat hoeft niet meer dit jaar, je krijgt namelijk je letter of introduction opgestuurd via email.

1 like

Krijg je eigenlijk ook een ontvangstbevestiging van je aanvraag? Ik dacht het ergens gelezen te hebben maar kon het niet meer terugvinden.

Normaal gesproken niet. Als je je brief aangetekend verstuurd, krijg je een ontvangstbevestiging van je koerier.

Ik wil nu beginnen met het aanvragen van een WHP. Ik ben momenteel in Whistler, en wil volgend seizoen terug komen. Dus, nu werk ik niet, maar volgend jaar zal dat wel nodig zijn. Ik ben nu wel redelijk op tijd met de aanvraag lijkt me?

Nu wil ik eerst een VOG aanvragen, hoef ik hierbij “2.6 Ondertekening door organisatie/instelling” niet in te vullen?

Verder moet ik nog even uitzoeken hoe ik deze ga aanvragen terwijl ik in Canada ben. Ik hoop dat mijn ouders het kunnen doen voor mij.

ok, ik denk dat ik het antwoord al heb gevonden op mijn vraag. Ik heb een documentje van de ambassade bijgevoegd en iemand gemachtigd om de VOG aan te vragen.

Helaas duurt dit weer 4 weken, hopelijk ben ik nu niet te laat met de WHP aanvraag

Ik snap er even niks meer van.

Bij het aanvraagformulier hoef ik toch alleen maar hoofdstuk 1 in te vullen?
Of mag je zelf ook hoofdstuk 2 invullen? Maar dan heb ik toch geen handtekening?

En wat moet ik met het bewijs van de VOG?

Alvast bedankt,

Han

Ik neem aan dat je het over de VOG hebt?

H2 kun je gewoon zelf invullen. Vergeet de handtekening; neem het formulier uit het volgende punt mee en dat vervangt de noodzaak om het zooitje naar Berlijn op te sturen voor een handtekening.

Ik ben op het moment in Canada. Denken jullie dat het uitmaakt of de formulieren handgeschreven zijn of niet? Ik kan ze hier invullen en het door mijn ouders laten printen. Die vervolgens het hele zaakje naar berlijn sturen…

Vroeger was het geen probleem. Volgens mij wordt er tegenwoordig een barcode gemaakt op basis van wat je invult, dus dan MOET het digitaal. Je kan het inderdaad gewoon zelf invullen en vervolgens je ouders het laten printen.

Ondertekenen is dan wel iets lastiger.
Optie 1) je ouders laten tekenen
Optie 2) het hele pakket gewoon in Canada op de post doen
Optie 3) je handtekening inscannen en in het PDF-document plakken (maar daar heb je speciale software voor nodig om het beveiligde document te ‘kraken’)

Een kort (mss dom) vraagje.

Moet die kopie van je pasport 1 zijn van je gewoon pasport of van je internationaal pasport?

Tim

Een paspoort waarmee je naar Canada kan afreizen. Bij mijn weten bestaat er maar 1 paspoort, zelfs in België. De Europese ID-kaart is niet voldoende, je hebt een volledig paspoort nodig.

jeej ik heb mijn WHP nu al een tijdje binnen. Bedankt voor deze post, dat maakte alles heel makkelijk en overzichtelijk!

1 like

Voor mijn duidelijkheid:

Ik ben bezig met een YP aanvraag. Moet eerst een VOG hebben, formulier is nu onderweg naar Berlijn voor een handtekeningetje. Maar nu lees ik dus dat je dmv dat extra formulier dat niet meer hoeft te doen? Geldt dit ook voor YP of alleen WHP?

Hoop op een snelle reactie, gezien de kelderende beschikbare aantallen YP’s…

Ik zou 'm ook voor de YP gebruiken. Geen probleem. :slight_smile: