Tips gevraagd voor reis West-Canada

Op 7 juli arriveren mijn vriendin en ik in Calgary en zijn van plan twee maanden per auto in Canada rond te reizen. Daarna gaan we door naar West-Amerika; nog eens twee maanden.

Graag zou ik tips ontvangen over de route en de dingen die we onderweg tegenkomen. En ook: hoelang heb ik nodig voor de verschillende onderdelen?

  1. Calgary - Edmonton
  2. Edmonton - Hay River
  3. Hay River - Yellowknife
  4. Yellowknife - Fort Simpson
  5. Fort Simpson - Fort Liard
  6. Fort Liard - Fort Nelson
  7. Fort Nelson - Muncho Lake
  8. Muncho Lake - Liard Hot Springs
  9. Liard Hot Springs - Watson Lake
  10. Watson Lake - Whitehorse
  11. Whitehorse - Dawson City (optioneel)
  12. Dawson - Atlin
  13. Atlin - …

Na Atlin weet ik het niet zo goed meer…
Eerst naar Vancouver + Vancouver Island of eerst naar Banff en Jasper?
Daartussen ergens moeten dan nog Prince George, Whistler, etc.

We beginnen in de VS vanaf Kootenai.

Wow 4 maanden roadtrippen in noord amerika, ik ben bestwel jalours :smiley:

Mijn eigen insteek bij zo’n reis zou zijn om het niet zo precies van te voren te plannen, maar meer ter plekke een paar dagen vooruit te kijken. Je komt altijd plaatsen tegen waar je meer tijd wilt doorbrengen en sommige plaatsen blijken eigenlijk niet de moeite.

Puur uit interesse: gaat jullie een auto kopen/huren? Overnachten in hostels etc of? :slight_smile:

Whitehorse is leuk maar Dawson City is vele malen leuker. En omdat je toch zolang gaat zou ik ook nog overwegen om de Top of the World Highway te nemen en via Alaska teurg te gaan naar Whitehorse.
Je kunt vanuit Whitehorse ook nog naar Skagway (AK) rijden. Daar de WPYR excursie doen. Skagway is overdag druk met cruise mensen, 's avonds zijn deze weer vertrokken en is het leuker mi.

Vergeten!!

Check wel even of je met de huurauto op de Top of the World Highway mag!!

Pieter81: We willen het inderdaad ook zeker niet van dag tot dag plannen, maar willen wel een beetje een idee hebben hoeveel tijd we voor de verschillende plekken nodig hebben. Dit voornamelijk omdat we nogal veel willen zien in die 4 maanden, dus het is vrij krap ;).
Het is de bedoeling dat we een auto kopen en verzekeren op een adres van mensen die we kennen in Edmonton (of evt. op een adres van een kennis in Calgary). Dit wilden we eigenlijk al geregeld hebben voordat we arriveren, maar we moeten nog even kijken of dat gaat lukken. Overnachten doen we voornamelijk in onze tent, maar vast ook regelmatig in Motels of hostels.

schepjedebij: Dawson City staat ook zeker op ons lijstje, maar we moeten er wel 1000 km voor rijden en weten niet of dit de moeite is. Ook i.v.m. tijdnood. Verder wil ik inderdaad graag een stukje Alaska doen, maar mijn vriendin zegt dat dit lastig is met visa enzo. We mogen niet eerder dan 3 maanden voordat we terugvliegen naar Nederland in Amerika zijn, want dan laten ze ons niet toe (ofzo?). Of valt dat mee als je tussendoor weer het land uit gaat?

Aangezien we ons terugticket 4 november hebben mogen we officieel dus niet voor 6 augustus de USA in (= 90 dagen vantevoren). Ik weet niet hoe moeilijk ze daarover kunnen doen…
Daarnaast is het de vraag of, wanneer je vanuit Alaska teruggaat naar Canada en vervolgens later in Montana de grens weer overgaat, de 90 dagen opnieuw ingaan?

Ja, dat kan. Je moet dan wel waarschijnlijk een nieuw I-94W formulier invullen. Bij het verlaten van Alaska even navragen, want ik heb ook gelezen dat die I-94W documenten inmiddels zijn vervallen. Ik ben niet geheel up-to-date kennelijk.

Maar het moet mogelijk zijn. Wel contact 6 US$ meenemen naar de grens met Montana.

1 like

Even een update over onze plannen:
We willen nu na Calgary eerst Banff en Jasper doen, dan naar het noorden (Hay River/Yellowknife) en dan door naar het oosten/YT.
Als we tijd over hebben, willen we een stukje Alaska doen; heeft er iemand tips over welk deel we dan het beste kunnen meepakken? Ikzelf dacht aan het gedeelte vanaf Dawson City naar Tok en dan terug over de Alaska Highway.
Anchorage vind ik iets te ver, de eilanden naast BC vond ik iets te veel lijken op het deel BC daaronder. Wat denken jullie?

Belangrijk is om te weten hoe lang jullie gaan en met welk vervoermiddel. Heb je al weblogs gelezen? Zelf heb ik er 2 gemaakt. De laatste reis van vorig jaar hebben wij per auto gedaan en zijn vertrokken vanuit Calgary en via de Cassiar Highway naar boven naar Anchorage en vice versa. Je kunt ons reisverslag lezen op www.marenjan.webs.com en in 2010 hebben wij per camper een reis gemaakt vanuit Vancouver naar Whitehorse en terug naar Calgary. Dit verslag kun je lezen op www.janenmar.webs.com mocht je nog geen Milepost hebben ; dan raad ik je aan om die te kopen als voorbereiding op je reis. Ook staan er diverse links in onze weblogs voor practische informatie. Heel veel plezier met je vakantie.

Hoi Tol299. Bedankt voor je reactie. We hebben een koopauto en willen voornamelijk kamperen; zie ook de eerste post van Nienke5590 :slight_smile:
We blijven 2 maanden in Canada en we zijn al vele maanden bezig om zoveel mogelijk informatie tot ons te nemen - inderdaad is ook de Milepost 2012 in ons bezit.
Het punt is; twee maanden is lang. Maar toch moet je keuzes maken en als je dingen leest en er foto’s van ziet zijn het allemaal hoogtepunten, je kunt ze alleen nooit allemaal doen. Vandaar dat we liever, naast de informatie uit de boeken en op het Internet, ook ervaringen en tips willen krijgen van mensen die er zijn geweest en/of een soortgelijke reis/route hebben gemaakt.
Bedankt voor je websites, we zullen ze zeker eens bekijken!

Hoe lang wil je ergens verblijven en wat wil je doen/zien???
Tok is een dorp dat ligt in een brede vallei. Vind het een overnachting niet waard.
Omdat je een huurauto hebt is het misschien ook een optie om naar Kennicot/McCarthy te gaan. Hoop niet dat ik het jullie nog moelijker maak!!

Dawson:

-gold rush
-gezellig
-leuke camping, komende van het zuiden, net over de Yukon met houtgestookte sauna
-weinig wandel mogelijkheden
-meer winkeltjes

Kennicot/McCarthy:

-koper mijn
-hoge bergen met veel gletsjers
-gezellig
-camping naast parkeeplaats maar wel uitzicht over lange gletsjer, hostel McCarthy!!
-veel wandel mogelijkheden, root glacier trail en bonanza mine trail
-weinig winkeltjes
-ijsklimmen

Je zou ook nog evt naar valdez kunnen rijden schijnt één van de mooiste routes in Alaska te zijn.
The panhandle is vooral gebaseerd op cruise toeristen. Het is veelal alleen met de boot bereikbaar.
Zoals ik al zei is Skagway wel een optie.
Je kunt met de auto naar Fraser, auto blijft in Canada, en daar op de trein stappen naar Skagway en of met de trein terug of evt de bus, wel reserveren.
Overnachten in Skagway, Home Hostel is een goede optie.