Beste lezer,
Om een approved job offer te verkrijgen van een Canadese werkgever heb ik een geldig/juist work permit nodig.
Citizenship and Immigration Canada (CIC) weet welke permits geldig zijn maar zijn niet makkelijk te bereiken.
Omdat het YWP via de ambassade in Berlijn moet worden aangevraagd is dit een andere bron van afgifte dan CIC.
Weet iemand dan ook of het YWP door CIC wordt goed gekeurd?
Alvast bedankt,
Canadia
Misschien een domme vraag, maar kan je mij vertellen waar de letters YWP voor staan?
Als het een werkvergunning is en aangevraagd in Berlijn, dan moet het wel een officieel document zijn. De Canadese Ambassade in Berlijn vertegenwoordigd nl CIC.
Edit: Heb net je andere bericht gelezen, dus ik weet inmiddels dat je de TWP bedoelt.
Het is dus een officieel document dus erkend door CIC.
Beste Anneke,
Bedankt voor je antwoord. Als de Canadese Ambassade in Berlijn, CIC vertegenwoordigd dan moet het inderdaad officieel zijn.
Met YWP bedoelde ik dus Youth Work Permit. Mijn vraag aan jouw is dan weer, waarvoor staat; TWP?:o (Tourist)?
Heb je zelf ook zo’n permit aangevraagd? Zo ja, weet je hoelang het duurt vanaf het moment van aanvragen tot het moment dat je het daadwerkelijk hebt? Is het bij ontvangst ook per direct geldig of kan je een gewenste datum opgeven dat je het wil laten ingaan?
Ik kan me niet meer herinneren hoe dit mij ging 5 jaar geleden. Een organisatie had dit namelijk voor mij gedaan.
Bedankt voor je hulp zover,
Canadia
Met TWP bedoel ik een Temporary Work Permit.
Wij hebben idd een WP aangevraagd, maar een gewonen. Wij hebben dat v.u. Canada gedaan, want wij wilde blijven.
Dus ik weet niet of je kan aangeven bij een YWP wanneer het in kan gaan. Als je de aanvraag invult, zal daar misschien een vraag over zijn, geen idee.
Met een gewone WP gaat het in v.a. wanneer de werkgever je wil hebben. Dat is, als er genoeg tijd vooraf is gegeven voor de aanvraag.
De aanvraag duurt gemiddeld 3 tot 6 mnd. hangt van de drukte af.
Zo is het bij ons iig gegaan.
Ok! Duidelijk, Temporary dus.
Een gewoon permit is dus eigenlijk langer geldig en gaat in zodra je een werkgever hebt. In mijn geval is het ook de bedoeling dat ik blijf.
Als ik eenmaal in Canada werk zal ik met het approved job offer mijn verdere application formulieren invullen en die opsturen naar het Migration Bureau zodat ik sneller een Permanent Residence Visum kan verkrijgen.
Dit is de snelste manier is mij verteld.
Maar met elk permit moet dit dus te doen zijn neem ik aan?
Bedankt weer!
De lengte van de vergunning hangt van de job offer af (tijdelijk, onbepaalde tijd, part of full time). En soms heb ik het gevoel dat het er ook vanaf hangt wat voor humeur ze hebben. Mijn man had een full time, onbepaalde tijd contract aangeboden gekregen, maar toch kregen we maar een WP voor 1 jaar. Dan weet je van te voren al, dat je een verlenging moet aanvragen. Mijn zwager had zo’n zelfde job offer en kreeg een WP van 2 jaar.
Je moet onthouden, dat je dus een opleiding en/of ervaring van min. 3 of 5 jaar (weet ik ff niet meer), moet hebben, in de baan waar je een job offer voor krijgt.
De werkgever moet min. 3 mnd actief op zoek zijn geweest naar een Canadees voor deze functie, dan pas mag hij van buiten CA iemand die baan aanbieden. Maar emigratie bepaald of je een WP krijgt of niet.
Als je op die YWP gaat, zoek dan meteen een baan (met jouw opleiding en/of ervaring), waar ze al een tijdje actief iemand voor zoeken. Als je dan een gewone WP aanvraagt, is je kans groter die toegewezen te krijgen.
Met een YWP mag je volgens mij geen PR aanvragen, maar dat weet ik niet voor d 100% zeker.
Ik heb de titel van het bericht even aangepast!
Bedankt, maar het belangrijkste weet ik nu nog niet en in je laatste bericht heb je ook gezegd dat jij het niet zeker weet.
Ik heb al contact gehad met de Ambasade in Berlijn maar die begrijpen mijn vraag ook niet denk ik.
Ik heb gevraagd;
When I am in Canada with my working holiday permit, is it with this permit legal/allowed to get an approved job offer(Labor Market Permit-LMO) from an employer which I can then sent to the Migration bureau to continue my application for permanent residence?
Dit is wat ik moet weten. Als ik dit niet bevestigd krijg of dit wel of niet zo is, dan moet ik een andere manier vinden.
Gelukkig zijn er meerdere wegen die naar ‘Canada’ leiden.
Ik zal kijken of ik hier een antwoord voor je kan vinden.
Als ik wat weet, hoor je van me.
Ik heb de vraag gesteld hier en zij schrijft het volgende;
The employer who is offering him a valid job offer, needs to get an Labour Market Opinion (LMO) before the person can use the job offer to apply for permanent residency. Under the working holiday program, the worker can work for any employer and the employer does not need to have an LMO. So, if he is working for an employer who wants to offer him a full time, permanent job, the employer would have to first get an LMO and then the worker could apply for Permanent residency. The problem with this would be that if his Working holiday work permit expires before he hears about his P.R. application, he would have to stop working.
Dus het kan wel met een HP, maar je bent heel beperkt qua tijd.
Als de werkgever dus al een LMO heeft, dan kan je meteen aanvragen voor PR, maar heeft hij dat niet en moet hij dit dus eerst aanvragen, dan kost dat enorm veel tijd (gemiddeld 3 mnd). De aanvraag voor PR v.u. Canada duurt bijna een jaar, dus die 3 mnd kan je niet missen.
En je moet je PR aanvraag helemaal kant en klaar hebben, want als je eerst nog alles moet vertalen enz. dan haal je het zeker niet.
Dus het is aan jou of je dat risico neemt.
Beste Anneke,
Bedankt voor je antwoord.
Dit is inderdaad het antwoord waar ik naar opzoek was.
Ik denk dat ik aan een jaar genoeg moet hebben om alles te regelen.
Alles is al vertaald want ik ben al sinds 2007 bezig.
Het enige wat er nog nodig is om te versturen, is dus de LMO en een paar nog in te vullen formulieren.
Met het antwoord dat jij hebt verkregen kan ik nu in ieder geval weer verder en zal ik overwegen welke manier het beste is om te kiezen.
Heel erg bedankt voor je hulp en de moeite!
All the best in Canada!
Graag gedaan! Ik hoop dat je het allemaal voor elkaar krijgt.
Heel veel succes!
Ik kreeg vandaag via iemand van emigratie te horen, dat per 1 April er weer veranderingen zijn ingevoerd met betrekking tot het verlengen van een werkvergunning.
Gezien de crisis, is er besloten, dat alle werkvergunningen die v.a. 1 april worden uitgegeven, maar een jaar geldig zijn. En dat als de vergunning verlopen is, de werkgever het hele proces opnieuw moet herhalen. Dat houdt in, 3 mnd. adverteren (om te zien of er een Canadees voor deze baan te vinden is) en die 3 mnd een aanvraag doen omweer een LMO te krijgen. Dan pas mag de job weer aangeboden worden en dus weer een werkvergunning aangevraagd worden.
Dus je bent niet zeker dat je na een jaar een verlenging krijgt tot je PR rond is.
Ik wilde dit even mededelen, zodat er straks niet mensen zijn die bedrogen uit komen.
Deze regeling geldt voor heel Canada.
Beste Anneke,
Bedankt voor deze informatie.
Ik houd er rekening mee en zal hier verder naar informeren.
Met vriendelijke groet,
Canadia