Tips en adviezen voor een camperreis

hallo,

Mijn naam is Pardede en volgend jaar gaan wij vanaf 30 april t/m 20 mei een camperreis door West Canada maken met als start en eind punt Calgary.
zou graag tips en adviezen ontvangen.

Groeten,

Pardede

Wat vind je leuk om te doen en wat heb je zelf voor ogen? Wil je veel wandelen, wil je natuur zijn, dieren of ook steden?

Heb je vaker een dergelijke reis gemaakt? Met een camper? Wil je veel zien in 3 weken, of wil je iets minder reizen en meer uit de auto om te wandelen etc. Dan kun je vanzelfsprekend ook minder plaatsen bezoeken.

Een hoop vragen, maar dat is wel belangrijk om je te helpen!

Via Wereldwijzer app

1 like

Hallo Niek,

Het is voor het eerst dat we een camperreis gaan maken en ook Canada is voor ons nieuw.
We houden van natuur en wandelen.

ik heb een voorbeeld reis gemaakt weet alleen niet of het wel haalbaar is.
Dag 1: Aankomst in Calgary, hotelovernachting
Dag 2: Camper ophalen, Calgary - Banff (129 km)
Dag 3: Banff
Dag 4: Banff - Lake Louise (61 km)
Dag 5: Lake Louise - Jasper (236 km)
Dag 6: Jasper
Dag 7: Jasper - Wells Gray PP (318 km)
Dag 8: Wells Gray PP
Dag 9: Wells Gray PP - 100 Mile House (138 km)
Dag 10: 100 Mile House - Whistler (307 km)
Dag 11: Whistler - Vancouver (124 km)
Dag 12: Vancouver
Dag 13: Vancouver - Manning Park (212 km)
Dag 14: Manning Park - Penticton (160 km)
Dag 15: Penticton - Kelowna (63 km)
Dag 16: Kelowna - Revelstoke (201 km)
Dag 17: Revelstoke - Glacier NP (68 km)
Dag 18: Glacier NP - Yoho NP (141 km)
Dag 19: Yoho NP - Kootenay NP (136 km)
Dag 20: Kootenay NP - Canmore (129 km)
Dag 21: Canmore - Calgary, camper inleveren, terugvlucht naar Europa (103 km)
Dag 22: Aankomst in Nederland

Misschien moet ik er wel wat uithalen, of de route aanpassen in ieder geval wilde ik ook een dag of 2 Vancouver doen.
vertrekken vanuit Vancouver is geen optie voor ons omdat we ook vanuit Calgary moeten terug vliegen.

Pardede

Ik zou misschien overwegen om een zg. 'one-way ’ (Vancouver-Calgary) campertrip te boeken. Zo vroeg in het jaar loop je toch wel tegen problemen aan in de Rockies. Het ski-seizoen is(loopt) ten einde en het zomerseizoen is nog niet begonnen. Wandelpaden zijn nog gesloten, meren nog bevroren en attracties nog niet open. In Banff National Park zijn slechts twee campgrounds open; (een deel) van Tunnel Mountain en Lake Louise Trailer Park. Een water-aansluiting is er nog niet, wel elektra. In Jasper National Park zijn alle campgrounds nog dicht, alleen het Icefield Centre RV is open, maar zonder voorzieningen. Kamperen buiten campgrounds is, in de nationale parken niet toegestaan. Je kunt nog met behoorlijk zwaar winterweer te maken krijgen en het risico op bevroren leidingen is behoorlijk hoog en 's avonds loopt de temperatuur in je camper ook heel snel terug naar onbehaaglijke laagtes.
Eind april/begin mei is het echter wel al voorjaar aan de westkust. Je zou dan drie dagen Vancouver kunnen plannen en daarna wellicht
een dag of 4-5 Vancouver Island, voordat jullie oostwaarts rijden richting de Rockies en Calgary, waar dan inmiddels de lente een beetje doorbreekt.

1 like

Omdat we in Calgary aankomen en vertrekken had ik een rondje willen maken met Vancouver erin.
Als ik nou de route omdraai is dat dan een mogelijkheid, of zal dat niet veel uitmaken.
heb je misschien nog een tip voor een aangepaste route, met de Rocky’s aan het eind.??

Omdraaien en rockies op het eind scheelt al een hoop volgens mij. Ik ken het laatste deel van jullie route niet, maar vind dat je erg veel 1 nacht verblijft aan het eind. Misschien handiger om een deel te schrappen en ergens anders nachtje extra te blijven.

Canmore en Banff is overigens hetzelfde gebied, dus daar zou ik aan eind niet nog keer heen gaan. Lake Louise en Yoho is ook dicht bij elkaar, dus Yoho kun je op dag 4 wel doen. Dan heb je al 2 dagen extra in te delen.

Ik ben niet in 100 mile house geweest, maar is dat wel een bezoek waard? Wells grey - whistler is prima op 1 dag te berijden.

Via Wereldwijzer app

1 like

De rockies op het eind leek mij ook beter na het bericht van Luongo.
Er zal wel wat tussenuit gehaald kunnen worden maar ik weet niet wat en of welk deel.
Ben geheel blanco wat dat betreft eventuele tips / aangepaste route suggesties zijn dan ook zeer welkom, net als ander info die van belang kunnen zijn.

Pardede

Als je van natuur en wandelen houdt zou ik het laatste deel in ieder geval zo doen.

Dag 14. Wells grey - Jasper
Dag 15. Jasper
Dag 16. Jasper
Dag 17. Jasper - lake Louise (icefields parkway )
Dag 18. Lake Louise en Yoho
Dag 19. Banff
Dag 20. Banff en Kananaskis
Dag 21. Banff - calgary

Via Wereldwijzer app

Als je met omdraaien bedoelt, beginnen in Vancouver levert dat wel een paar dagen ‘winst’ op, maar veel zoden zet het niet aan de dijk, omdat je vanuit de Rockies dan toch weer terug moet naar Vancouver voor de retourvlucht en dat kost je toch een dag of drie,vier. Dan zit je nog steeds met hetzelfde probleem. Daarom mijn suggestie voor een ‘one-way’. Ook al omdat een ‘rondje’ - of het Calgary of Vancouver is - eigenlijk meer tijd vraagt dan de 18 dagen die jullie ter beschikking hebben. Je gemiddelde snelheid met een camper ligt zo rond de 40-45km per uur, vierbaanswegen kom je niet of nauwelijks tegen. Bijvoorbeeld Banff - Lake Louise (61 km) via de Bow Valley Parkway, daar kan je met gemak een dag over doen. De Icefields Parkway van Banff naar Jasper(236km) heb je één dag voor uitgetrokken. Dat is eigenlijk veel te kort. Neem drie dagen en je komt nog tijd tekort.
Het is gewoon nog heel vroeg in het jaar, Canada ontwaakt pas uit zijn winterslaap rond het Victoria Day(volgend jaar is dat 18 mei) Weekend, zo’n beetje de start van het zomerseizoen. Tot dan is er nog heel veel gesloten en/of onbegaanbaar. Dat wil overigens niet zeggen, dat je niet een prachtige reis kan maken. Het is wel iets om rekening mee te houden, temeer omdat het voor jullie de eerste keer is.
Die ‘one-way’ trips worden ieder jaar wel aangeboden door goede Canada-reisburo’s. Ik zou het echt overwegen, maar wellicht ligt er al één en ander vast in jullie schema.

Luongo, uiteraard kan je 3 dagen doen over de icefields parkway, echter vind ik het niet zo dat het noodzakelijk is. Je kunt je ook 3 weken vermaken in de Rockies, dat betekent niet dat iedereen per se 3 weken in de rockies moet blijven. Persoonlijk zou ik dat zelfs zonde vinden voor een 1e keer!

Ik tel 20 dagen en daarin kun je met een beetje schrappen volgens mij net een rondje doen. Moet je vancouver island wel achterwege laten. Dan heb je ca 7 dagen rockies, 5 dagen naar vancouver, 3 vancouver en 5 dagen terug!

Over omdraaien. Als je vanaf calgary eerst naar Osoyoos gaat bijv, heb je misschien minder last van sneeuw?

Via Wereldwijzer app

Niek, ik zou het niet durven iemand voor te schrijven hoe die zijn/haar vakantiereis moet indelen. Die drie dagen waren slechts bedoeld ter illustratie hoeveel er is te zien (en hoe mooi het is). Verder tel ik 22 dagen, waarvan 2 vluchtdagen en 2 voor het ophalen en inleveren van de camper. die laatste twee staan doorgaans in het teken van schoonmaken, in-of uitpakken, boodschappen, transfer, etc. Nogmaals, de reiziger moet het helemaal invullen zoals hij/zij denkt dat het goed is, maar het is zoals je zelf al aangeeft ‘net mogelijk’ om een rondje te maken. Voor een eerste Canada-reis èn de periode van het jaar in aanmerking genomen lijkt mij dat misschien iets van het goede teveel.
Je kunt in deze tijd van het jaar bijna overal nog worden geconfronteerd met extreme weersomstandigheden. Denk alleen maar even terug aan de enorme overstromingen van begin juni 2012. Aan de westkust en ook wel in de Okanagan ben je min of meer zeker van mild (of zelfs warm) vakantieweer.

Luongo

Een oneway tour zit er niet in omdat we zowel aankomen als vertrekken uit Calgary. Zitten dus vast aan een rondje. Denkt denkt dat het beter is om de Rocky’s aan het eind te doen scheelt toch weer dat we dan 1.1/2 tot 2 weken later daar zijn.
Het zijn van grote afstanden daar moet nu ook voor het eerst zo’n route uitstippelen.
Daarmee heb ik dus geen ervaring. Probeer het straks met een aangepaste route die ik hier dan ook zal posten

Via Wereldwijzer app

Ik heb vorig jaar een reis gemaakt van Vancouver tot Calgary in drie weken. Ik heb er ook een blog over bijgehouden met info over de reisroute, reistijden, goede campings en de reiskosten. Ik deel hem graag omdat de route gemaakt is door professionele gidsen, dus het is wel een vrij evenwichtig programma: Hoe plan je een reis door de Canadese Rocky Mountains? - Wanderer's Blues

Als er nog vragen zijn, stel ze gerust!

Heel veel reisplezier gewenst!
Marijke

1 like