Hallo canada reizigers,
Wij hebben afgelopen week een reis geboekt voor 2012 om met een camper door west canada te reizen, we willen er 3 weken over doen vanuit Vancouver-Vancouver. Wat is wijs om eerst naar Vancouver Island te gaan op of aan het einde van de reis. Wat is verder een ideale of interresante route om te rijden, moet je bv van tevoren campgrounds boeken ed , kortom wie heeft er tips en evt adressen enz, of wie reist er ook in juni met 2 personen met een camper
Bij voorbaat dank voor jullie reactie’s,
Piet&Ans
Lijkt me dat je een prachtige tocht in het vooruitzicht hebt. Wij zijn zelf gebonden aan het hoogseizoen en gaan vanaf 12 juli met een camper rond. Startend in Vancouver naar Banff, Jasper, Kamloops, Horseshoe bay (pont naar Departure Bay), Nanaimo, Tofino, Victoria en overvarend terug naar Vancouver. Achttien dagen. Geen reserveringen dan voor hotels in Vancouver en later Seattle. Gezien ervaringen van overigen in reisverslagen hebben we gekozen voor de min of meer vaste route en zijn we voor ons mooie dingen in kaart aan het brengen: natuur, wandelen, highlights, waarna we ter plekke zelf besluiten wat we hiervan kunnen doen. Vast ligt wel dat we willen walvisspotten in Tofino. Daar maken we, denk ik, de planning van afhankelijk. Verder staan wij open voor tips. Nooit in Canada geweest, wel 2x naar de USA. De ruwe reis ligt eigenlijk vast. Wat wil je weten?
Hallo Dirk,
Bedankt voor je reactie. Jou vraag wat we willen weten is kun je overal alle campgrounds BV aandoen of moet je net als op onze Amerika reis in 2009 zorgen dat je bv op KOA campings terecht komt. Moet je onderhandelen over de prijs bv of wat ook al iemand zij, als je alleen stroom hebt heb je voldoende, dan heb aan een goedkopere plek ook genoeg etc,voor de sanidump en water kun je overal terecht. En hoeveel tijd ongeveer moet je uittrekken voor VC Island kun je bv altijd direct met de ferry mee enz. Moet of is het raadzaam om met navigatie te rijden of valt het mee om vanaf een kaart te rijden. We hebben een tom tom 710 met losse sd kaart dus als er iemand is die toevallig een SD kaart van Canada heeft horen we het graag om evt te huren of zo enz.
Nogmaals ieder reageert krijgt antwoord en alle tips zijn welkom.
Piet & Ans
Heb op veel vragen geen antwoord. Ben wel ervaren in het rijden met (eigen en Hertz) navigatie in de USA. Heb er in de USA zelf één gekocht voor 100 dollar met de kaarten van Canada en de VS (Garmin). Als je grote steden aandoet in de VS is het een must. Ben je dan langer in de VS (4 - 5 weken) dan haal je de kosten in één reis eruit. In Canada denk ik niet dat navigatie veel zin heeft. De wegen zijn minder talrijk, het aantal kruispunten beperkt. Zorg beter voor een goede voorbereiding en goede wegenkaart.
KOA campings zijn te adviseren als je van wat luxe houdt. Zullen wij ook zeker doen. Maar afwisseling met natuurcampings in provinciale parken kan ook goed met een camper. Douchen en verder alles is aan boord. Verschil in campingprijs kan een reden zijn, maar vraag je af wat je wilt. Wat kost de totale reis? 7.000 Euro? Dan beknibbel je niet op die paar eurootjes voor een overnachting, maar is het meer de keuze voor de natuur. Dat is het waard! Je kan die verblijfplaatsen ook afwisselen: luxe en eenvoud (als je daar in een camper van kan spreken).
VC Island is langgerekt. Pacific Rim NP is een prima stek. Check Google Earth en je zal zien dat de kust prachtig moet zijn. Voor het overig denk ik dat je de keus voor de lengte van het verblijf op VC Island zelf moet bepalen. Wij zullen er naar schatting 5 dagen verblijven, maar langer kan als je interesses anders zijn of je meer tijd te spenderen hebt. Wij hebben 18 dagen.
Over de ferry: daar kan je voor reserveren. Wachten op een volgende afvaart duurt echter slechts anderhalf uur. En: 't is vakantie. Met de camper kun je m.i. binnen 4 uur vanaf Departure Bay naar het Pacific Rim NP rijden. Afstanden vallen daar erg mee, maar het is geheel tweebaans weg + mooie natuur (dus stoppen, fotootje maken, etc).
Als je keuzes in deze maakt, laat het via het forum weten, dan heb ik er misschien ook wat aan. Succes met je voorbereiding en zoek naar reisverhalen van anderen. Samen met de foto’s ben je dan al onderweg !
Hallo Piet & Ans,
Heerlijk vooruitzicht die vakantie. Been there done that. Ik kan je helaas geen tips geven over Vancouver Island (nog niet geweest) maar wat ik gehoord heb is dat zeker de moeite waard. Over campgrounds in BC kan ik je iets meer vertellen. Er zijn 2 soorten campgrounds: private en National/Provincial Park campgrounds. De private campgrounds zijn meestal voorzien van alle gemakken ( oa douches/wasmachines en full hook-up). De prijzen zijn hier echter ook naar . De NP/PP campgrounds zijn soberder maar liggen vaak op de mooiste plekken. Deze zijn een stuk goedkoper maar geen douches etc. Wij deden altijd een dag of 4 NP/PP campgrounds en daarna een private om tanks te legen/vullen en te douchen etc.
Meestal kun je niet reserveren op de NP/PP campgrounds (behalve die in Banff and Jasper NP) maar als je zorgt om zo rond 15:00 u op de campground te zijn heb je meestal wel een plek. Is ook afhankelijk waar je bent (touristisch of niet touristisch gebied).
Met betrekking tot navigatie is mijn ervaring dat je die echt niet nodig hebt in Canada. In verhouding zijn er weinig wegen en de wegen die er zijn zijn lang en uitgestrekt. Afslagen staan duidelijk aangegeven (wegnummers + vaak met als extra vermelding ‘north, south, east of west’). Met een gewone wegenkaart (gratis verkrijgbaar bij oa pompstations) kun je je weg wel vinden.
Een tip wellicht voor jullie voorbereiding op de vakantie: koop ‘The Milepost’ http://milepost.com/, een bron van informatie over de wegen en plaatsen, campgrounds, restaurants etcetc in BC, Alberta, NWT, Yukon en Alaska met uitgebreide wegenkaart.
Succes met jullie voorbereiding,
Rob
Hallo Rob,
Bedankt voor je reactie en we gaan er zeker iets mee doen, zo komen we toch steeds meer te weten over Canada en wat al meer mensen hebben gezegd er zijn maar een paar wegen dus kan niet moeilijk zijn.
Nogmaals bedankt voor de info en de reactie.
Piet & Ans