Canada & USA 2012

Komend jaar (juli - nov) gaan we 4 a 5 maanden met de auto rondreizen door Canada en de USA. We hebben al veel gelezen, en nog steeds, maar we proberen de trip even in stukjes te hakken omdat het anders teveel is om te behappen.

We vliegen waarschijnlijk op Calgary en gaan dan eerst naar het noorden (Alberta, Yukon, Alaska) en vervolgens door BC naar Vancouver om vervolgens een stukje naar het oosten via de Rockies de grens over te gaan. De details van dit gedeelte volgen later.
Over de USA lees ik al jaren veel en ik heb onwijs veel dingen die ik wil zien. Momenteel zie ik alleen even door de bomen het bos niet meer dus ik hoop dat jullie kunnen adviseren. Onderstaande link is grofweg de route / het uitgangspunt, we proberen flexibel te zijn en willen dus ook niet alles helemaal vast hebben liggen.

Ik kom er echter niet helemaal uit wat logisch is (o.a. qua route en volgorde) en of ik dingen over het hoofd zie. Alle tips en adviezen zijn dan ook welkom, het is pas de eerste opzet namelijk en we hebben nog even de tijd ;).
Voor dit gedeelte hebben we ongeveer 2 maanden (eind augustus t/m oktober) de tijd.
Enkele specifieke dingen: over steden weet ik minder; ik ben vooral een natuurmens. Als er op en rondom deze route steden zijn die jullie ons aanraden hoor ik het heel graag! Daarnaast heb ik o.a. Carlsbad Caverns en Petrified Forest niet meegenomen omdat ik die niet logisch in de route kon passen. Zijn deze de moeite waard om voor uit te wijken?
Overigens is San Francisco niet het eindpunt; Redwood NP, Crater Lake, Olympic NP en Seattle pasten er alleen niet meer op.

Alle tips etc zijn welkom dus ik hoor het heel graag.

Toch wel jammer dat niemand tips heeft aangezien dit toch het gebied is waar ik iedereen over hoor/lees als zijnde ‘kenners’… :slight_smile:
Ik zie trouwens dat ik in de route Monument Valley niet heb aangeklikt.

beetje laat sorry, ik had de laatste tijd wat anders te doen.
Je route ziet er prima uit.
Ik zie dat je glacier park niet in je route hebt opgenomen. Ikzelf vind dit één van de mooiste parken van de US. Vooral als je van hiken houdt.
Het plaatsje Cody ten oosten van yellowstone is ook interessant. Hier is buffalo bill geboren en hier zijn iedere avond rodeo’s. Erg leuk stadje.
Sedona, te zuiden van Flagstaff word ook door veel mensen bestempeld als fotogeniek en gezellig.
Ikzelf zou niet zo’n grote omwegen maken om joshua tree en great basin te bekijken. Ik zou meer tijd besteden op de hoofdroute.
Ikzelf vond de route 95 in de buurt van blanding (Utah) prachtig om te rijden.
Ook zion NP zou ik bezoeken als ik toch in de buurt ben.
Death valley zou ik doorkruisen en aan dan aan de westkant afzakken naar LA.
Wij vonden LA zelf allebei tegenvallen, vooral Hollywood. De kust is wel de moeite waard, zoals de santa monica pier en venice beach en zo.
Ik begreep dat je vanuit SF weer naar het noorden gaat.
Vergeet dan niet naar het Hoh rainforest te gaan in olympic NP.

Top, dank je wel! Rodeo’s lijkt me super, dus die gaan we zeker toevoegen. Great Basin ben ik inderdaad niet zeker over…Joshua Tree toch zeker wel denk 'k.
Schoentje, ik pb jou t.z.t. sowieso nog over tips voor Alaska denk ik, haha!

Prima.

Ik wil even hysterisch blij vermelden dat mijn onbetaald verlof zojuist is goedgekeurd :smiley: :smiley: :D.
4 maanden, ik had eigenlijk gevraagd om 5 maar moet te doen zijn, toch? YEAH!

Cool! In 4 maanden moet je zeker een hoop kunnen zien. Niet het hele continent, maar toch genoeg om relaxt grote stukken van beide landen te bezoeken.

Hoe wil je dat doen? Een auto huren in Canada en die weer inleveren in de USA???

Nee, we eindigen sowieso weer in Calgary omdat we vanaf daar willen terugvliegen.
We zijn naar meerdere opties aan het kijken.
a) Auto huren in Canada (Calgary) en daar ook weer inleveren. Via auto-verhuur.nl zijn er aardige deals (voor zo’n 4500euro incl. kosten tweede bestuurder en verzekering)
b) Auto kopen in Canada en daar proberen later weer te verkopen. We hebben in ieder geval een adres voor de verzekering maar zijn nog met hulp van een Canadese vriend van me uit Edmonton aan het kijken naar de kosten.
c) Die Canadese vriend van me koopt op zijn naam een auto + verzekering en wij betalen hem deze kosten

Dit brengt mij trouwens op de vraag; is vierwielaandrijving noodzakelijk? Ik begrijp dat dat nogal afhankelijk is van je plannen, en die van ons zijn niet dusdanig dat we veelvuldig off road zullen gaan, maar toch…afgelopen jaar in Schotland was het af en toe kantje boord met ons voertuig (oude VW camper, okee).

4WD is niet nodig. Sowieso als je huurt, zal de verhuurder verbieden dat je van de weg af gaat (je bent dan niet verzekerd en kan geen ANWB-hulp krijgen).

Dacht ik al, inderdaad. Op zich voel ik er sowieso meer voor om te huren. Daar zit dan een standaard verzekering bij inbegrepen. Ik heb via OHRA een volledige verzekering incl. voor ongevallen etc, maar kan iemand adviseren hoe wij ons het beste nog kunnen/moeten bijverzekeren voor de auto? Als je een bijv. iemand aanrijdt in Amerika kan dat in de tonnen lopen (lees ik) en ik wil dat toch echt dichtgespijkerd hebben…Iemand tips?

Wij hebben ons verzekerd bij nationwide. Dit kostte minder dan 200 dollar per jaar. Dit Verschilt per staat enorm. Arizona is één van de goedkoopste en Californie de duurste.
Je bent dan alleen verzekerd tegen schade aan derden. Als je jezelf en je auto ook wil verzekeren dan moet je flink betalen.

Hmmm, okee. Interessant om naar te kijken. Overigens heb ik bij OHRA een volledige reis- en aansprakelijkheidsverzekering; ik heb net met hen gebeld en volgens de vriendelijke dame aan de telefoon ben ik dan ook voor schade aan derden verzekerd in het buitenland in het geval van ongevallen o.i.d. Heeft iemand daar heel toevallig ervaring mee? Het leek me zo ‘simpel’ en tegen vrij lage premiekosten maar het leek toch echt allemaal in orde zo…

Ik heb een belangrijke vraag. Ik heb een offerte van Avis voor 120 dagen een Compact auto. Nou schijnt dat je niet direct bij deze verhuurder extra verzekeringen kan afsluiten,
weet iemand of dat klopt? Volgens berichten die ik gelezen heb is AVIS wel betrouwbaar en klantvriendelijk, maar zou het fijn vinden als iemand hier er ervaringen mee heeft.

Onderstaande kreeg ik gemaild:
This rate includes; Breakdown assistance, Airport fee, Collision damage waiver (CDW) Theft waiver (TW) Third party liability protection (TP) Total Fees and Charges Other fees, Tax, Other fees, Unlimited mileage.
Insurance Collision damage waiver (CDW): Includes 14% Tax; Excess 250 CAD Theft waiver (TW): Includes 14% Tax; Excess 250 CAD

Ik wil hierbij nog een SLP afsluiten (gaat dat p.p. of per auto??). Nog andere dingen die belangrijk zijn om te vragen?
Weet iemand waar ik bij een derde partij een dergelijk SLP het beste kan afsluiten en aan wat voor kosten ik dan moet denken voor 4 maanden, 2 personen?

Ik loop een beetje vast met de planning. We zijn al een heel eind maar ik krijg sommige dingen gewoon niet logisch ingepast en ben (nog) niet van plan om er dingen van te schrappen. Misschien dat mensen met ervaring ermee kunnen helpen :slight_smile:
De situatie: de planning tot aan New Mexico is okee (we komen vanuit Colorado), in NM willen we graag Santa Fe zien en vandaaruit naar Arizona. Ik heb nu het volgende staan (even zwart/wit).

Santa Fe - via Albuquerque naar Flagstaff & Sedona
Dan richting Grand Canyon NP (oostkant) - Page - Monument Valley - Mesa Verde (optioneel) - Moab - Capitol Reef - Bryce - Zion.

Logisch vervolg voor ons zou zijn: Las Vegas - Death Valley en dan richting LA.
Maar ik wil ook echt heel graag een mooi stuk Route 66 zien (Kingman / Seligman) en daarbij eventueel de west kant van de Grand Canyon.

Punt is dat je dan eigenlijk een rondje rijdt (plus terugrijdt naar het oosten) en we ‘moeten’ richting het westen.
Ik heb ook gekeken om vanuit Flagstaff eerst riching Kingman te gaan maar dan vervolgt de route ook niet logisch…
Iemand een creatieve oplossing?

Volgens mij zijn er niet veel mooie stukken route 66 meer. In Oklohoma zijn volgens mij de mooiste stukken en deze vond ik niet bijzonder en zeker te missen.
Ik kan het mis hebben, maar ik heb de laatste tijd nog nooit iemand vol lof gehoord over de route 66.
Dit is natuurlijk mijn mening.

We hebben het meeste van R66 wel gezien en met veel plezier. Je moet wel op avontuur gaan als je echt alles wil zien en ik vond het leuker dan mijn geliefde maar goed.
Wat je kan doen is:
Santa Fe-Mesa Verde-Monument Valley -Moab-Torrey-Bryce-Zion-Page- GCNP-Sedona-Las Vegas-Death Valley-Los Angeles.
Tussen Sedona en Las Vegas neem dan R66 tussen Seligman en Kingman en verder via Sitgreaves Pass en Oatman naar Laughlin en door naar Las Vegas. Deze route kan te ver zijn voor een dag. Lauglin in Golden Nugget is leuk voor een overnachting. Goedkoop en een zwembad langs Colorado River. Kingman-Oatman is een van de mooist resterende stukken R66.
Yeehaw

1 like

Hoi allemaal,
Zoals ondertussen wellicht bekend gaan Nienke5590 en ik van 7 juli t/m 4 november rondtrekken door Canada en de USA.
Mijn eerste versie van ons USA gedeelte heb ik in een roadbook-achtig document vastgelegd.
Helaas lukt het niet als bijlage toe te voegen dus hierbij de link:
http://www.4shared.com/office/cE4wxG20/Roadbook_USA_-_wereldwijzer_ve.html?refurl=d1url
Veel ervan komt uit informatie van Internet en wereldwijzer dus nog in een vrij veel copy-paste achtige vorm.
Ook zijn er nog wat vraagtekens en dingen die ik verder uit moet zoeken maar daarbij krijg ik natuurlijk graag tips.
Vooral ook qua aantal dagen etc is het handig om van kenners meer te horen wat nog is. Achtergrondinfo: mijn beschrijving eindigt rond Yosemite, we vliegen uit persoonlijke en praktische redenen terug vanaf Calgary (auto, geleende spullen, etc). Hoelang mogen we daarvoor rekenen qua pure rij-dagen? 3 dagen?

Alvast superbedankt voor de moeite en hulp :slight_smile:

Dat downloaden lukt niet en ik doe het ook niet graag. Je kan je route toch uitschrijven op het forum.?
Als je geen probleem hebt met 500 miles per dag kan je in 3 dagen van Yosemite naar Calgary. Je zal dan al eind october zitten en er is al kans op sneeuw dan. Tioga Pass kan bv gesloten zijn.