Vragen over reizen door West Canada in juni 2016

Hallo Canada liefhebbers,
Wij zitten eraan te denken om volgend jaar juni ruim 3 werken door West Canada te reizen en we hebben hier wat vragen over:

• Moet je hostels van tevoren boeken? Of kan je altijd wel een slaapplek vinden? Ook op Vancouver Island?
  • Als hostels wat moeilijk zijn, ben je dan met een camper meer zeker van een plek als je niet geboekt hebt?
  • Wat zijn goede verhuurbedrijven voor campers of auto’s, die ook goed te betalen zijn?
  • Het idee is vanuit Vancouver eerst naar Vancouver island, een week oid. Dan door naar Banff en Jasper via wat tussenstop en weer terug vanaf Calgary. Is dit te doen in 3 weken? En heeft iemand ideeën over een route en dingen die je dan aan moet/kunt doen?
    Alvast bedankt voor jullie antwoorden! :smiley:
    Groetjes Linda

Niet een heel druk forumdeel dit :wink: Vorig jaar had ik op het Costa Rica deel binnen een dag al zeker 10 reacties… :wink:

Ik kan alleen wat zeggen over de route. Wij hadden destijds overnachtingen vroeg vastgelegd, dus weet niet of dat noodzakelijk was.

Wij hebben volgende route gedaan. Calgary 1n, banff 2n, lake Louise 1n, Jasper 3n, clearwater 1n, whistler 2n, powel river 2n, Campbell river 2n, tofino 3n, Vancouver 2n.

Had in banff nog wel graag nacht extra gehad. Let wel op dat jullie hem andersom doen. Van lake Louise naar Jasper is icefields parket, daar doe je de hele dag over, dus dan is extra nacht LL of banff beter ipv 1 nachtje Jasper.

Naast de mooie rockies hadden we volgende 2 highlights. 1. Orkaexcursie bij Campbell river. 2. tweedaagse kayaktocht bij powel river en overnachten op onbewoond eiland met Nederlandse man die daar bedrijfje heeft, Footprint Nature Explorations.

Dank je wel NiekR! We nemen jou route mee in de bedenkingen.

Dag Lintje,
Ik zie dat je onderwerp al een tijdje geleden gepost is, dus ik weet niet in hoeverre je nog informatie wenst? Maar enkele tips kunnen nooit kwaad zeker :wink:
De route die jij plant, is 1 van de topbestemmingen in West-Canada. Dat betekent dus dat voor een plek als Jasper en Banff je absoluut op voorhand je overnachtingsplek vastlegt. Tenminste als je niet bij de hele dure boekingen wil belanden. Je kan nu nog steeds boekingen doen aan betaalbare prijzen, maar zo tegen februari zal het heel wat moeilijker worden. Als je met een camper een plekje zoekt, kan je op bepaalde sites terecht volgens het principe ‘first come first serve’, maar dan moet je op wat geluk rekenen. Ik heb er ééntje voor je opgezocht in Banff: http://www.pc.gc.ca/eng/pn-np/ab/banff/activ/camping.aspx. Met de term ‘first come first serve’ kan je gemakkelijk googelen naar andere campings.
Een tip over je route. Ik heb zelf al eens 2 dergelijke routes uitgestippeld en ik heb er fantastische ervaringen mee. In ééntje past Calgary in, in de andere niet. Ze past perfect in de bestemmingen die op jou planning staan.
**Route 1 **(zonder Calgary): Vancouver - Victoria - Whistler (Garibaldi) - Clearwater (Wells Gray) - Jasper - Banff - Vernon (Okanagan Valley wijnroute) - Vancouver. Alle links en tips mbt deze route vind je terug op http://www.yourtripto-go.com/toptours/West%20Canada%20Classic%201%20-%203%20weeks%20-%20Canada (als je inzoomt op de google map van deze link, dan zie je mooi de route liggen, eronder staat elke stop vermeld)
Vanwege het tijdsbestek (3 weken), paste Calgary niet meer in het plaatje. Ik weet dat de Badlands prachtig zijn in de omgeving van Calgary. Ik ben ze zelf al gaan bewonderen in Dinosaur Provincial Park. Als je dit echt wil opnemen in je route, heb ik een alternatief in gedachten… maar dan ontbreekt Vancouver Island en Jasper. Het is altijd puzzelen hé :wink: De route brengt je wel op andere fantastische plekken en het is ook een lus van 3 weken…
Route 2 (zonder Vancouver Island en Jasper): Vancouver - Osoyoos Desert - New Denver (Valhalla: prachtig gebied met o.a. ghosttown) - Fort Steele - Head-Smashed-In Buffalo Jump (UNESCO World Heritage Site: s’ werelds grootste buffalo jachtgebied in oude tijden) - Dinosaur Provincial Park (omgeving Calgary) - Banff - Yoho (overnachten kan bijv. in Field) - Mount Revelstoke - Manning provincial park - Vancouver. Alle links en tips mbt deze route vind je terug op http://www.yourtripto-go.com/toptours/Vancouver%20to%20Vancouver%202%20-%203%20weeks%20-%20Canada (als je inzoomt op de google map van deze link, dan zie je mooi de route liggen, eronder staat elke stop vermeld)
HAVE FUN
Vanessa

Bartenvanessa,
Mag ik vragen waarom je elke keer begint en eindigt in Vancouver? Ik vind Jasper en icefields parkway een van de highlights van West Canada. Optie 2 zou ik dus liever met Jasper zien en dan eindigen in Calgary, omdat je dat een paar dagen bespaart.

Dag Niek,

Je hebt zeker een punt dat je altijd kunt vertrekken uit Vancouver en eindigen in Calgary. Maar ik interpreteer “weer terug vanaf Calgary” dat Lintje terug wilt naar Vancouver. En dat is nu toevallig wat wij ook steeds gedaan hebben. Maar ik ben al meerdere keren die kanten uitgeweest. Voor ons is het dan ook geen ‘must’ om elke keer weer voor Jasper en de Icefields te kiezen. De icefield highway is zeker een highlight, maar er zijn nog juweeltjes van parken (zoals Yoho en Revelstoke) en wij doen niets liever dan steeds weer iets ‘nieuws’ te ontdekken. En je moet het natuurlijk ook ingepland krijgen :wink: En alles heeft te maken met voorkeuren… Ik denk dat elke reis door iedereen helemaal anders kan ingevuld worden… reizen zijn net zo verschillend als personen :slight_smile:
En ik moet bekennen dat ik Vancouver een stad vind om eindeloos in rond te dwalen. Er valt zoveel te beleven… dat maakt dat ik daar altijd wel in onze planning rekening mee probeer te houden… en daarnaast laat ik onze keuzes ook nog eens bepalen door wat de vliegtuigtickets opleveren. Het is dikwijls gemakkelijker en goedkoper om bij combinatie wagen huren en vliegtuigtickets voor 2 dezelfde luchthavens te kiezen… dat is toch onze ervaring… al zijn we ook al eens gevlogen naar Seattle en teruggevlogen van Denver (Colorado). Tja…

Ik interpreteerde weer terug vanaf Calgary, als in terug naar Nederland;)
Vandaar dat ik me afvroeg waarom je expres 2 opties eindigend in Vancouver erin zet. Haha verschillende interpretaties.

Ik kijk ook zeker naar prijzen, maar als een ticket 100 euro duurder is en je kunt daardoor wel veel rustiger reizen omdat je eindigt in Calgary, vind ik het wel de moeite waard. Misschien is osoyoos ook wel de moeite waard, maar ik zie veel rondreizen die terug van Calgary in 2 a 3 dagen doorrijden en dus weinig zien.

Dag Niek,
Leuk om dit te lezen… grappig inderdaad :slight_smile:
Maar bij ons gaat het ondertussen over 4 personen, 4 vliegtuigtickets en dan durven de kosten wel op te lopen (snif). Maar omdat ik zo ontzettend geïnteresseerd ben in wat er allemaal naast de baan te doen valt, probeer ik van elke route een belevenis te maken. Dus zelfs doorrijden betekent voor ons goed uitgekiende stops inplannen. Een van de volgende keren zou ik trouwens absoluut de Okanagan Valley wijnroute eens willen inplannen, daar heb ik al info voor verzameld. En ik moet ook eerlijk zijn dat ik Calgary op zich niet interessant vind. Wat jij? De omgeving van Calgary is een ander verhaal… de badlands zijn gewoon machtig… maar die zou ik eerder verkennen vanuit Drumheller (http://www.yourtripto-go.com/topdests/MidlandAlbertaCanadaProvPark) of Kinbrook. Tenzij je de stampede eens wil meemaken… daarvoor zijn wij eens afgezakt naar Calgary.
By the way… Naast Osoyoos desert is de ‘buffalo jump’ in mijn ogen ook een echte ‘must see’. Het is een unieke site met een prachtig verborgen museum, waar je kan zien hoe er door de natives op buffels gejaagd werd. Ik zou het aan iedereen aanraden… MAAR interesses kunnen natuurlijk verschillen :wink:

Wij lazen op internet dat Calgary nderdaad niet bijzonder was. Nu ben ik sowieso al niet echt een stadsmens, dus wij hebben alleen in Calgary overnacht om bij te komen van de vlucht.

Als je vanaf Calgary komt, vind ik de route naar banff wel heel mooi. Wij hebben de b-wegen gebruikt en je ziet dan langzaam de natuur en Bergen voor je opduiken. Mooi begin van de reis.

Ons vliegticket Calgary enbterug van Vancouver was destijds net zo duur als retour Vancouver. Alleen je betaalt nog 150 dollar voor one way fee van de auto. Ik kwam destijds gewoon niet uit om volledig rondje te doen in e weken, inclusief Vancouver island;)

Beste Linda

Ik vroeg me af of jullie evtentueel een reisgenoot zochten om de kosten te drukken.
Laat me maar iets weten.

Ianthe