Wij willen volgend jaar eind mei voor vier weken naar West-Canada gaan met ons zoontje van dan net 1 jaar. Op dit moment denken we erover om te gaan kamperen met een tentje. We willen de kampeerspullen ter plaatse kopen, en mocht het een keer slecht weer zijn een motelletje pakken.
Wat zijn jullie ervaringen met kamperen met een tentje? Ik lees veel over campers, maar weinig over tentjes.
Is het niet te koud en hoe zit het met beren?
Ik heb zelf geen ervaring met camperen in een tent in Canada maar op de vele campgrounds die we hebben aangedaan (met een camper) hebben we wel tenten gezien. Je kunt gewoon op elke campground je tent opzetten. Het kan inderdaad wat frisjes zijn, maar dit is ook afhankelijk van de streek en de maanden waarin je wilt camperen (in het noorden kun je in juni nog nachtvorst hebben; daarentegen hebben we het in juli in de buurt van Calgary zo warm gehad dat we 's nachts met de airco op vriezen hebben geslapen).
Over wildlife in het algemeen en de beren in het bijzonder zou ik me niet al te druk maken. De beheerders/eigenaren van de campgrounds (NP, PP en private) weten in principe waar het ‘gevaarlijke’ wild zich bevind in hun regio. Mochten er beren in de buurt zijn dan wil het nog weleens gebeuren dat je niet in een tent mag overnachten (als je dat al zou willen/durven). Voor de zekerheid kun je natuurlijk ook altijd ter plekke nog informeren.
Belangrijk is wel om geen etenswaren en afval in/om je tent te bewaren cq te laten liggen (geldt ook voor de afwas). In principe in je auto bewaren, of beter nog in de alomaanwezige kluisjes op de campground.
Afhankelijk van je vlucht (maatschappij)-- air transat–
kun je ook extra camping spullen meennemen
ook kun je gratis je eigen autostoeltje meenemen
i.p.v 10$ CAD per dag bij te betalen.
over het kopen van tenten in Canada, kan ik alleen zeggen dat,
alle Canadezen tenten gebruikers er zeil overheen gooien?!?
Pannen enz kun je goedkoop kopen (en weer achter laten)
Stoelen 10$ per stuk gaan over het algemeen net 4 weken mee.
(op elke camping plaats heb je een picknic tafel.)
een opvouwbaar camping bedje / tentje geeft genoeg
ruimte van de grond om de 1-jarige te laten slapen.
(meenemen vanuit NL)
IK heb vrij veel ervaring met de tent in West-Canada.
Het kan ook in de zomer s’nachts echt koud worden…maar dat hangt volledig af van waar je zit.
In Yukon ben ik eens wakkergeworden met rijm in m’n haar en op mn slaapzak. In de chilcotin in BC is het s’nachts soms nog 20 °C .
Over beren moet je je geen zorgen maken…houd je gewoon aan de regeltjes.
In Lake Louise is er zelfs een elektrischhe afsluiting rond de camping…tegen beren.
Zorg wel dat je zoontje nooit alleen blijft als er wilde dieren ‘kunnen’ zijn. Maar dat weet je wel neem ik aan.
Canadian Tire is denk ik de beste plek vr een tent te vinden.
Die hebben altijd heel wat Coleman-tenten. Goedkoop maar nog steeds goed/stevig genoeg.
Sportwinkels en outdoorwinkels gaan meestal alleen de duurdere merken verkopen…dat zal je daar wel merken.
We hebben aardig wat gereisd over de wereld, maar nog nooit met een kindje. Je moet dan ineens met heel wat meer zaken rekening houden!
Zit die Canadian Tyre in Vancouver? Verkopen zij nog meer campeeruitrusting, of kan ik daarvoor beter naar de Wallmart of iets dergelijks?
Hebben de campings ook een wasmachine staan ( zoals je bv in Australie vaak hebt )?
En wat een goed idee om je eigen autostoeltje mee te nemen, daar hadden we nog niet aan gedacht.
De voorpret voor een grote reis is toch altijd heerlijk hoor…we orienteren ons nu op reisgidsen en gaan aan de hand daarvan onze route bepalen.
Ik ben dit jaar (met camper) in West Canada geweest. Wij hadden bedacht om eind mei tot half juni te gaan. In mijn verwachting lag dat het weer dan lekker zou zijn. Niets was minder waar. Toen wij in Calgary aankwamen was het koud en de dagen die wij in de Rocky Mountains doorbrachten waren ook koud. We hebben gewoon nog sneeuw gehad.
Het weer werd wel iets beter toen we afzakte via Clearwater richting Vancouver.
Maar toch moesten we nog een Jas aan in Vancouver.
Maar toen we op de terug weg de zuidelijke route namen via Osoyoos hebben we daar gewoon nog wat bikini tijd gehad.
Ik had duidelijk beter weer verwacht…
Verder is het camperen met een tent geen probleem in Canada!
Dat is vrij vroeg op’t jaar.
Vanaf half juni tot de 2de week van Augustus heb je de grootste kans op goed (heet en droog) weer. Maar door de continentale invloed en de invloed van de pacific, is het weer er moeilijk te voorspellen.
Ik ben een maand in Bella Coola verbleven…de weersvoorspellingen kloppen daar echt NOOIT.