YP2013 en brief voor bewijs VOG

Hallo,

Ik ben zojuist nieuw op dit forum omdat ik het zelf ook wel prettig vindt enkele ervaringen met de visumaanvraag te lezen! Ik ga de eerste week van maart 2013 naar Kelowna, BC voor 4 maanden.
Hiervoor wil ik een Young Professionals visum aan vragen.
Ik heb alle documenten klaar liggen, inclusief de VOG, behalve het formulier dat nog vrijgegeven moet worden.
Ben dus ook met spanning aan het wachten totdat de aanvraag kan beginnen.
Maar nu kwam ik op dit forum tegen dat je een brief moet hebben waarin staat dat de VOG geeist wordt. Hierin moest je invullen op welk adres je gaat wonen, maar hier ben ik nu mee bezig en dit kan ik dus nog niet invullen neem ik aan? Wat te doen?
Verder vroeg ik mij af of iemand toevallig zou weten wanneer het programma open gaat?
Alvast bedankt!

Stijn

Dat is dan weer een te snelle reactie, ik zag dat dat een aanvraagformulier was. Maar de VOG heb ik al binnen dus die vraag is al opgelost!

Hallo,
Ik wil eind januari afreizen naar Calgary waar ik mijn afstudeerstage kan doen voor de opleiding SM&O. Ik wilde een working holiday permit regelen,maar daar kun je je pas vanaf half januari 2013 voor inschrijven…ben nu aan het kijken of het nog op een andere manier kan, maar de informatie van de canadese ambassade is ook niet heel duidelijk.
Waarom ga jij voor 't Young Professionals visum ?

@ Karin, volgens mij zijn zowel WHP als YP pas vanaf begin 2013 aan te vragen dus zou je je met het aanvragen van een YP alleen maar extra (onnodig) papierwerk op je hals halen. Zolang de canadese ambassade nog niks vrij geeft ben ik bang dat je wb WHP of YP nog niet zo veel kunt…

Ja, ben bang dat ik zal moeten afwachten. Mijn stageadres wil liever dat ik pas naar Canada kom als ik mijn WHP heb. Eerder als toerist naar Canada komen en van daaruit het WHP regelen, raden zij af

hey, Ik ben ook in afwachting op de opening van de ambassade! Weet iemand iets over een openingsdatum? Ik check die site elke dag en mn vlucht gaat al over 2 weken… Gelukkig heb ik met stage geregeld dat ik als tourist welkom ben maar voor de zekerheid wil ik graag die YP visum aanvraag doen.

In ieder geval vóór 1 Februari (link). Meer is op dit moment niet bekend. Succes met je stage!

Ik lees dus wel dat ze de gehele aanmeldprocedure hebben veranderd

De aanvraagprocedure voor deelname bestaat uit twee fasen:

Beoordeling voor IEC (met behulp van “IEC Kompass account”) en de
Beoordeling voor de werkvergunning (via MyCIC account). eng / fra.

Ik begrijp dat je je moet aanmelden voor dat my cic account. En de iec kompass account? weet iemand hoe dat zit?

MyCIC kan je op doorklikken en dan moet je het in het engels ff lezen. Dat IEC kompass zal tegelijkertijd met de opening wel meer over bekend gemaakt worden denk ik…

Hoi! Ik ga zelf eind februari voor 6 maanden naar Vancouver voor mijn Master afstudeerstage (onderzoek). Na veel te veel mailtjes naar de ambassade in Wenen en de afdeling in Berlijn heb ik te horen gekregen dat ik als visitor het land in mag. Hiervoor heb ik wel een brief nodig van de universiteit dat ze me niet betalen etc en dat ik daar 5 maanden ga meehelpen. Dus ik heb geen visum nodig; scheelt weer wat papierwerk.

Ok, dat is interessant. Heb gelijk ook even een mailtje gestuurd naar de ambassade. Kan het me namelijk nauwelijks voorstellen…ben benieuwd. Zou heel veel gedoe schelen. Heb je dit wel zwart op wit van de ambassade ? En ook een brief van je stageadres waarin ze aangeven dat ze je niet betalen, neem ik aan ? Met die 2 berichten zou je Canada inkomen en je stage kunnen doen ?

Ja, en de ambassade in wenen heeft dat bevestigd. Omdat ik het onderzoek zelf financier…het kost niemand wat.

Oww dat heb ik precies het zelfde! Ook een onderzoeksstage en ik betaal alles zelf (mede mogelijk gemaakt door de DUO). Kan ik dat nog regelen de komende 2 weken denk je? Scheelt idd een hele hoop gedoe :smiley:

Ja denk het wel, de uni of andere instelling moet volgensmij gewoon een brief schrijven en je moet je bankafschriften ofzo laten zien.
Scheelt idd hoop geld/gedoe! Desnoods mail je nog even naar de ambassade…Waar ga je naar toe, ook Vancouver?

Ik kreeg net deze mail van de ambassade…zou toch voor een WHP gaan

As a Dutch citizen you can go to Canada as a tourist for up to 6 months without a visa. You can NOT work during that ‘tourist time’ (even no pay). That will be illegal. If you are in Canada when you receive your Letter of Introduction, you must leave Canada and re-enter to activate the visa (for example, going to the USA).

We hope we were able to assist you in this matter and invite you to visit our website.
Best regards,

The IEC team of the Embassy of Canada in Berlin

International Experience Canada | Expérience internationale Canada
Embassy of Canada | Ambassade du Canada
Leipziger Platz 17, 10117 Berlin, Germany | Allemagne

www.iec.canada.de
www.eic.canada.de

Beetje stomme persoon daar op de ambassade. Hij/zij zegt dat vrijwilligerswerk verboden is zonder visum… Ten eerste haalt ze ‘visum’ en ‘werkvergunning’ door de war, wat niet hetzelfde is. Ten tweede is het *meeste *vrijwilligerswerk toegestaan zonder werkvergunning.