Wij zijn een Belgisch koppel met heel concrete plannen om in juli 2012 richting West-Canada te trekken. We hebben nog niets gereserveerd, maar hebben ons al wel op verschillende plekken laten informeren omtrent dit prachtige land. En… we zijn helemaal verkocht!!! Daar mijn vriendin en ik beiden in het onderwijs tewerkgesteld zijn, kunnen we alleen maar in het hoogseizoen naar Canada reizen. Een fervent Canada-reiziger zei dat we dan echt elk verblijf vooraf moeten reserveren. Hoewel dit onze vrijheid ter plaatste erg beperkt, zijn we wel van plan om dit advies te volgen.
Het liefst zouden we 4 weken willen rondreizen, maar dit is afhankelijk van de kostprijs. Ons budget dat we voorop stellen is € 3000 tot evt. €3500 p.p. Liefst het eerste getal. Indien niet anders mogelijk, dan zijn we bereid om nog €500 hier bovenop te leggen.
De planning is om het meest bekende traject te volgen (zoals vaak in reisgidsen wordt vermeld). Dus B.C. en Alberta. Hieronder een eventueel reistraject, met uiteraard nog veel ruimte voor tips.
Start: - Calgary (± 3 dagen, de Calgary Stampede willen we meepikken)
- Banff (± 4 dagen)
- Field (2 dagen) o.a. Yoho National Park & Lake Louise & Lake Morraine willen we bezoeken
- Jasper (3 tot 4 dagen) Ook willen we hier Mt Robson en andere parken bezoeken. Is Jasper hiervoor een
goede uitvalsbasis?
- Enkele plekjes hoger: We weten nog niet goed waar. Het is niet de bedoeling om helemaal tot in Yukon te
rijden, dat vinden we wat ver. Eventueel wel iets tot halverwege B.C. of halfweg Alberta. Ook 100 Mile
House willen we passeren.
- Whistler (2 dagen)
- Tofino of een andere badstad waar we walvissen en orka’s kunnen spotten. (2 tot 3 dagen)
- Victoria (1-2 dagen)
Einde: - Vancouver (4 dagen)
Graag jullie feedback en tips. We willen het traject per wagen afleggen (type VW golf) en zo vaak mogelijk zo budgetvriendelijk logeren. Via een reisagente vernamen we dat veel Canadezen gastenkamers aan hun huis verhuren. Dit lijkt ons echt wel wat, we willen immers echt contact maken met de bevolking. Indien iemand goede gastenkamers weet, dan zijn tips steeds meer dan welkom. Daarnaast willen we ook op een beperkt aantal plaatsen iets luxueuzer verblijven (Bv. in Banff en Vancouver, …)
We willen deze reis echt wel grondig doen, aangezien dit mogelijk voor een groot aantal jaren onze laatste grote reis zal zijn. Ook voor Yukon hebben we interesse, maar we denken dat het het verstandigst is om te kiezen tussen de huidige regio en Yukon. 2 jaar geleden hebben we West-Amerika doorgereisd en toen hebben we 5000km op 22 dagen afgelegd. Dit was erg zwaar. Maar uiteraard ook heel prachtig!
Zoveel rijden als destijds in de VS zou ik zeker niet doen. Hoe minder kilometers je rijdt des te meer je zal zien van dit inderdaad prachtige land. Ik zou dan ook niet veel noordelijker gaan dan Jasper, Hinton en misschien Grande Cache. Daarboven wordt het ook een tijdje niet mooier of boeiender.
Vooraf (thuis) reserveren is niet noodzakelijk, met uitzondering van de eerste overnachtingen in Calgary(en de laatste in Vancouver). Het is dan wel zomer-seizoen, maar zeker niet zo dat alles is volgeboekt.
Met het geplande budget zou het wel moeten lukken. Alleen is het wel zo, dat een bezoek aan de Stampede al een flinke aanslag is op dat budget. Een kaartje voor een rodeo of avondshow kost al gauw tussen de $ 80 en $ 100 p.p. Plus dat de overnachtingen flink duur zullen zijn. En vier luxueuze dagen Banff (en Jasper) is ook niet goedkoop. Als iets goedkoper, maar even mooi, alternatief zou je ook kunnen kiezen voor Canmore(i.pv. Banff) en Hinton(i.p.v. Jasper)
Whistler is ook niet goedkoop natuurlijk, maar misschien niet nodig want dat is ook makkelijk te bezoeken vanuit Vancouver.
Victoria zou ik overslaan. Het is wel leuk, maar niet echt heel bijzonder. Je kunt dan kiezen voor de overtocht vanuit Horseshoe Bay naar Nanaimo(v.v.) om vandaar door te reizen naar Tofino/Ucluelet, waar je een (gray) whale-tour zou kunnen doen. Wil je orca’s zien, dan is Campbell River een goeie optie.
Voor overnachtingen zijn vele mogelijkheden. Van hotels, motels, hostels, B&B’s tot guesthouses.
Ik zou om te beginnen eens kijken naar fly-drives, die worden aangeboden. Vaak zijn die voor een duur van drie weken, maar meestal wel vrij eenvoudig te verlengen. Belgische aanbieders ben ik niet mee bekend, maar je kunt natuurlijk ook eens in NL informeren bij b.v. WRC, GoCanada en Tioga. Drie betrouwbare adressen met vaak mooie aanbiedingen.
Hartelijk dank voor de info. Het is zo dat we inderdaad een paar luxueuze verblijflocaties (lees, standaardaccommodaties) willen boeken, vnl. in Banff en/of Whistler of elders dat weten we niet goed zo. Voor de rest van de verblijven zouden we vnl. naar goedkope logies zoeken via booking.com. Een aantal plekken zouden we in de tent willen doorbrengen, maar we weten nog niet goed waar.
Voor de VS hadden we destijds een pakket via Connections geboekt en daar weinig aan veranderd. De verblijven die zij vastleggen zijn vaak te luxueus, maar hun service en bijstand is super. Daarom dat we via hen nu de vliegtickets gaan bestellen, huurauto en het eerste en laatste verblijf, alsook het verblijf in Banff, Jasper of Whistler.
De dure prijzen van de Stampede zijn me al opgevallen. Maar wat valt er naast de rodeo’s te beleven, zijn er gratis alternatieven, bv. optocht, manifestaties, ofzo? Bij ons gaat het er vnl. om om dan de sfeer op te snuiven. Indien dit niet het geval is, dan kunnen we onze route nog altijd omdraaien, dus start in Vancouver en eindigen in Calgary (wanneer de Stampede voorbij is).
Tevens zie ik dat veel routes door Canada in Revelstoke en 100 mile house stoppen. Zijn deze locaties de moeite om op te nemen? 100 mile house ligt in principe al op onze weg, maar Revelstoke zou een omweg vereisen.
Een wat langer verblijf in plaatsen als Banff, Jasper en/of Whistler slaat een fikse deuk in je budget. Daarom gaf ik ook aan; kies voor Canmore en Hinton en bezoek Whistler vanuit je verblijf in Vancouver. Je loopt zo niets mis aan schoonheid van de natuur, maar bespaart wel flink.
Als het alleen gaat om de sfeer van de Stampede op te snuiven en mee te maken, dan hoeft het niet zo veel te kosten. toegang tot het hoofd-terrein(vergelijk het maar met een soort kermis) is $15 - $20. Vancouver is een veel leukere eindbestemming dan Calgary, dus omdraaien zou ik zeker niet doen.
Het probleem in met name West-Canada is, dat alles de moeite waard is om in de route op te nemen, maar aangezien de tijd beperkt is, is dat gewoon niet mogelijk en moet je keuzes maken. 100Mile House en Revelstoke kun je rustig overslaan, zonder wat tekort te komen.
Besparen op logies doe je beter op sites als Hotwire en Priceline, dan op Booking. Je kunt hier tot het laatste moment bieden op nog lege hotelkamers en dat loont zeer de moeite.
Hartelijk dank voor de tips. We hebben een eerste offerte laten maken, met hotels in Vancouver, Calgary en ergens rond Banff. Calgary is echt duur vanwege de Stampede, maar de eerste overnachtingen willen we echt wel vastleggen. Als we dan vertraging hebben of er iets misloopt dan moet de touroperator dit oplossen, aangezien wij dit hotel geboekt hebben. Ook bij Vancouver gaan we dit doen, daar valt de prijs goed mee, maar als je op verschillende websites gaat kijken, dan vind je dezelfde kamer wel aan een goedkopere prijs. Hartelijk dank voor de tips. Vliegtuigtickets en auto zullen waarschijnlijk in de loop van volgende week geboekt worden, en dan begint het puzzelwerk voor de hotels/B&B/campings.