Grens oversteken met huurwagen USA --> Canada e.o.

Hey !
Wij trekken deze zomer door Canada en VS. We landen vanuit België in Seattle en steken dan meteen met een huurwagen de grens over naar Canada. Halverwege de reis steken we met de huurwagen de grens terug over naar de VS om daar vanuit Las Vegas terug naar Brussel te vliegen.
Wat zijn de do’s en de don’ts? Met andere woorden: wat mogen we zonder problemen de grens mee over nemen en wat niet? Op vlak van voedsel, alcohol, kampeermateriaal (vb gasvuurtjes), … en dit in beide richtingen (VS naar CAN en CAN naar VS). Waar kan ik betrouwbare info vinden (officiële info best)… Niet dat we bij het landen in Seattle een boel inkopen doen qua voedsel en kampeermateriaal dat we vervolgens aan de grens al weer moeten achterlaten…of een boete voor riskeren.
Wie heeft wat tips?
Alvast bedankt !
Kathleen

Hoi Kathleen,

Als toerist mag je gewoon van alles meenemen, alleen aan alcohol zitten strenge beperkingen (max. 2 flessen wijn of een equivalent aan bier per volwassene, als ik 't mij goed herinner).

Een boete zul je niet krijgen. Je moet sowieso een paar vragen op een formulier beantwoorden, dus je wordt alleen misschien beboet als je daarop liegt en ze komen erachter.

De eisen staan beschreven op de website van de Canadese douane (CBSA, zie ook: E311-formulier aan de grens) en de Amerikaanse douane (USCBP, zie ook: Customs Declaration formulier aan de grens).

Tips:
[ul][li] Als je weer terug gaat naar de VS, zorg dan dat je het I-94W-strookje in je paspoort houdt als je naar Canada gaat. Als je weer teruggaat naar de VS, hoef je niet opnieuw een I-94W in te vullen en een toeslag te betalen.
[/li][*] Vergeet niet de ESTA-verklaring aan te vragen, ruim voor vertrek![/ul]

Volgens mij spelen er soms ook wat subjectievere factoren mee maar dit zal waarschijnlijk ook afhangen van de populariteit van de grensovergang. Bij de grensovergangen die wij hebben genomen deden ze niet zo moeilijk over een flesje of een pakje shag extra maar waren ze (vanuit Canada naar de USA) duidelijk gefocust op citrusvruchten, veren, geld, uitheemse planten, eieren en (geladen!) wapens. Maar ja, de grensovergangen die wij zijn gepasseert waren een heel stuk rustiger dan die tussen Seattle en Vancouver (deed mij daar een beetje denken aan Checkpoint Charlie in Berlijn).

Dankjewel voor de tips !
Was het al maar zomer !! :zon02:
Kathleen

In 2004 Heb ik een tocht gemaakt van Toronto naar de Grand Canyon, Banf en jasper en daarna terug naar Toronto. Op het laatste stuk zijn we zuidelijk van Lake Suprior door de VS gereden. Bij de eerste passage van de grens moesten we een ‘Visum’ formulier invullen en werd er in het totaal niet gekeken naar de inhoud van de RV. Van de VS naar Canada werd er alleen naar de paspoorten gekeken. De tweede keer van canada naar de VS werd de RV van binnen gecontroleerd. Met name de koelkast met als gevolg dat de eieren en het spek samen met de douane uitstapten. De hoeveelheid drank was geen enkel probleem. (Die is in Canada trouwend duurder als in de VS). De laatste keer van de VS naar Canada was er weer alleen een controle van het paspoort.

Douaniers van zowel de VS als Canada willen ook graag weten wat je er komt doen en daar soort van bewijs van hebben. Als je globaal je reisplan uitlegt en dat ondersteunt met printjes van reserveringen van overnachtingen en je vlucht terug maakt je wat dat betreft een positieve indruk.

Verder heb ik wel meer negatieve verhalen gehoord over de grens over gaan tussen Vancouver en Seattle, dat gaat dan volgens mij over de meest westelijke grensovergang. Toen ik drie jaar terug van Vancouver naar Seattle ging was deze gesloten vanwege een bommelding. We zijn toen volgens mij door de eerstvolgende landinwaarts gegaan.
Ik had vooraf zelf zoiets van: ben benieuwd naar die douane, vraag maar raak en ik geef overal antwoord op. Achteraf vond mijn reisgenoot dat dit de meest vriendelijke douaniers ooit waren.

wij gaan in augustus 2011 naar vancouver,dan vancouver island, cascade loop en seattle,
en willen dan een auto gaan huren voor 4 man met koffers dus een SUV ongeveer, is dit lastig vanwege de drukte zodat we dat vanaf hier al moeten bespreken of kan ik daar makkelijk een blazer of zoiets verkrijgen? Tips over autohuur welkom. bvd puskas

Hey!
Een auto huren vanuit België is niet meteen goedkoper dan ter plaatse MAAR het verschil zit in de verzekering! Boek je vanuit België dan krijg je meteen de nodige verzekeringen voor de huurwagen erbij aangeboden. Huur je ginds een auto dan gaan ze er naar Amerikaans model van uit dat je persoonlijke verzekering het nodige zal dekken en dit is bij een standaard auto-polis in België echter niet het geval voor huurwagens !
Vraag dat alles goed na.
De Amerikaanse verhuursites geven alleen info voor de Amerikaanse situatie (dus waar de persoonlijke verzekering wordt overgedragen op de huurwagen). De prijzen kloppen dus niet voor een pakket waar de verzekeringen inzitten.
Wij huren een wagen in Seatlle, rijden daar 5 weken mee door Canada en USA en leveren die in in Las Vegas. Je betaalt dan een drop off charge. Je moet bovendien controleren of je met de huurwagen landsgrenzen mag oversteken.
Groetjes !