Reisroute gezocht, west canada met 2 kids (1,3 jr)

In mei/juni 2010 willen wij met onze 2 kinderen van 1 en 3 jaar oud een rondreis gaan maken door West Canada. We hebben 6 weken de tijd. Op dit moment denken we te gaan kiezen voor een autorondreis.
Wie kan ons verder helpen om een mooie, en vooral met 2 kleine kids haalbare route samen te stellen? We willen in elk geval Vancouver island, Banff, Jasper, Yoho gaan zien. Zowel one way als roud trips zijn welkom.
En wie heeft er ervaringen met boeken van een dergelijke reis. Kun je bijvoorbeeld kamers of cabins boeken die gezinsvriendelijk zijn? Of is dan toch een camper een betere keuze met 2 kleine kinderen? Wij denken dat we dan minder mobiel zijn ter plaatse (parken ed), of valt dat mee?
Zoals je ziet veel vragen. We zouden heel blij zijn met goede tips of ervaringen van mensen die al eerder met kleine kinderen zo’n rondreis hebben gemaakt.

Dank voor je reactie alvast!

Groeten, Simone

Hoi Simone,

Met 6 weken ga je zeker voldoende tijd hebben om een heel mooi rondje BC/Alberta te doen tegen een rustig tempo. Ik zou dan ofwel een rondje Vancouver - Vancouver doen (Calgary - Calgary is ook mogelijk). Ik stel de volgende algemene route voor vanuit Vancouver: Vancouver - Victoria - Tofino - Courtenay/Comox - Powell River - Sechelt - Whistler - Kamloops - Clearwater - Jasper - Banff - Revelstoke - Kelowna - Hope - Vancouver. Met zo’n route kan je overal voldoende dagen blijven en genieten van alle bezienswaardigheden.

Met de auto gaat alles prima en er zijn zeker heel wat gezinsvriendelijke plaatsen om te verblijven. Met een camper gaat ook prima en ben ook vrij mobiel, zelfs in al de parken. Er zijn een paar wegen in de Canadese Rockies die nogal wat draaien hebben en wat hobbelig zijn, maar over het algemeen zijn deze allemaal te doen met een camper. Eventjes op voorhand bij het info/visitor centrum navragen welke wegen best niet te berijden zijn met campers. Maar zover ik weet zijn dan misschien maar 1 of 2 wegen op de hele route die jullie kunnen doen. Ook op parkeerplaatsen is het goed te doen met campers, er is namelijk altijd speciale parking voorzien voor campers (vooral in de provinciale en nationale parken).

Ik heb een gedetailleerde route door BC en een stukje Alberta online staan met wat tips en ideeen, dus als je zin hebt kan je daar ook eens gaan kijken: My One True Love found on the internet!!

Hopelijk heb je hier wat aan!
Groetjes uit Vancouver,
Ann :slight_smile:

1 like

Hallo Ann,

Dank voor je advies en link naar je site . Ik ga vanavond met mijn man alles lekker doorlezen en genieten van de foto’s. Als we nav je site nog eea willen vragen is dat oke? Ik heb al een eerste vraag: welke plaatsen zijn echt de moeite om langer door te brengen dan aantal dagen die je op site aangegeven?

Groeten, Simone

P.S. Nog iemand aanvulling op deze route? Wie heeft suggesties voor kindvriendelijke overnachtingsmogelijkheden onderweg? Hoe te boeken? Alles zelf regelen of uitbesteden aan Jan Doets, Kuomi, of …?
Ook zoeken we nog ervaringen van mensen met kleine kinderen die een dergelijke reis hebben gemaakt.

Hallo Simone,

Wat een heerlijk vooruitzicht; 6 weken W-Canada. Mijn vrouw, dochter van (toen 9 jaar) en ik hebben dit in 2008 gedaan en eerlijk gezegd bleek 6 weken nog veels tekort (we hebben toen Yukon, Alaska, BC, Alberta en NWT aangedaan). In 2007 hebben we een rondje Vancouver, Calgary, Drumheller, Dawson Creek, Whitehorse en Vancouver gedaan in 4 weken. We zijn met een camper op stap geweest en hebben nergens beperkingen qua bereikbaarheid ondervonden. Mijn ervaring met een Camper (RV) is dat kinderen het helemaal geweldig vinden; altijd je huisje bij je en dat maakt ergens wat langer stoppen ook wat leuker (ff koffie zetten, hapje eten etcetc) en het maakt je bovendien minder afhankelijk van derden. Vrijheid in de overtreffende trap dus. Tot zover mijn visie op het rondreizen in BC.

Vancouver Island zijn we niet geweest dus daar kan ik je niets over vertellen maar de rit naar Calgary (via Revelstoke en Yoho NP) en daarna naar Drumheller (erg warm) is de moeite waard. Vlakbij Vancouver is het meestal op de campgrounds wat drukker maar verderweg is het doorgaans een oase van rust. Banff en Jasper zijn daarentegen weer drukker (reserveren is soms nodig alhoewel ik niet denk dat dat voor jullie opgaat gezien de periode). Ik neem aan dat je van Banff naar Jasper wilt via de Icefields parkway. Een absolute aanrader met voldoende bezienswaardigheden onderweg (Lake Louise en verschillende gletsjers). Ga bij Jasper NP ‘linksaf’ naar Mount Robson PP en je kunt nog een fraai stukje natuur toevoegen aan je reis. Los van de bekende NP’s en PP’s kun je terug naar Vancouver via de minder bekende wegen cq bezienswaardigheden. Meestal kom je de meest idyllische plekjes tegen (campground aan een riviertje of meertje) waar het ook voor de kinderen geweldig is. Overigens, mochten jullie ‘tijd’ over hebben dan is een bezoek aan Barkerville (80 km oostenlijk van Quesnel Cariboo Hwy) ook zeker de moeite waard (zie http://www.barkerville.ca/default.htm).

Laatste waarschuwing: wij zijn dusdanig besmet geraakt met het Canada-virus (mn Yukon) dat we de emigratieprocedure in gang hebben gezet. We hopen eind 2010 in Whitehorse te gaan wonen en werken. Veel plezier op jullie vakantie.

Wij, (gezin met 4 kids van 5 tot 11 jaar)willen heel graag in juli 2010 of 2011 naar west canada voor 4 weken.
Wat ik begrepen heb kunnen we beter een jaartje wachten, en dan al een vlucht boeken in augustus 2010, zodat we meer vroegboekkorting kunnen krijgen.
Graag zouden we ook een mooie route Vancouver of Calcary doen.
Nu willen we geen hotels, dit omdat we dan 2 kamers nodig hebben, en steeds buiten de deur moeten eten.
We zoeken een goedkoper alternatief.
Campers voor 6 personen lijken me erg log om steeds mee te rijden, en zijn ook behoorlijk aan de prijs.
Waar kan ik prijzen zien en vergelijken van huisjes, motels enz.?
Wat ik veel aangeboden zie is veel luxe en veel sterren hotels.
Maar wij zoeken juist goedkope plekjes, wie kan ons daarmee helpen?

Nog een vraagje, klopt het dat je in motels een keukentje hebt om zelf te kunnen koken?
En die prachtige parken, ik neem aan dat die niet gratis zijn toch?
Is er ook misschien een site waar de prijzen van de meeste parken in die buurt bij elkaar staan?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Met de motels/hotels kan ik je niet echt helpen, ik ben meer een campeerder. :slight_smile:

Wat betreft de National Parks: het is mogelijk per keer toegang te betalen per persoon, maar dan ben je met zo’n grote groep en bezoeken aan meerdere parken toch wel behoorlijk duur uit. Als je je eerste park binnengaat, kun je een family-pas kopen. Die is een jaar geldig in alle National Parks en alle mensen in jouw auto kunnen samen op die ene kaart. Het is wel even een pittig kaartje (136 dollar), maar daarmee ben je in één keer voorzien en je steunt wel het onderhoud van de parken (de kaart is z’n geld dus dubbel en dwars waard!)

Meer informatie over de parken, vind je op deze site van de overheid: Parks.gc.ca
Directe link met info over de toegangskaarten: Passes.

1 like

Hallo Witje75,

Ik denk dat het qua prijs niet zo heel veel verschil is tussen een camper en geboekte overnachtingen. Overigens geldt de vroegboekkorting vaak ook voor campers. Wij hebben in november 2007 onze vliegreis en camper geboekt voor 2008 en het bleek dat we toen voor 6 weken net zoveel kwijt waren als in 2007 voor 4 weken (al blijft het natuurlijk wel een flink bedrag…). Wij hebben in onze vakanties steeds een 6-persoonscamper gehuurd (31 ft) en log is het zeker niet. We zijn overal geweest waar we naartoe wilden (BC, Alberta, NWT, Yukon en Alaska); totaal ca 1.500 km gravelweg op een totaal van ruim 18.000 km; steile hellingen en slechte wegen geen probleem. Wel even wennen aan het verbruik (1 op 4) maar de vrijheid is optimaal. Mbt de Prov. Parken: ik geloof dat je alleen voor een aantal parken in BC een pas nodig hebt (de bekendere zoals Banff, Jasper, Revelstoke, Yoho), maar het is idd zoals Jurjen schrijft: een keer een familiepas is goedkoper dan 2 of 3x entree betalen. Overigens zou je ook kunnen overwegen om vanaf Vancouver naar het noorden te rijden en de Cassiar Highway te rijden en dan via de Alaska Highway terug richting Jasper (mnt Robson PP) en daarna terug naar Vancouver. Wij hebben ook Banff en Jasper bezocht maar heel veel mooier dan wat we nog meer hebben gezien vonden we het niet echt (wel drukker).

Tenslotte zou ik je aanraden om de Milepost te kopen (zie: Home - The MILEPOST). Hierin staat een enorme schat aan info over NW Canada en Alaska (routes, campgrounds, hotels/motels, B&B, wegen, restaurants, gasstations etcetc). Te bestellen via een boekhandel in Amstedam (FF googelen). Als laatste kan ik je het reisburo wat wij hebben gebruikt aanbevelen: Great Lakes Travel (zie: http://www.greatlakes-travel.nl/).

Groet, Rob

1 like

Fijn om zoveel adviezen te krijgen.
Nu is me net aangeboden dat iemand 4 weken op de 2 jongsten zou willen passen.
Dus dan zouden we met 4 personen zijn.
Dus nu zouden we ook samen in 1 motelkamer passen.
Ik heb wel een site gevonden om hotels per plaats op te zoeken en te vergelijken,
maar motels niet.
Is hier ook een site van?
Tot mijn verbazing lees ik dat een camper niet log is, dus wil ik het misschien met een camper voor 4 personen wel proberen.
Als ik kijk naar prijzen van campers valt me op dat ik steeds een offerte moet laten maken.
Is er niet een site waar overzichtelijk de prijzen op staan, zodat ik zelf kan vergelijken?
Welke camperverhuurder is het goedkoopst? Of is dat verschillend per wanneer, en welke camper? Wij zoeken dus gewoon de goedkoopste 4 persoonscamper voor de maand juli.
Ik ben benieuwd hoe jullie dat zouden zoeken.
En als ik dan toch zoveel aan het vragen ben, hoe vindt je de goedkoopste campings?
Kan dat op internet, of heb je dan een reisgids nodig?
Alvast bedankt.

Ten aanzien van hotels/motels kan ik je niet veel wijzer maken aangezien wij in Canada altijd met een camper op vakantie zijn geweest. Voor onze boekingen van vlucht en camper hebben wij alles overgelaten aan ons reisbureau (Great Lakes Travel). Eerlijk gezegd weet ik niet of er sites bestaan waarbij je prijzen van RV’s kunt vergelijken; ik vermoed wel dat er een relatie bestaat tussen prijs en betrouwbaarheid van een RV. Anyway, wij hebben onze camper aldoor gehuurd bij Canadream en hebben nooit problemen gehad (en de camper heeft echt veel te verduren gehad).
De goedkoopste campgrounds zijn de NP campgrounds; tussen CAN$ 12,50 en 20 per nacht. De meeste van deze campgrounds zijn echte juweeltjes. Doorgaans hebben deze echter geen (of beperkt) mogelijkheid tot een hook-up dus zul je om de zoveel dagen een private campground moeten opzoeken om je afvalwatertanks te legen en je watertank te vullen (afhankelijk hoe zuinig je bent met het water/toilet). Wij konden een week toe met de inhoud van de tanks (3 personen).
De private campgrounds zijn doorgaans iets duurder (van CAN$ 17,50 tot 30) en hangt meestal af van de luxe die geboden wordt; douches staan er meestal wel (kosten 25C per tijdseenheid; dus kwartjes sparen) en vaak heb je ook de mogelijkheid om je was te doen en te drogen (eveneens vaak kwartjes) alsook toegang tot internet.

In de Milepost staan overigens ook de adressen en prijzen van alle campgrounds (NP en private) in NW-Canada en Alaska. Daarnaast geeft dit boekwerk een goede indruk wat er verder nog te zien is naast de bekendere plaatsen en parken (en dat is veel!!). Wij vonden het onmisbaar om onze trip te plannen (en deze onderweg aan te passen).

Groet en succes, Rob

Wij zijn nu twee maal in Canada geweest met onze kinderen. Alhoewel wij geen campeerders zijn hebben wij toch beide keren voor een camper gekozen. Ideaal voor de kinderen en het is ons ook 100% meegevallen. Wat een luxe, heel die tijd een eigen huisje bij je hebben!

Wij hebben onze camper beide keren via Travelhome geboekt. Kijk eens op www.camper.nl daar kun je mooie offertes maken die je gelijk kan inzien. Een camper is misschien log, maar heel Canada en Amerika zijn hierop gemaakt, dus vrijwel nergens een probleem. 6 weken op reis, moet zeggen dat ik er wel jaloers van word!

Kijk eens op onze site; www.dobbelaarvink.nl daar vind je onze beide reisverslagen!