Afgelopen weken vele topics en fora bekeken voor informatie over een mogelijke rondreis naar canada in de zomer van 2014. Normaal ben ik er niet zo vroeg bij maar gezien de toch wat hoge kosten en mensen die zeggen dat je voor eind oktober vroegboek acties hebt, toch maar gaan kijken. En we krijgen er steeds meer zin in!
Globale plan is drie weken rondreizen vanaf vancouver, via vancouver island, incl Wells’ gray banff en Jasper.
Periode zou zijn juli of augustus (2 pers). Eerste idee was een camper maar de prijzen voor campers zijn me nog tegen gevallen. De beste optie tot nu toe is nog een aanbieding van WRC, vertrek hoogseizoen incl vlucht air transat 2000e pp(kilometers nog bijkopen, camper four seasons).
Vucht + auto + tent huren (rent a tent) klinkt ook aantrekkelijk. We zijn fanatieke kampeerders binnen Europa.
Komen dan uit op ca. 1500pp. (En brandstof kosten liggen lager natuurlijk).
Graag jullie advies gevraagd:
bij kamperen ben ik met name nieuwsgierig naar:
jullie ervaringen qua programma: zetten de kampeerders elke nacht elders tent op? Of kun je het zo organiseren dat je op een plek wel een aantal nachten blijft? Het om de dag in en uit pakken trekt niet zo. Af en toe is geen probleem.
slecht weer: tarp? Of kun je dan op valreep nog motel oid in? Zitten deze dan niet vol in hoogseizoen?
wij zitten te denken aan budget van ca. 3500pp. Is camper dan überhaupt wel te doen? Of is tent enige optie? (Alleen maar motels trekt niet).
beren: lees dat je je hier niet druk om moet maken, maar dat lukt me bijna niet kan zijn dat campgrounds gesloten worden, kan je dan normaal wel elders terecht? Overal lees ik dat reserveren must is.
is het inderdaad zo dat je met tent op mooiere campgrounds terecht komt? Hoe zit het met douches / kan je als je met tent bent wel regelmatig douchen of is het echt back to basic?
Als mensen een reisverslag hebben bijgehouden van hun reis met tent, hoor ik het graag!
Hallo Marije, dat…zijn een hoop vragen Ik heb niet alle antwoorden maar wellicht kunnen jullie iets met mijn ervaringen.
Over de campgrounds hier in Canada: Er zijn eigenlijk 3 soorten tw:
National Parc Campgrounds (campgrounds in de National Parcs zoals Banff & Jasper). Berhalve een pas om uberhaupt op deze campgrounds te mogen overnachten zijn deze campgrounds doorgaans grootschalig en relatief prijzig. Reserveren kan wenselijk zijn, zeker in het hoogseizoen.
Provincial Parc Campgrounds; kleinschaliger van opzet en goedkoop (hier in The Yukon tussen CAD$ 10 en 15 per nacht + gratis firewood). Persoonlijk mijn favoriet maar dit terzijde.
Private Campgrounds. Doorgaans voorzien van alle gemakken (douches, wasmachines etc). Prijzen varieren tussen CAD$ 25 en 35.
Op de NP & PP campgrounds kun je maximaal 14 dagen achtereen verblijven en op de Private ones as long as you like.
Een tarp (of twee) zou ik zeker aanbevelen echter hotels, motels en B&B’s genoeg. Zal soms wat zoeken zijn, zeker in de touristischer gebieden, maar moet gek lopen wil er niet ergens een plekje vrij zijn.
€ 3.500 pp, uitgaande van 2 personen, kan met een camper. Overweeg een terugbreng-actie of hou aanbiedingen in het oog. Op dit moment is Tol299 hier in de buurt (Alaska & The Yukon) met een camper aan het rondtouren. Informeer eens bij haar zou ik zeggen. Ik weet bijna zeker dat wat zij nu doen binnen jullie budget valt.
Over beren zou ik me niet al te druk maken. Er zijn wat spelregels om het veilig te houden en doorgaans weet de beheerder (-ster) van de campground of er beren in de buurt zijn. In een enkel geval is camperen met een tent dan niet mogelijk echter meer uitzondering dan regel.
Nee, met een tent kom je niet per se op mooiere campgrounds terecht. De plekken hier zijn redelijk ruim en het maakt niet uit wat je er neerzet (40 ft RV, 45 ft 5th wheel, trailer of tent).
Op de PP campgrounds is het redelijk back to basics ja. Doorgaans geen douches en (schone!) outhouses als toilet. Wat ik doorgaans doe is een paar dagen op een PP campground en dan een nacht op een Private campground.
Ik hoop hiermee wat vragen te hebben beantwoord maar sluit ook niet uit er wat te hebben opgeroepen Mocht je meer willen weten, aarzel niet en vraag erop los.
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Even goed gelezen, maar als ik het zo lees zijn de provincial parks en national parks precies wat wij zoeken qua campings.
Niet te veel luxe en het liefst op mooie en rustige plekken in de natuur, dat is waarvoor je toch naar Canada komt!
Het is niet perse nodig dat elke camping een douche heeft, maar toch wel af en toe; dit lijkt me dus ook een voordeel van campers, dan heb je een douche bij je. Hoe doen andere tent kampeerders dit? Zoek je ergens anders een douche op? Of het meer in?
Mochten we een camper kunnen vinden welke in ons budget valt, gaan we wellicht toch daar voor. Goedkoopste tot nu toe gevonden is WRC (maar ook niet alle organisaties hebben prijzen online staan). Is het echt noodzakelijk om deze zo vroeg te boeken d.w.z. voor eind oktober? (Wij gaan voor kleine camper ev campervan).
Ws is jullie ervaring, wanneer zijn er goede deals? Vakantie zouden we bij voorkeur eind januari ofzo boeken.
Verder ben ik erg benieuwd naar jouw referentie naar een reisverslag - maar hoe kan ik die hier vinden?
Canada is bij uitstek “camper(of RV, zoals ze daar zeggen)-country”
Goeie deals kun je het hele jaar door vinden bij b.v. WRC, Travelhome, GoCanada. Ruim van te voren of juist heel kort voor vertrek levert
doorgaans de beste prijs op.
National Park campgrounds zoals o.a. Mountain Village, Johnston Canyon bij Banff en Whistlers bij Jasper hebben ook douches.
Over reizen met de camper door Canada kun je veel info vinden op:
Leuk vooruitzicht hebben jullie. Zelf heb ik een aantal jaren geleden gefietst in dat gebied en dus ook veel gekampeerd. Het gedeelte wat jij omschrijft tussen Jasper en Banff, the Icefields Parkway kun je bij wijze van spreken met een camper misschien wel in een dag doorrijden, maar met de fiets hebben we toen eenmaal overnacht in een hostel en eenmaal op een camping. Aansluitend In Lake Louise heb je nog een grote camping die toendertijd met schrikdraad was omgeven vanwege het aantal beren, maar de camping 20 km eerder op de route had totaal geen bescherming, dus… Als je nog een leuk boekje wilt lezen over beren en wat te doen, dan kan ik je het boekje van Dave Smith aanraden: backcountry bear basics, maar dat terzijde…Beren horen nu eenmaal bij Canada en daar wen je wel aan. Ik heb er een aantal gezien en het was telkens een ervaring die je de rest van je leven niet zult vergeten. Zeker als je met een camper gaat reizen dan hoef je 's nachts niet bang te zijn. In de grotere nationale parken is altijd wel een camping waar je , al dan niet tegen betaling, kunt douchen. Deze campings worden door de overheid bijgehouden en gerund. In de nationale parken vind je geen particuliere campings en mag je overigens ook niet wildkamperen. Bijna alle particuliere campings hebben douches. Tijdens mijn reis kwam het wel eens voor dat je een avond geen douche had, maar des te lekkerder was hij de dag daarna of daarna ;-). Kiezen tussen: Geen douche, maar wel een mooie plek midden in een nationaal park of wel een douche maar op een camping tussen allemaal grote RV’s in een of ander niks-zeggend stadje…ik weet het wel :-)!
Hi Marije,
Ik vind Canada juist een ideaal land om met een tent te kamperen. Alle Canadezen zelf doen dit ook veelal. Niet zo veel Canadezen hebben een camper of een trailer. Met een tent kun je zeker op veel mooiere plekken komen omdat je simpelweg met een camper niet op de meeste onverharde wegen mag komen. Er is een boekje genaamd backcountry roads en deze geeft alle onverharde wegen aan. Als je echt overal wilt kunnen komen raad ik een jeep aan te huren (iets duurder dan normale huur auto) met een tent.