Druk en Toeristisch

Wij - gezin met 3 kinderen (16,13 en 9) hebben vier weken rondgetrokken met auto en tent in juli en augustus. We zijn (wild) kamperen in Noord Europa gewend: zelf een plek zoeken, vuurtje maken en genieten.
We vonden Canada op punten tegenvallen: super toeristisch, gereguleerd (voor alles moet je registreren, maximale aantallen lopers per trail) duur (prijspeil ligt echt boven dat van de ‘dure’ Europese landen zoals Denemarken en Noorwegen) en druk - ontzettend druk. Vooral de drukte hadden we (misschien naïef van ons…) niet verwacht.

Veel RV’s - wij waren heel blij niet met RV te zijn en gewoon elke dag snel ons tentje voor ons gezin ( 5 personen) neer te kunnen zetten op plekken waar de RV niet kan komen (walk in tent sites) of op campings die al (over)vol waren . Toch nog enige rust (of illusie van rust) op de overvolle campings in nationale en provinciale parken. Ik heb de stilte gemist - die was er alleen als je de hordes ‘uitloopt’ en een wat langere dagwandeling maakt maar ook daar ben je nooit alleen. Dat hadden we eigenlijk niet verwacht. Populariteit van een vakantieland heeft zijn keerzijde.

De natuur is mooi en moet beschermd worden, daar zijn veel regels voor nodig, die worden ook allemaal ten uitvoer gebracht. Netzoals de instelling dat anderen (overheid, parken e.d.) verantwoordelijk zijn voor jouw veiligheid en meteen zoekacties gaan doen als je een dag of wat te laat terugkeert, dat vind ik persoonlijk nogal beklemmend en eigenlijk overdreven.

En dan de campings, sommige campings in Canada kan je niet vergelijken met Europese campings, maar de commerciele wel… daar sta je hutje mutje voor een veel te hoge prijs. Overigens zijn de niet commerciele campings zo basic - vaak zelfs zonder water - dat het lijkt op ‘betaald’ wild kamperen en dat laatste vonden we wel wat zuur: als je tussen de 25-30 dollar moet laten voor een weliswaar mooie plek maar je hebt geen water en alleen een droog toilet (zo’n gat in de grond met een pot erop) vind ik de boel wel wat doorgeschoten in prijs. Dat gat kan ik dan ook zelf wel graven… Niet commerciele campings met douche zijn amper te vinden in Rockies of Provincial Parks…

Ook jammer is dat niet vermeld wordt dat je moet betalen om vuur te mogen maken: een fire permit in de National Parks kost 8 dollar 80 per dag…dat is een duur grapje!! Dat maakt kamperen daar voor 21,50+ 8,80 op een ruime plek maar zonder verder faciliteiten wel prijzig.
En dan komt er nog de fire ban… want er zijn s’ zomers vaak bosbranden dus het is heel gewoon dat vanaf half juli geen vuur meer gemaakt kan of mag worden op plekken. Dat niet mogen stoken haalt wel een deel van de charme van het kamperen weg.

We hebben prachtige dingen gezien en gedaan maar de rust en ruimte hebben we niet ervaren: over drukte, hoog prijspeil, toerisme en ontzettend commercieel zijn wordt amper gerept. Voor ons wel een punt dat we aan willen stippen!

Zijn er mensen die dit herkennen??

AVE

Ja nationale parken zijn superdruk in Juli en Augustus. Dat zijn de twee vakantiemaanden in Canada en veel Canadezen blijven binnen de grenzen voor vakantie. Dus ook veel Canadezen uit het oosten komen naar het westen. Wij zijn op een roadtripje geweest van 10 dagen en hebben geen geld betaald voor kamperen. We hadden een mooi boek met zo goed als alle kampeerplekken erin en de nationale parken zijn we alleen maar door gereden, niet gebleven.

Het punt van Canada is denk is dat de nationale parken de top zijn. De provinciale parken en andere gebieden kunnen ook mooi zijn, minder gereguleerd in vakanties en minder druk.

Erg jammer voor jullie dat het is tegen gevallen maar dat ligt denk ik voornamelijk aan de vakantiemaanden. Wij hebben ons ook geergerd dat we niet met de Jeep naar een meer konden rijden maar dat je verplicht wordt een bus te nemen, ja dat doen we niet. Maargoed als je niet op vakantie kan in een andere periode moet je toch wat doen met je vakantie.

Mijn vriendin heeft het plan voor volgend jaar al in haar hoofd; Yukon. Als je van de zuidelijkste 200 kilometer van Canada vandaan blijft is het nooit druk, ook niet in de vakantie. Dan is het echt wild kamperen en moet je zorgen dat je voorbereid bent. Dus mocht je terug komen in Canada in Juli en Augustus raad ik je aan om door BC naar het noorden naar de Yukon te rijden.

Voor wild kamperen moet je inderdaad niet in de National Parks zijn. Een van de functies van een National Park is om toeristen op een beschermde manier van de natuur te laten genieten (en tegelijktertijd de natuur te beschermen) en dit kan alleen door veel regulatie en goede betaalde voorzieningen etc. Het is dan ook logisch dat deze parken redelijk populair zijn bij veel vakantie gangers.

Echter, de Nationale Parken zijn, relatief gezien, maar een heel klein gedeelte van Canada. Wild kameren is heel erg goed mogelijk in Canada maar hiervoor moet je buiten de parken zijn, Wild kamperen in de parken is zelfs illegaal.

Hoe meer naar het Noorden in Canada hoe minder bevolkt, misschien moet je de volgende Canada reis inderdaad eens meer richting Yukon kijken, of het midden / Noorden van British Columbia. Buiten de parken om is Canada een paradijs voor wild kampeerders, genoeg prive strandjes of zelfs hele meren, helemaal voor je alleen en 0 extra kosten. En tevens kun je je er heel erg eenzaam voelen… :slight_smile:

Ben er vorig jaar juli/augustus ook geweest, maar heb het toch zeker niet zo negatief ervaren. Nu waren wij wel met huurauto en zaten we gewoon in hotels, dus wellicht geeft dat een ander beeld.

Drukte? Ja, de grootste highlights van Banff en Jasper waren allerminst uitgestorven, daar liepen we zeker niet al enige rond. Integendeel. En in de stadjes zelf al zeker niet. Maar in de andere parken of de punten wat verder buiten de stadjes viel het erg mee. Niet alleen op de wereld, maar nergens storend druk. In Wells Grey zijn we misschien 10 andere mensen tegen gekomen. En op Vancouver Island (buiten Victoria dan) en in de Bella Coola Valley zijn we volgens mij geen buitenlander meer tegengekomen. Alleen op de veerboot daar tussenin wel een paar, maar die hebben we daarna nooit meer terug gezien.

Gereguleerd? Ook weinig last van gehad, afgezien van een National Parks Pass konden we overal onze gang gaan. Zelfs tot het punt dat het een gespreksonderwerp is geworden, wat als er iets zou gebeuren? Niemand buiten ons groepje wist precies wanneer we waar zouden zitten, en aangezien we de meeste dingen onderweg van hotel naar hotel bezocht hebben zou niemand ons snel missen. Uitgecheckt uit het ene hotel, en een no show voor het volgende, dan zal er niet snel paniek zijn. Nu was het niet heel erg waarschijnlijk dat we alle vier in één klap niet meer in staat zouden zijn hulp te mobiliseren, maar toch…

En duur? Wisselend. Het is geen spotgoedkoop land uiteraard (welk westers land is dat wel?), maar mede dankzij en gunstige wisselkoers een stuk goedkoper dan ons eigen kikkerlandje. Alleen in (alweer) Banff en Jasper betaal je in het hoogseizoen natuurlijk de hoofdprijs voor een hotel of huisje, daarbuiten viel het erg mee. En betaalbare restaurantjes waren nooit lastig te vinden. Behalve dan in, je raad het al, Banff, daar was het prijsniveau duidelijk hoger. En dat het daar toeristisch was zag je ook wel aan het aantal souvenirwinkels…

Het zal duidelijk zijn, veel hebben wij niet te klagen gehad. Maar wil je echt rust, geen andere toeristen, dan zit er waarschijnlijk niks anders op dan buiten het seizoen te gaan, en de populairste parken te mijden.

Is naar mijn mening een typisch geval van of op het juiste moment op de verkeerde plek zijn of op het verkeerde moment op de juiste plek.

Niet om het een-of-ander maar is het ook niet een beetje naïef om in het hoogseizoen naar het, volgens velen, mooiste gebied te gaan van Canada en dan rust & ruimte te verwachten?? Als je je een beetje had voorbereid had je dit kunnen verwachten (en je bestemming kunnen aanpassen in bijv. NorthWest Territories of inderdaad the Yukon). Deze streken zijn op hun manier net zo fraai met dat verschil dat het geen parken zijn. Overigens is het kampvuur een nationale hobby in Canada maar alleen als het verantwoord is en als het dus een tijd droog en warm is geweest is elk kampvuur onverantwoord, zowel in Canada als op elke andere plek ter wereld.

Wij zijn zojuist teruggekeerd uit West Canada.
Ik ben het er niet geheel mee eens.
De Nationale parken hebben ook plekken waar op parkeerplaatsen geen enkele auto/camper te bekennen is.
's Morgens wat vroeger op pad gaan wil ook nog wel eens helpen en dan kom je nog het meeste wild tegen.
Wij zijn op plekken geweest waar we uren geen mensen tegenkwamen of zelf gezien hebben. Ditzelfde geld voor het verkeer onderweg.

Ik ben tweemaal in juli/augustus in BC/Alberta geweest, ook in de nationale parken, maar ik heb het over het algemeen niet ervaren als zeer druk. Je kan er pech mee hebben door inderdaad precies ergens te komen als veel anderen dat ook doen.

Plekken waar wij nagenoeg alleen op een camping hebben kunnen staan was onder andere bij McDonald Creek, BC (Clearwater district?), een non-rv camping tegenover de Athabasca glacier aan de Icefields parkway en nog een handje vol campings. Ook het Wells Gray provincial park was niet bizar druk.
Met een beetje geluk kan je soms zelfs campings vinden waar je niet hoeft te betalen; waar ze langs horen te komen om je geld op te halen, maar dat soms vergeten, waardoor je dus een nachtje gratis door kan brengen op een officiële camping.
Het is te hopen dat jullie een eventueel volgende keer meer geluk hebben met de campings.

Moesten jullie op elke camping betalen voor het kampvuur? Dat ben ik ieder geval niet overal tegen gekomen. Afhankelijk van de camping eigenaar doen ze er niet moeilijk over en soms kan je ook gratis hout krijgen voor je kampvuur.

Verkeerde plek - misschien wel - naast de national parks deden we met name provincial parks en bij voorkeur de kleinere - niet de highlights die hebben we juist (vanwege drukte) vermeden. We waren overigens altijd vroeg op pad - je moet wel want de dag is kort, het is vroeg donker (tja als je 24 uur licht hebt in Noord Europa is een donkere nacht ook beperkend, maar dat wisten we van te voren dus vroeg op is prima) maar ook dan kom je nog mensen tegen. Uiteraard is alles een kwestie van perceptie, maar voor ons zijn de superlatieven die iedereen aangeeft over Canada niet van toepassing. Het was mooi, de vakantie was leuk maar niet meer dan dat.

Qua prijspeil - ondanks allerlei pasjes van supermarkten - ligt Canada echt boven Europa… en ja misschien hadden we noordelijker moeten gaan - maar ja er zijn ook nog genoeg ‘witte vlekken’ in Europa. Daar houden wij het voorlopig op en wensen eenieder die wel vindt in Canada wat wij niet vonden natuurlijk veel plezier: ieder het zijne. Voor ons niet in Canada en ik denk dat het goed is om ook op een forum te laten horen dat er mensen zijn die dit land anders ervaren dan in de superlatieven!!

Wat betreft de supermarkten, dat die aan de prijzige kant zijn heb ik inderdaad wel vaker gehoord, al ging het dan wel meestal om de VS. Een vriend van me heeft een paar jaar geleden in z’n uppie daar met een camper rondgereden, maar is al snel overgestapt van zelf koken naar uit eten bij diners. Vers spul was dusdanig prijzig dat je er gewoon bijna niet tegen op kan koken. Waarbij de overwegend grote verpakkingen voor iemand die alleen reist natuurlijk ook niet erg praktisch zijn.

Zelf ben ik me daar nooit zo bewust van geweest, wij kwamen alleen in supermarkten om een grootverpakking met flesjes drinken te kopen en voor wat snacks, dat was zeker niet buitensporig duur, zeker het drinken niet.

Overigens scheelt het uiteraard wel dat de Canadese dollar nu toch een stukje minder gunstig staat. Vorig jaar betaalde we nog zo’n €0,65 voor een dollar, nu is dat ongeveer €0,75. En ook al lijkt een duppie niet zoveel, alles is dan toch ineens 15% duurder, dat zal je best in je portemonnee voelen.

Ik begrijp dat Canada jullie niet dat heeft gebracht wat je ervan verwachtte. Zoveel mensen, zoveel meningen dat begrijp ik.

Wat ik bedoelde is dat jullie in een regio waren waar het gewoon druk is tijdens het hoogseizoen, en dan maakt het niet zoveel uit of je nu op NP, PP of private campgrounds staat. Het is, in vgl tot de rest van het land (of in ieder geval NW-Canada), in die streek gewoon overal drukker en duurder. Vanuit dit standpunt gezien is het dus niet zo heel raar wat jullie ervaren hebben. Ik ben echter wel van mening dat wat jullie ervaren hebben niet representatief is voor Canada als geheel.

Als jullie de reis bij een organisatie hebben geboekt zou dit naar mijn mening ook verteld moeten zijn, zeker als jullie hebben aangegeven wat jullie verwachtingen waren. Aan de andere kant is het ook wel vaak zo dat het gros vind dat als je voor het eerst naar Canada gaat, je Banff, Jasper etcetc moet bezoeken want dat is waar (West) Canada bekend om is. Over cliche’s gesproken dus.

Alle argumenten ten spijt zou het ook gewoon kunnen zijn dat Canada niet jullie ‘ding’ is. In dat geval: een ervaring rijker en een illusie armer. So be it.

Hallo AVE,

Ik vind het zeker een goed idee dat je dat hier allemaal neerzet, zo kunnen de toekomstige reizigers ook eens een ander verhaal lezen. Dan kunnen ze zich toch al weer op een andere manier voorbereiden en er rekening mee houden dat het erg druk kan zijn. En het zal er in de toekomst niet minder druk op worden. Wij zijn al regelmatig in de Canadese Rockies geweest en telkens we weer gaan is het weer een stuk drukker. Natuurlijk wil iedereen de bekende plekjes zien in West Canada, daarvoor komen ze ook deze kant uit. Maar zoals al aangegeven, ik denk toch dat er nog watrustige plekjes zijn in de toeristische en drukkere gebieden.

Ik woon ondertussen al 10 jaar in Vancouver en je zal me op een zonnige weekend dag in de zomer maanden niet vlug in Stanley Park vinden want dan is het daar enorm druk. Ga je op een door de weekse dag in de voormiddag dan is het heel wat minder. Nu als je hier op vakantie bent heb je niet altijd die keuzes en moet je het doen met de tijd die je hebt. Ik heb hier mijn favoriete rustig plekjes waar ik regelmatig naartoe ga om te wandelen en om van de natuur te genieten.

Wat betreft de kosten en dergelijke vind ik toch dat het over het algemeen goedkoper leven is in Canada dan in Belgie/Nederland. Maar zoiets is wel moeilijk te vergelijken als je op vakantie bent. Dan koop je de dingen die je nodig hebt wanneer je ze nodig hebt, je gaat niet rondkijken of het goedkoper is in een andere winkel en of dat er misschien volgende week wel korting op is.

Tussen de zovelen die meestal verzot geraken op Canada eens ze hier zijn geweest mag er ook wel eens eentje tussen zitten die er niet helemaal zo gek van is. :wink:

Groetjes uit Canada,
Ann :slight_smile:

Het meeste commentaar is wel gegeven en ook voor de minder negatieve ervaringen is uiteraard een plekje hier. Op zich een goed stukje tekst voor toekomstige toeristen om zich voor te bereiden op wat ze te wachten staat.

Om jullie beoogde Canada te laten zien: in Halifax heb ik een jongen uit Saskatoon ontmoet die heel Canada doorreist. Hij liet mij foto’s zien van vliegvissen in BC: net buiten Banff is hij met een maatje met een 4x4 een flink eind de natuur in gereden over verlaten landweggetjes, aan het einde nog een dag lopen en je bent in de middle of nowhere! Compleet verlaten, bevoorraad met eten voor meerdere dagen, camperen in de wildernis zonder voorzieningen, vuurtje stoken (uiteraard met de nodige voorzieningen om de volgende bosbrand nog even uit te stellen) zonder vervelend toezicht of permits en totale stilte! Aan de andere kant: ze hadden wel een geweer bij zich om een eventuele agressieve beer neer te kunnen schieten (zelfverdediging), maar de enige beer die langskwam trok zich weinig aan van het tweetal. Dit was in de lente, de laatste sneeuw was aan het dooien.

Vermijd dus of het hoogseizoen of de toeristische hotspots als je geen zin hebt in drukte of overregulatie.

Wat betreft de prijs: de CAD staat even iets minder gunstig en ook de HST die net is ingevoerd, zal de nodige extra procenten belasting hebben gegrepen. Duurder dan Nederland? Lijkt me stug…

Ik kom al 15 jaar regelmatig in Canada en dan alleen maar in BC en Alberta. Ik vind de drukte altijd meevallen. Oke, je moet op tijd bij een camping zijn, liefst voor 12.00 liever nog vroeger. Maar dat hebben we nog nooit vervelend gevonden. Waar je ook niet moet zijn om 14.00 is lake louise en Moraine Lake je staat dan echt in de file. Wandelen lijkt steeds rustiger te worden je komt maar zelden iemand tegen als je een wandeling maakt van een km of 5/6. Duur heb ik Canada nooit gevonden.

Voor campings zonder voorzieningen betaal je nooit meer dan $17.00. Ik vraag me af hoe je aan die $25.00 tot 30.00 komt.

Druk en toeristisch is natuurlijk een perceptie ding… voor ons was het gewoon te druk en te vol. Maakt ook uit dat het net vroeg donker is als in Nederland wat de dag kort maakt -voor ons (ook zo’n perceptieding) omdat we al jaren verwend zijn met middernachtszon en poolnacht. Natuurlijk wisten we dat, maar wat je weet kan toch in de praktijk tegenvallen!

De kosten voor een camping in de National Parks waren 21,50 tot 24,50; een fire permit kostte 8,80. Dat waren de standaardprijzen van dit jaar.

In de Provincial parks betaalden we soms minder, soms ook meer. Helemaal afhankelijk van het park.

Canada is best mooi, maar echt lyrisch worden wij er niet van. Ieder het zijne - dat is toch prima?

AVE

Ik kan me je ‘teleurstelling’ goed voorstellen. Een advies (voor het geval je ooit nog eens die kant op gaat): Go North. Start in Whitehorse en ga Yukon ontdekken. Geen bekende NP daar dus ook niet druk, dus ook niet duur (CAD 10 - 15 voor een nacht op een PP campground en geen fire permit; hooguit een algeheel stookverbod ivm droogte); rustig (bezetting van 10 a 20% op de PP campgrounds hoe laat je ook arriveerd); vaak gratis hout, midzomernachtzon, ongerepte natuur en tons of wildlife.

Ik ben zelf ook veel in Scandinavie geweest (kamperen) en kan vergelijken. Neem van mij aan, Scandinavie staat tot NW-Canada als Madurodam tot Nederland. Je moet alleen niet naar de bekende touristische regio’s, maar dat geld eveneens voor Zweden, Noorwegen, Finland en Denemarken.

Overigens zijn jullie ervaringen precies hetgeen waar ik meerdere bezoekers op dit forum op heb geattendeerd. Is dus de bekende koude douche als je daar niet vind wat je dacht te zien te krijgen. In die context zijn jouw bevindingen dus waardevol voor toekomstige bezoekers.

Wat ik alleen niet begrijp is, als je de midzomernachtzon gewend bent, en daar kennelijk zo veel prijs op stelt, je dan toch zover zuidelijk bent gegaan. Druk of niet druk, voor de midzomernachten zul je toch minimaal vanaf 60 graden NB moeten zijn. Daarin wijkt Canada niet af van Scandinavie. Daarnaast is er nog een overeenkomst: des te noordelijker des te rustiger maar -qua levensonderhoud- ook wat duurder (al blijft het goedkoper dan Nederland en Scandinavie). Ik ben begin wel nieuwsgierig te worden welke afwegingen jullie hebben gemaakt om toch voor het bekende -zuidelijke- deel van Canada te bezoeken.

Groet,
Rob

Ik heb vrij veel ervaring in Canada en Alaska, een beetje in Scandinavie.
Ik snap je teleurstelling volledig.
De prijzen in Canada zijn vaak duurder dan die van de duurste landen in Europa.
Het gebied tussen Anchorage en Whitehorse en alles ten zuiden van Whitehorse is mega-toeristisch. RV’s a volonté.
En de prijs van motels en cabins enzo is vaak hoger en ze zijn van minder kwaliteit dan die in Scandinavie.
De meeste campings zijn er meer dan 20 dollar en zelfs voor kamperen in wilderniscampings ben je vaak meer dan 16 dollar kwijt. Dat is vrij extreem vind ik.

Maar wat er in mijn ogen zo goed is aan dat deel van de wereld…
Liften en wildkamperen is er overal vrij gemakkelijk, dus het is easy je budget te minimaliseren. Het is wel vaak illegaal en niet aan te raden voor mensen met kinderen of voor meisjes. Iedereen die BC is doorgetrokken heeft wel eens gehoord van de highway of tears.

En zoals yukon2010 zei, eens ten noorden van Whitehorse is er relatief weinig toerisme.

Voor campings zonder voorzieningen betaal je nooit meer dan $17.00. Ik vraag me af hoe je aan die $25.00 tot 30.00 komt.

Provinciale campgrounds hebben geen enkele voorziening maar kosten 16 dollar per nacht. En 4 dollar extra voor brandhout.

Nog even dan… we kozen voor Canada omdat een lange reis al lang op ons verlanglijstje stond en we dat graag als gezin wilden doen: de oudste is 16 dus heel vaak zal hij niet meer mee gaan (zelf gingen we al alleen op vakantie toen we 16 waren… :wink: ) - we wilden dus graag als gezin een grote reis maken, met drie kids, waarvan 2 pubers die het wel Cool vinden om te vliegen e.d… Niet in de laatste plaats omdat iedereen om ons heen al jaren roept dat Canada ‘echt iets voor ons is’ - tot op zekere hoogte klopt dat wel. Tja en waarom het zuiden: dat was een wens van de kids en we wilden kennissen bezoeken die een aantal jaren geleden geëmigreerd zijn en op een van de Gulf Islands wonen. Was ook fijn hen weer te zien. Best een goede vakantie dus maar we zijn niet lyrisch en soms moet je dingen doen om te ervaren dat ze toch heel anders zijn dan je dacht. Zo voor ons Canada.
Nieuw voor ons om te vliegen en kamperen - ingegeven door tijdgebrek (normaal hebben we iets meer tijd in de zomer dan de 4 weken die we nu hadden). Prima was de keuze voor een tent, geweldige tent gekocht in Canada (North Face 6 persoons tentje - 6 kilo, super in Europa niet te koop) - en vaak op de walk in plekken gestaan. Dat is een concept dat ze hier wel in mogen voeren!

Wild staan als gezin hebben we niet gedaan: inderdaad omdat het illegaal is -en we Canada toch wel heel erg gereguleerd en zo vonden (overal bordjes wat wel en niet mag met daaronder ‘it is the law’ - veel verantwoordelijkheid voor de regering, national parks etc. en minder voor het individu - dat was ook een rare gewaarwording), waren we met zijn tweeën geweest dan was dat wel gebeurd. Wild staan mag in Scandinavië wel - je wordt zelfs onthaald door de ‘buren’ of mensen wier grondstuk grenst aan het plekje waar jij je tent neerzette.

Enfin: het was ok in Canada, leuk om eens te doen en fijn om als gezin deze wens vervuld te hebben - maar zoals gezegd op punten ook teleurstellend en dat hangt van verwachtingen af. Nergens vonden we waarschuwingen voor drukte, prijs e.d. - en we zijn best goed voorbereid gegaan. Inderdaad als je wat langer loopt, kom je minder mensen tegen maar helemaal alleen zijn we amper geweest en je moet ‘gebaande paden’ op - soms is lopen met alleen kompas ook heerlijk…

AVE

Bedankt voor je moeite om mijn vraag te beantwoorden. Het plaatst jouw/jullie ervaringen voor mij in een wat meer genuanceerde context.

Wat ik me overigens nog van Zweden kan herinneren over wildkamperen is dat je -formeel- toestemming moet hebben van de eigenaar om te kamperen op zijn grond. In de praktijk gebeurt dat maar zelden en kun je eigenlijk gewoon je gang gaan. In Canada wordt je met allerlei borden en waarschuwingen bekogelt maar in de praktijk kun je wel min of meer hetzelfde doen. (Kijk maar naar de post “een geweldig avontuur” van een paar dagen geleden).

Hoe dan ook, bedankt voor je bijdrage en je moeite om jouw ervaringen te vertellen.

groet,
Rob

Het verbaast mij zeer om te lezen dat wildkamperen niet is toegestaan. Ik kan me voorstellen dat het niet is toegestaan om ongevraagd op privégrond te staan, maar er is genoeg openbaar terrein om te staan. Meestal willen de locals je ook wel een plekje wijzen waar niemand bezwaar heeft als je een nachtje op hun grond gaat staan (meestal platteland, beetje buiten zicht, waar vrijwel nooit iemand komt). Alleen liften is officieel niet toegestaan, maar niemand die er naar kraait (afgelopen zomer voor het eerst gedaan en de paar politiewagens stopten niet, alhoewel ik ooit wel nabij Québec City vlak voor een heel druk knooppunt twee lifters gearresteerd heb zien worden, maar ik weet niet of er nog meer aan de hand was). Voelde me niet onveilig en in 1 dag van Québec naar Halifax gehaald (ruim 1000km).

Verbaasd me ook dat mensen Canada duurder vinden dan Europa. In ieder geval de dagelijkse boodschappen toch niet?

Ik vind de dagelijkse boodschappen meevallen. Uiteten trouwens ook. Nu moet ik zeggen dat de dollar deze zomer niet echt gunstig was. En dat speelt natuurlijk ook mee.