Rondreis West Canada overnachten

Ik wil in de zomer van 2010 met een vriendin een 6 weekse rondreis door de USA en Canada maken. In Canada zijn we van plan om vanaf Vancouver een rondreis langs een aantal hoogtepunten (o.a. Victoria, Jasper, Banff) te maken en hier ongeveer 3 weken voor uittrekken.

We zien het zelf meer zitten om een auto te huren, dan een camper. Ik vraag me echter of we dan het beste kunnen gaan kamperen of in motels/hostels overnachten. Weet iemand hoeveel een redelijke kampeerplek en motel per nacht ongeveer kost?

Bij voorbaat dank!

Ik zag net ook al je bericht in het Amerikaforum, maar kennelijk willen jullie meteen heel Noord-West Amerika bezoeken. Geen slecht idee om beiden meteen maar aan elkaar te plakken.

Ik kan mij voorstellen dat je vanaf San Francisco een vlucht neemt naar Vancouver of Calgary en daar weer opnieuw een auto huurt.

Wat betreft de route, wellicht kun je uit dit topic wat ideeën putten: Mooiste West-Canadese reisroute gevraagd.
Antwoord op je vragen over het kostenplaatje van de overnachtingen kun je hier vinden: West-Canada low cost kampeervakantie tips?

Als je nog vragen hebt: schiet maar!

Je kan ook op “go canada” kijken, daar kan je allemaal informatie vinden en diegene die de website beheert ken Canada goed en ik heb via hen een reis op maat laten maken. Via hem heb ik een auto gehuurd en op een andere locatie ingeleverd.
Canada was geweldig. Ik heb Whistler, Vancouver, Victoria en Tovino bezocht, allemaal de meoite waard en de mensen zijn ALLEMAAL even vriendelijk!
Veel plezier.

In de Nationale Parken is het natuurlijk het leukst/mooist om daar te gaan kamperen, omdat je op die manier midden in de natuur zit en veel kan zien. Onderweg kan het nog weleens lastig zijn om een goede camping te vinden (Dat zijn soms gewoon kale dorre vlaktes zonder een enkel boompje, niet leuk als het 35 graden is ). Op zulke punten kan een hostel/moten misschien wat beter uitkomen.
Kampeerplekken heb je vanaf een paar dollar pp en motels vanaf 20 ongeveer(?).

Het hangt dus een beetje van de plek af waar je bent, wat je op het moment tegenkomt en hoe het weer is enzo. In de NP’s kom je wel veel meer kampeerplekken tegen dan motels e.d., dat is wel handig om van te voren even uit te stippelen.

Zelf zou ik kiezen voor overwegend kamperen, maar dat is voor elk persoon weer verschillend :wink:

enkele tips, misschien is er wel een nuttige bij:

-In Jasper bevinden de campings en jeugdherbergen zich te ver van’t stad.(en dus ook ver van een winkel om eten te kopen)
Jasper zelf is mooi, maar Banff is mooier:)
Ik zou Jasper gewoon niet bezoeken, of enkel als je een camper hebt…Tenzij je een duur hotel wilt betalen.

Toen ik in Jasper was (4dagen) heb ik vele uren verloren door van de camping naart stad te stappen.
Banff vind ik mooier, groter, praktischer en goedkoper.

De prijs van een jeugdherberg en camping is ongeveer dezelfde, tussen de 20 -30 CAD. (in Banff en Jasper)
Daarom zou ik enkel de wilderniscampings gebruiken als je een trektocht maakt, en int stad een jeugdherberg zoeken (meer comfort)

-Je hebt in Canada campings (14-30 CAD), hostels (20-30 CAD), hotels (75-300CAD)en motels(35-130 CAD).

-Als je tot aan Dawson city gaat, zou ik sowieso in het Dawson city river hostel logeren. Daar kan je kamperen en in een blokhut slapen. Dat is de mooiste hostel waar ik ooit gelogeerd heb. En het is er godekoop.
Van daaruit kan je ook De dempster highway en tombstone NP bezoeken.

-In Whitehorse heb je maar 1 hostel, die altijd volzet is int hoogseizoen.
Er is een goede camping, the Robert Servie campground, maar die is nogal duur.

-In Juneau heb je een jeugdherberg voor 10 USD per nacht…tgoedkoopste in heel noord amerika vermoed ik. Het is er vrij modern, comfortabel, gezellig…
Je wordt wel dagelijkis gevraagd of je een kamer kan kuisen…maar dat is op 15 minuten gedaan.

Het hangt er natuurlijk wel vanaf of je op je rondreis vooral trektochten wilt maken, of gewoon veel wilt zien. En ga je voor de natuur of ook voor de dorpjes/steden?
Het gematigd regenwoud in West-BC, is wel mooi enzo, Victoria is zelfs abnormaal prachtig, maar het landschap is er nogal eentonig, zoals heel de westkust eigenlijk.
Er zijn nogal veel bomen:)
De westkust van Canada moet je per kayak of kano bezoeken, anders is het vind ik niet de moeite.

Toen ik rondlifte of ben ik meerdere keren opgepikt door mensen die een oude camionette hadden gehuurd of gekocht, en daar dan 2 matrassen hadden ingelegd vanachter. Als je het goedkoop wilt houden zou’k het zo doen.

Als je west-Canada bezoekt, zou ik sowieso de Alaska-highway of de Cassiar-highway verkennen.