Ik had een vraagje over de work permit voor Canada. Ik wil namelijk (als alles goed gaat) eind volgend jaar/begin 2013 voor een wildlife vrijwillgers project (van een aantal weken) naar Canada. Ik moet daarvoor een WP aanvragen. Heeft iemand enig idee of dat gemakkelijk is? Of juist niet en duurt dat heel lang…
Het makkelijkste is de Working Holiday permit (open werkvergunning), aangezien je nog geen 30 bent. Als je niet van plan bent om voor andere werkgevers te werken, dan kun je ook een Young Professional permit aanvragen (wel een brief van de organisatie nodig dan ze je willen aannemen). Beiden zijn max. 1 jaar geldig. Aangezien er altijd een tekort is aan WHP’s, zou ik dan voor de YP gaan, zodat iemand anders die graag de open werkvergunning had gewild niet naast het net hoeft te vissen.
Je moet echter wel al bepalen wanneer je Canada binnen wilt komen. Je schrijft eind 2012 of begin 1013. Als je je aanvraag voor 2012 instuurt en die wordt goedgekeurd, mag je die niet voor 2013 ‘houden’. Als die verloopt: weer opnieuw aanvragen.
Als ik op de site kijk van Travel Active staat er ook echt een Work Permit. Ik dacht dat dat een speciaal iets was omdat het vrijwillgers werk is en dus niet betaald word.
En uiteraard is het logisch om te weten wanneer ik ga ik ben alleen nog niet zeker, omdat ik nog niet weet hoe snel ik het geld bij elkaar heb, Zodra ik daar meer zicht op heb (dus rond de tijd dat ik zou gaan) dan zou ik die uiteraard pas aanvragen.
Kei bedankt alvast, hier kan ik dus in ieder geval al goed mee vooruit. Als een WHP maar aan weinig mensen word uitgereikt, dan wil ik, als ik het kan vermijden, natuurlijk niet voor iemand anders z’n neus wegkapen.
Dat ligt eraan voor welk project ik ga. Als ik alleen voor de Bear project ga is het 24 weken, maar dat zal misschien financieel te lang zijn. Als ik voor het andere gaan, zal het rond de 10 of 12 weken zijn.
Maar het kan goed zijn dat ik tegen die tijd toch voor een werk en reis jaar ga en ondertussen vrijwilligers werk doe. Maar daar ga ik nu nog lang niet van uit LOL
Je hebt inderdaad nog even de tijd om afwegingen te maken.
Houd in gedachte: inschrijvingen starten meestal in november, in het voorjaar raken ze meestal door de Working Holiday permits heen (alhoewel de voorraad voor België mij iets minder goed voor de geest staat).