heb al veel verhalen gelezen op het forum en enthousiast geworden voor een reis naar Canada. Ons plan is om eind juni 2012 met 2 volw. en dochter van 10 naar Vancouver te vliegen, autohuur te regelen en ruim 3 weken een rondje te rijden met Banf, Jasper en Vancouver Island.
Nog veel om uit te zoeken, maar wat ik niet terug kan vinden op het forum is het boeken van hotels/motels. Is het slim onze route van te voren te plannen en dan via internet te boeken, of kunnen we ook terplaatse op zoek naar motels en zo ja is er altijd wel beschikbaarheid? Snap dat het in de parken misschien moeilijk wordt, maar buiten de parken? Kan een kind altlijd op een kamer van ouders en wat zijn ongeveer de prijzen van een kamer per nacht in eenvoudig motel?
In Canada zijn juli en augustus vakantiemaanden en dus altijd het drukst. In toeristische plekken is het denk ik verstandig om vooraf te boeken (maar ik heb hier geen ervaring mee). Kamperen is het makkelijkst mocht je dat ook willen. En je hoeft niet eens kampeerspullen mee te nemen wat die kan je ook wel huren. Bijvoorbeeld bij MEC (Mountain Equipment Coop). Daar maak je jezelf lid (van de cooperatie, kost weinig) en dan kan je daar spullen kopen en huren. Je hebt genoeg tijd om het uit te zoeken dus je kan rustig rondmailen.
Ik weet niet waarom je specifiek een auto wil huren maar misschien is een camper huren een idee, kost wel meer maar dan heb je in ieder geval niet de overnachtingskosten en kan je praktisch overal overnachten.
In Canada mag je volgens mij overal aan de kant van de weg kamperen, behalve in Nationale Parken, daar ben je verplicht naar aangewezen plekken te gaan, maar dat wil niet zeggen dat je moet betalen. Er zijn in Canada ontelbare kampeerplekken gratis, langs de weg, zonder voorzieningen (op toilet na). Vaak erg mooie plekken.
Verder hebben motels verschillende soorten kamers met een of twee bedden voor maximaal 4 personen. Voor zover ik weet maakt het vaak niet uit dat een kind op de kamer van de ouders gaat als het om een tweepersoonkamer gaat maar soms moet je er wel iets meer voor betalen.
En voor zover ik weet liggen prijzen gemiddeld tussen 60 tot 130 dollar, dusssssss tussen 45 en 95 euro per nacht. Soms heb je wel met een B&B te maken en zit dus ontbijt erin. Maar ik heb niet veel B&B / motel ervaring.
Je kan ook kijken op www.airbnb.com en zoeken of er in bepaalde plaatsen b&b’s zijn. Dit is een site voor mesnen die extra kamers in hun huis verhuren als b&b en hier kan je soms ook geld mee besparen en heb je niet een hotelsfeer. Vorige zomer hebben wij dat hier ook gedaan thuis.
Ik ben nu sinds gisteren in Canada en heb alles van te voren geboekt, op 'n paar langere reisdagen na waar ik onderweg 'n stop zal inplannen bij 'n willekeurig motel waar ik dan in de buurt ben.
Zat gisteren in Light Heart Inn B&B (Vancouver) en dat was super!! Enorm goede host die veel tips heeft (wat wel handig is je eerste dag in 'n nieuw land) prima verzorgde kamer en 'n geweldig ontbijt. Niet alleen lekker, maar ook nog prachtig gepresenteerd.
Vandaag en morgen zit ik in Sylviahotel. Kreeg 'n gratis upgrade omdat het druk was ofzo. M’n kamer lijkt wel 'n suite zo groot, terwijl ik vanwege de hoge prijs zelf 'n kleine queen had geboekt.
Tot nu toe ben ik dus zeer tevreden met mijn keuzes via internet en tripadvisor.
Ik heb persoonlijk de voorkeur voor B&B’s vanwege het persoonlijk karakter en vaak 'n aangenaam inbegrepen ontbijt.
Een dochter van 10 is toch ruim oud genoeg voor 'n eigen kamer? Ik sliep vroeger nooit op de kamer van m’n ouders tijdens vakanties. Moet er niet aan denken! Gesnurk enzo, haha! Eigen plekje is veel aangenamer. Misschien kun je dingen boeken met 2 kamers en 'n tussendeur. En B&B’s zijn sowieso kleinschalig dus zit je dan zeker wel naast elkaar.
Bedankt voor beide antwoorden! zou graag per camper willen reizen, maar vrees dat het verschil in auto met motels en huurprijs camper voor mij toch te veel is.
Dochter wil toch echt graag bij ons op de kamer en dit lijkt me in Canada geen probleem. Begrijp uit het eerste antwoord dat het toch slim is wat van te voren te boeken, of hebben andere Canada reizigers andere ervaringen? Of tips voor leuke (liefst voordelige) overnachtingen in het bekende rondje Vancouver- Banff - Jasper - Vancouver Island in 3 1/2 week.
Apart, zo’n grote meid en dan nog bij paps en mams willen slapen? En jullie willen zelf geen privacy?
Je zult dan toch motels/hotels moeten hebben met 2 bedden op de kamer. In 'n B&B heb je toch vaker 1 bed per kamer.
Goedkoopste overnachtingen voor mij (1 pk) zijn in Port McNeill voor 100 dollar per nacht (Nest B&B) en in 100 Mile House in Springlake ranch voor 75 dollar per nacht. De rest is allemaal duurder.
Is dochter 'n paardenmeisje? Dan zou ik voor ranches kijken. Die Springlake ranch ziet er echt leuk uit en paardrijden is er ook niet duur.
Ik zou zelf de eerste twee nachten in ieder geval boeken, plan de eerste 2 dagen ook niet te vol want zo´n vlucht van 9-10 uur en vooral het tijdverschil hakt er toch best in.
Op vancouver island zou ik de overnachtingen ook wel vooraf boeken, er zijn relatief veel hotels etc maar het is wel erg kleinschalig aan de westkant, als de betaalbare hotels vol zitten kan je geen andere kant op dan een duurder hotel boeken.
Voor de rest van de trip is het (mits je een laptop mee neemt) zeker te doen om enkele dagen vooraf pas te boeken, in de grotere plaatsen buiten de nationale parken is volgens mij altijd wel wat te vinden als je er gewoon heen rijd.
Dan kan je je ook nog afvragen of je uberhaupt wel perse in de plaatsen Banff en Jasper wilt overnachten, je kunt ook uitwijken naar resp. Canmore en Hinton, dan ben je goedkoper uit per overnachting.
Of je alles wilt plannen hangt voornamelijk van je eigen aard af. Vind je het geen probleem om ter plaatse langs een paar hotels te rijden en niet te ver vooruit te plannen dan zou ik weinig vooraf boeken. Hecht je er waarde aan om te weten dat je de komende dagen alles al geregeld hebt en wil je weten wat alles gaat kosten (niet noodzakelijk goedkoper!), dan is vooraf boeken aan te raden.
Aangezien jullie pas in 2012 gaan kun je binnenkort profiteren van zgn. vroegboekkortingen bij de huur van een camper. Dat scheelt doorgaans een slok op een borrel en maakt dat de prijzen zeker concurrerend kunnen zijn tov autohuur en hotel/motel/B&B.
Houd de sites van Canadream, Fraserway en CruiseCanada maar eens in de gaten vanaf oktober ofzo.
Ik heb nog geen enkele keer problemen ondervonden met reizen richting westen. Je hebt gewoon een hele lange dag maar als je opblijft tot in de avond kan je gewoon een goede nacht slapen. Richting oosten is wat anders.
Heb trouwens wel gehoord dat kinderen ook richting westen meer moeite hebben omdat die nooit gewend zijn om zo lang op te blijven dus als je geen ervaring hebt met je dochter is wat Pieter zegt een aanrader.
Ik heb wisselende ervaringen. De keer dat ik savonds aankwam en direct in een bed kon crashen viel me minder zwaar dan sochtends heen vliegen en er nog steeds sochtends aankomen na 10 uur vlucht terwijl je nog de hele dag moet.
In mijn ervaring heb je inderdaad naar het oosten toe nog meer last.
Hamgt er denk ik ook vanaf of je een ‘early bird’ bent of een ‘night owl’. Voor mij is van west naar oost een ramp; duurt zeker 2 a 3 weken voordat ik weer in een normaal ritme zit. Omgekeerd slechts een dag of 2 (geldt trouwens ook voor dochter van 12).
Bedankt weer voor jullie reactie. Genoeg ervaring met vliegen richting Westkust USA, dus maak me niet druk over tijdsverschil of vliegen.
Gisteren heb ik al een camperprijs gevonden voor juli 2012, maar moet toch eerst wachten tot vluchten bekend zijn. Weet iemand zo of je met de meeste campers wel op de ferry naar Vancouver Island mag?
wij gaan volgende maand die kant op.
We hebben een auto gehuurd en ik heb vantevoren alle overnachtingen geregeld.
Gewoon via booking.com, tripadvisor en veel googlen.
Ondanks dat een hoop mensen veel opgeven over de B&B, vind ik ze erg prijzig ivm een hotel/motel, zeker als je op doorreis bent en amper op je kamer.
Nu hebben wij een combi gemaakt van stadshotel, cottages, weghotels, B&B, bungalows, motels etc, van alles wat.
Ik heb gewoon via de sites de mensen van de locatie gemaild voor ruimte en prijzen. Daar kunnen ze je ook vertellen hoe de ruimte is voor jullie dochter, vaak moet je voor kind niet betalen, soms weer wel voor 3e persoon. Ze hebben veel queen bedden, die zijn 140cm, daar kunnen ook 2 personen op 1 slapen, dus hebben jullie wellicht genoeg aan 1 kamer met 2 queensize bedden.
Ik heb het 2 maanden geleden pas geregeld en er waren toch wel een aantal dingen volgeboekt, zeker de overnachtingsplaatsen, die goed worden aangeschreven op de hotelsites en niet te duur zijn.
Ik denk dat als je nu al een beetjes rond gaat vragen dat je misschien al wat kan reserveren.
Wij hollanders zijn ook niet gewent ‘uit ontbijten’ te gaan, zoals de mensen daar wel doen.
Maargoed ik heb heel veel goedkopere hotels kunnen boeken incl. ontbijt, want als je goed kijkt/zoekt zie je dat hotels steeds meer ontbijt serveren in de hotels.
denk dat we inderdaad jullie plan gaan volgen. Vind het in het hoogseizoen toch wel fijn zeker te zijn van een overnachting. Kun je aangeven wat ongeveer de kosten per nacht waren? Doen jullie ook het min of meer bekende rondje vanaf Vancouver?
Als je nog leuke tips hebt voor motels of andere leuke overnachtingen; graag!
Onze kosten per nacht varieren heel erg, omdat ik bv in vancouver heel goedkoop ben gaan zitten, omdat je dan toch amper in je hotel bent en aan de kust en parken zitten we iets duurder omdat je daar mooiere locaties hebt.
vrienden van ons zaten in Canmore in een B&B Off our Rockies heette dat en vonden het super daar, waarschijnlijk was het voor ons daarom al vol dat ik daar wilde boeken.
ik moet even zoeken naar onze exacte route, het is tenslotte alweer 4 maanden terug, maar zo uit mijn hoofd:
Aankomst Vancouver
Vancouver Island>Victoria>Ucluelet/Tofino>Nanaimo
vasteland weer:
Hope
Cache Creek
Clearwater> Wells Grey Park
Jasper
Banff
Revelstoke
Lilloet(dit was een iets te lange dag dus bv nog een overnachting in cache Creek of kamploops is aanrader)
Whistler
vertrek Vancouver
wanneer ga je??
Wij vonden het een geweldige vakantie!!
Heb evt nog 2 parkenpassen op marktplaats staan.