*Ik zou een tent aanschaffen.
Ik heb een eenpersoonstent, van anderhalve kg…dus dat is helemaal niet zwaar.en niet groot.
Je kan dan een tarp of iets dergelijks meedoen om s’nachts over je rugzak te leggen, want een eenpersoonstent is normaal niet groot genoeg om je rugzak in te zetten als je slaapt.
*Ik vind een tarp zo handig omdat dat weinig plaats inneemt.
Maar het is er kou in, en het beschermt enkel tegen wind en regen, en niet 100%.
*Ik ben in Banff op een wilderniscamping iemand tegengekomen die in zo’n bivak sliep. Zo’n verstevigde slaapzak dat bergbeklimmers vaak gebruiken in de sneeuw. Maar met al de beren enzo, vind ik dat gek.Het is wel lichter en neemt minder plaats in. (het is een tent+slaapzak ineen)
*Zorg ook voor een stevige, goede regenjas, 1 waterdichte broek en iets om over je rugzak te doen als het begint te regenen als je onderweg bent.
Als je de ganse dag stapt in de regen gaat uw stemming sowieso niet opperbest zijn, en dat verbetert niet als ge met een irritant flappende regenjas zit, waarvan de kap telkens afvliegt…Een poncho is voor noodgevallen.
*Ik heb ook een vrij kleine rugzak, ik had dan ook een lichtgewicht slaapzak, die minimum tot +6 °C ging. Om het niet koud te krijgen kan je een pul aandoen…En zorg voor enkele dikke wollen kousen om s’nachts aan te doen. Slapen met halfbevroren voeten is niet aangenaam.
Om gewoon te stappen heb je geen dikke kousen nodig als het niet vriest overdag.
Het klinkt raar, maar een te kleine rugzak is beter dan een te grote.
In een te grote ga je snel de neiging hebben te veel mee te doen.
En als je op trektocht gaat kan je het je niet veroorloven te veel mee te doen.
*Wol is veel beter dan fleeze. (zowel voor kousen als pullen)
Fleeze wordt ijskoud als het nat is en stinkt snel.
Wol verliest weinig van z’n thermische kwaliteit als het nat is, en het sinkt veel minder. Het neemt wel meer plaats in
*Ik neem nooit een stove mee. Een stove (+gasflessen) is vaak nogal zwaar en neemt veel plaats in beslag.
In gebieden waar veel naaldbomen staan kan je zelfs als het regent een vuurtje starten.
Onder een grote spar blijft het droog.
En elke spar heeft dode takjes onderaan, die normaal niet nat worden.
Die dode takjes zijn perfect om een vuur te starten. Zelfs als ze niet volledig droog zijn brandt het. (door de hars)
Maar zorg voor de zekerheid dat je altijd noten en grenola-bars ofzo hebt, zodat je ook zonder vuur goed kan eten.
*In nationale parken zal je tussen de 25-33 CAD betalen voor campings en hostels.
Wilderniscampings zijn gratis.
Al moet je wel betalen om int park te overnachten.
Maar dat is niet veel en ze komen u niet controleren als ge het niet doet.
*Banff is volgens mij mooier, praktischer en goedkoper dan Jasper.
Ik zou er voor kiezen om langer in Banff te blijven en Jasper minder aandacht geven.
Banff ligt ook echt in de bergen, Jasper niet zo.
De goedkope accomodaties liggen in Jasper ook vrij ver van’t centrum, wat maakt dat je er dagelijks enkele uren kwijt bent, door van en naar het centrum te gaan.
In Banff heb je 2 hostels in het centrum, die je als basis kan gebruiken.
Lake Louise is mooi, maar duur en te toeristisch.
Banff en Jasper zijn even toeristisch, maar eens je op een hiking-trail zit, kom je bijna niemand meer tegen.
*De Icefields Parkway is echt een pareltje, veel prachtige gletsjers en gletsjermeren.
Je kan op veel plaatsen ook het grote Columbia Icefield zien.
*Hoe wil je reizen?
Ik heb het allemaal al liftend gedaan.
Het is er vrij gemakkelijk vermits je als voetganger op de snelweg mag.(om te liften)
*In de bergen meer naar het binnenland van Canada (zoals Banff en Jasper) heb je vooral kans om beren tegen te komen wanneer bepaalde bessen rijp zijn, meestal vanaf juli denk ik. (vooral de Buffalo-berries)
In het kustgebergte en rond Vancouver enzo, ga je beren tegenkomen dichtbij rivieren, tijdens de salmonrun, de eerste begint in Juni.
Maar je moet ter plaatse altijd vragen hoe het er met de beren gesteld is. En koop een berenspray. Dat werkt tegen elk dier.
De kans dat je door een beer wordt aangevallen is ongeveer net zo groot als dat de bliksem je raakt op een lichte dag.
dat klopt, wanneer je thuis in je zetel zit.
Als je in de canadese rocky mountains door een bosje met Buffalo-berries loopt en het is Augustus, dan is de kans relatief groot dat je een beer kruist. (al dan niet zonder hem te zien) De kans dat je dan aangevallen wordt is nog steeds heel klein, maar de kans is er wel.
Je moet bijvoorbeeld ook geen vis gaan bakken in een gebied waar veel beren zitten:)
http://stijl.wereldwijzer.nl/images/statusicon/user_online.gif
http://stijl.wereldwijzer.nl/images/buttons//forward.gif