Wat nodig backpacken Canada?

Hoi allemaal,

Ik ben van plan om in 2010 voor een paar maanden naar Canada te vertrekken. Maar er zijn wat dingen die nog een beetje onduidelijk zijn.

  1. Er werd mij verteld dat ik pas vanaf Juni in een tentje kan slapen i.v.m de temp. 's nachts. Hoe koud wordt het ongeveer en vanaf wanneer kan ik het beste backpacken?

  2. Is het een beetje te doen om in Canada voornamelijk op campings te overnachten of moet ik dan per se in hostels?

  3. Wat zijn de nadelen van alleen reizen in Canada (met de bus/trein)?

  4. Ik heb om in de nationaal parken te komen, een parkkaart nodig. Hoe duur zijn die ongeveer?

En als jullie tips hebben dan zijn die natuurlijk altijd welkom!

Groetjes Vivian

Hoi Vivian,

  1. Temperaturen kan ik je niet echt uit eerste hand vertellen. Ik was er ook al in maart, dan is de laatste sneeuw langzaam aan het verdwijnen en kun je hele mooie warme lentedagen verwachten, maar ook spontane sneeuwbuien. Overdag is het over het algemeen goed te doen, zeer varierende temperaturen, maar 's nachts vaak erg koud. Ik denk echter dat je met een thermoslaapzaak vanaf april/mei al een eind komt, maar daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb dan ook geen backpackervaringen.

  2. Campings zijn goed te doen in Canada en hebben dan ook goede faciliteiten. Zeker als je een beetje zoekt naar campings speciaal voor tenten, kom je vaak mooie plekjes tegen. Hostels kunnen uiteraard ook, het is maar wat je het liefste wilt.

  3. Het nadeel van bus en trein is dat het behoorlijk prijzig kan zijn. Weinig mensen maken gebruik van lange-afstands-OV, dus verwacht geen Nederlandse tarieven. Het lokale OV in de grote steden is daarentegen goed geregeld en zeer betaalbaar.

  4. Voor de National Parks moet je inderdaad toegang betalen. Het ligt er net aan hoeveel parken je wilt bezoeken of hoe vaak. Een los entreekaartje kost meestal een paar dollar, maar met meerdere bezoeken is het overwegen om een jaarkaart te kopen.
    Linkje naar kaartsoorten en prijzen.
    Linkje naar dagprijzen.

Heb je al een route in gedachte?

oké bedankt :slight_smile:
aangezien ik in Juni pas 18 word, kan ik dus niet met de auto reizen en zit ik dus een beetje vast aan de greyhounds denk ik. met andere mensen meerijden wordt denk ik afgeraden aangezien ik een meisje ben die alleen is. ik heb nog niet een echte route, ik denk meer dat ik een aantal dingen uitkies die ik wil zien en dat ik dan in Canada kijk hoe en wanneer ik daarheen ga. Alberta is wel een beetje de richting denk ik. Banff en Jasper national park wil ik erg graag zien! waar ben jij geweest?

Ik zit vooral in Québec City (Ville-de-Québec) en Montréal (en omgevingen). Paar kortje uitstapjes de provincie in (Tadoussac, Lac-St-Jean), meer helaas nog niet.

Meerijden als alleenrijzend meisje vind ik als jongen altijd wat moeilijker inschatten, maar volgens mij valt Canada best mee. Dit is redelijk vergelijkbaar met liften in Nederland, lijkt me. Daarnaast zijn er speciale organisaties die carpools regelen. Ik ken er helaas niet veel. Zelf ben ik lid van Allo-Stop, maar zij opereren alleen in Québec. Amigo Express doet meerdere provincies in het oosten (vanaf Québec en dan naar de oostkust). Ik verwacht wel dat er gelijksoortige organisaties zijn in het westen. Waarschijnlijk moet je wel een lidmaatschap kopen en per rit een kleine vergoeding betalen, maar dit is vaak vele malen goedkoper dan Greyhound en ViaRail. Het is wel de uitdaging om als buitenlander lid te worden (kopie van je paspoort stand-by houden). Sowieso: lokaal netwerken doet wonderen!

Even kort reageren op wat punten.

  1. Camperen in juni kan zeker wel, mits in het juiste gebied(Canada is zo ongelofelijk groot, dus de klimaten verschillen ook). In juni raad ik je aan om op Vancouver Island te beginnen, dan is meestal wel redelijk weer (ik heb ook daar gecampeerd rond die periode, was zeeer goed te doen (korte broek weer!). Rockies kan nog wel koud zijn. Rond Kelowna kun je tegen die tijd ook zeer goed camperen. Daar is het al veel eerder warm(zit in hete luchtstroom).
  2. Ja is te doen, maar toch raad ik een combinatie aan. Sommige hostels zijn erg leuk om mensen te ontmoeten en als uitval basis te gebruikem. En in andere gebieden is het weer zoveel mooier om te camperen in de natuur.
    3.Nadeel trein/ bus is vooral de afstand. Trein is te duur. Greyhound is wel redelijke prijs gezien de afstanden (koop een HI-hostel card,scheelt een hoooop!). Liften/ share-a-ride kan ook. Ik verwacht dat je zeker op campings veel mensen zult ontmoeten met wie je een lift kan krijgen. Stelletjes etc. kun je wel vertrouwen (anderenook over het algemeen).
  3. Ja die heb je officieel nodig, maar ik heb er nog geen gekocht en er is ook nooit naar gevraagd. En ik ben toch al zeker in een aantal verschillende natuurparken geweest. Het is niet zo eens dat ik er niet 1 wilde kopen, maar toen ik het hostel ernaar vroeg, had geen enkele backpacker die (behalve misschien de gene die met een auto reisde).

N.b. Banff en Jasper zijn idd schitterend!! Evenals Vancouver Island en het gebied rond Nelson. Verder naar het noorden schijnt het nog mooier, maar ook ruiger te zijn, dus als je daar heen gaat, weet ik niet of alleen camperen wel zo’n goed idee is (beren komen net hongerig uit hun winterslaap + nog koud rond die tijd daar). Maaaar wel prachtig!

zou het dan misschien wat zijn om eerst op Vancouver Island (in Mei) te beginnen en vanuit daar naar Kelowna en vanuit daar naar Bannf en Jasper National Park? tegen die tijd is het dan wat warmer. en de afstanden tussen Vancouver Island-Kelowna en Kelowna- Banff en Jasper NP, kan ik dat ook per share-a-ride doen? of moet ik dan eerder voor een binnenlandse vlucht/bus/trein gaan? En hoe zit het met de beren in deze gebieden? ik was trouwens idd van plan om de hostels als uitvalbasis te gebruiken om me van daaruit te oriënteren. weten jullie toevallig wat voor soort slaapzak/tent ik het beste kan kopen?

groetjes Vivian:)

Ik denk inderdaad dat dat een goed plan is om van West naar Oost te gaan. Ik weet niet of je van wandelen (hiken) houd? Maar er is op Vancouver Island een geweldige(!) tocht van circa 7 dagen. Hij is best zwaar, want je moet voor 7 dagen eten + kleren + tent + etc. mee dragen, maar het is absoluut de moeite waard. De tocht heet de West Coast Trail en is een van de 5 mooiste routes die je kan lopen in de wereld! (Hoewel ik wel sterk aanraad om hem minimaal met iemand anders te lopen, misschien dat je iemand kan vinden via internet of daar in een hostel). Anders zijn er ook nog genoeg dag hikes om je te vermaken hoor. Als je van West naar Oost gaat, raad ik je ook aan om Nelson mee te pikken! Erg leuk (klein), beetje hippie achtig, stadje. En in het midden van een prachtige omgeving. Er is verder geen enkele mac Donalds of Burger King te ontdekken in de stad en de mensen zijn erg vriendelijk.

Dus Vancouver Island - (misschien Vancouver, maar dan Vancouver Jericho Beach, als je niet van de drukte houd van de stad) - Kelowna - Nelson - Banff - Lake Louise - Jasper - … (misschien naar het noorden vanuit daar- om dan langzaam terug te keren naar Vancouver om vanuit daar terug te vliegen). Klinkt voor mij als een mooie route, waarin je heel veel mee krijgt van de prachtige natuur. En er zijn natuurlijk heel veel kleinere plaatsen die het bezoeken waard zijn (zeker in de rockies).

Je kan inderdaad de afstanden per share-a-ride doen. Het zijn allemaal bekende plekken, waar veel mensen heen gaan. Helaas heb ik de website even niet bij de hand, maar google moet je vast verder kunnen helpen. En anders raad ik je aan om met Greyhound te reizen (vliegen/trein zijn te duur en de afstanden zijn redelijk te doen met de bus. Houd wel rekening met tochten van 10 uur en meer. Maar het zijn vaak erg mooie routes, dus je kan jezelf goed vermaken met het staren naar buiten).

Voor advies over een tent en slaapzak kun je het beste naar een goede outdoor shop gaan. Ik zou er van uitgaan dat het 's nachts nog wel kan vriezen (hoewel de kans groter is dat het boven de 0 is blijft). Misschien kun je overwegen om een iets minder zware slaapzak (dus ook minder warm (maar minimaal -9c ofzoiets) mee te nemen en wat termo ondergoed als backup te kopen. Enige wat ik weet, dat de temp. die de slaapzak aangeeft, niet overeenkomt met de werkelijk temp. waar hij voor geschikt is. Maar zoals ik al zei, een outdoor shop kan je vele malen beter adviseren dan ik.

O ja, dan nog de beren. Ik zou me daar niet zo druk over maken. Er zijn inderdaad redelijk wat beren te vinden in die gebieden (net zoals heel Canada) en ze komen in mei ook net uit hun winterslaap, dus zijn iets hongeriger dan normaal. Maar goed, om je niet al te bang te maken. Het valt allemaal erg mee. De kans dat je door een beer wordt aangevallen is ongeveer net zo groot als dat de bliksem je raakt op een lichte dag. Om je wat veiliger te voelen kun je evt. wat beer spray/ hoorn meenemen. Maar ik heb nog niemand gesproken die het ooit heeft hoeven te gebruiken (en dat is maar goed ook ;)). En als je je houd aan de ‘regels’ van alles keurig opruimen rond je tent, je eten ver weg ophangen van je slaapplek, etc. dan is er niets aan de hand.

Hopelijk heb ik jeje weer wat verder geholpen. Mocht je nog meer vragen hebben, dan hoor ik het wel.

Groetjes,
Koos

Weet iemand toevallig hoe het zit met pinnen in Canada, kan dat uberhaupt en moet ik daar dan een speciale kaart voor aanvragen ofzo?

Groetjes Vivian

Een creditcard is sowieso wel handig om bij je te hebben.
Pinnen in winkels is niet mogelijk, wel kun je bij de meeste (dus niet alle!) bankketens geld uit de muur halen met je normale pas. Op je eigen pinpas staat waarschijnlijk een Maestro of Cirrus logo, deze zou ook op het bankautomaat moeten staan als die je pas accepteert.
National Bank, Desjardins e.d. accepteren je pas wel. Banque Laurentienne is de enige die ik ken die 'm niet accepteert.

Hoewel een creditcard handig is, je wilt hier niet mee pinnen! Dat kost je ongelofelijk veel geld per keer.

Pinnen kan soms even zoeken zijn, zeker als je maestro hebt. Maar uiteindelijk vind je altijd wel ergens een bank of atm machine die je pas accepteert (gewoon logo’s zoeken). BMO (Bank Montreal ofzoiets) is praktisch overal en accepteert alles. En heel veel plaatsen (pub’s/ kleine winkels/etc.) hebben een ATM machine in de winkel waar je ook kan pinnen (kost 2$- dus pin groot elke keer).

Hoi Vivian,

Ik zit met ongeveer hetzelfde idee als jij in mijn hoofd. Ben nu bezig met
mijn examenjaar, vwo 6, en wil dan ook voor een paar maanden naar Canada vertrekken. Ik
ben ook nog 17 jaar dan,
Ik zit nog te twijfelen of ik alleen zal gaan of dat het misschien verstandiger is een reisgenoot te zoeken, aangezien ik ook een meisje ben.

Als je het leuk vind kun je me toevoegen op msn en dan verder onze ideeën uitwisselen?:wink:
[Edit door beheerder: emailadres verwijderd ivm spamgevoeligheid. Adressen kun je uitwisselen via de persoonlijke berichten of vul je MSN-adres in in je profiel.]

groetjes en veel succes!
Naomi

kan één van jullie mij misschien vertellen welke luchthaven ik het beste kan nemen als ik naar vancouver ga? En zijn er namelijk twee. Groetjes vivian

hey vivian!!

afgelopen jaar ben ik samen met een vriend van mij 3 maanden wezen reizen door amerika en canada. in canada zijn we 1maand geweest…
zijn daar rond getrokken met een jongere organisatie moose www.moosetravel.com… echt allemaal super geregeld bij hun! voor je deur van je hostel op worden gehaald en afgezet worden (hop on/ hop of… ook regelen hun uitstapjes en excursies. je kan in het hoogseizoen zo lang ergens blijven waar je wil en dan bijv een week later weer opstappen… neem maar eens een kijkje op hun site… vancouver island, vanvouver, whistler, kelowna, banff, jasper allemaal erg aan te raden… succes!!!

oja boeken via kilroy (zit ook in ned) is goedkoop met de vluchten… wij vlogen van a’dam via londen naar NY, daarna LA en terug vanuit Vancouver voor 750 Per persoon

:dag:

Waarschijnlijk zie je bij het boeken van je vliegticket ‘YVR - Vancouver International Airport’ en ‘CXH - Coal Harbour’?

In dat geval gewoon YVR kiezen, het is inderdaad verwarrend dat ze beide weergeven op sommige vliegticket websites, maar Coal Harbour is het vliegveld voor watervliegtuigjes in downtown Vancouver. Ook leuk om daar naar toe te vliegen en je zit gelijk in downtown als je uitstapt maar het maakt je ticket een stuk duurder… :slight_smile:

oke vandaar, beetje apart dan inderdaad dat ze die allebei aangeven… Bedankt!

groetjes Vivian

  1. Er werd mij verteld dat ik pas vanaf Juni in een tentje kan slapen i.v.m de temp. 's nachts. Hoe koud wordt het ongeveer en vanaf wanneer kan ik het beste backpacken?

Dat hangt echt van jaar tot jaar af, en van de hoogte.
Vorig jaar gnig ik van Anchorage naar Dilllingham…
In Anchorage wast lente, al de sneeuw was ongeveer weg. In Dillingham was het nog winter. Dat Terwijl Dillingham heel wat zuidelijker ligt dan Anchorage.(en ze liggen allebei aan de kust)
En van uw eigen ingesteldheid en weerstand.
Temperaturen tot -15 zijn best te doen snachts. (zonder enorm zware slaapzakk mee te sleuren)
In 2009 sliep ik meestal in openlucht of onder m’n tarp vanaf midden April, in Alaska en Yukon (tot en met Inuvik). Koude is echt geen reden om niet in je tent te kruipen. Regen is veel ‘erger’.

  1. Is het een beetje te doen om in Canada voornamelijk op campings te overnachten of moet ik dan per se in hostels?

Het is vaak handiger om hostels te gebruiken. Als je alleen bent zijn hostels vaak goedkoper dan campings.
Toen ik in 2009 alaska/yukon/bc en alberta verkende, ging ik meestal enkele dagen goed rusten in een hostel en trok ik er dan op uit en sliep in campings, of in de vrije natuur.

  1. Wat zijn de nadelen van alleen reizen in Canada (met de bus/trein)?

De campings zijn duur als je alleen bent.
In nationale parken als Banff en Jasper zijn er vaak routes enkel bruikbaar voor minimlum 3 mensen (ivm beren)
Je zit , als je erop uit trekt, in the wild, dus als er iets gebeurd ben je best met 2.
Ik was ook altijd alleen, maar had me een SPOT aangeschaft.

Als je echt alleen de wildernis intrekt is dat een must vind ik.
Het is veel goedkoper dan sateliettelefoons enzo.

  1. Ik heb om in de nationaal parken te komen, een parkkaart nodig. Hoe duur zijn die ongeveer?

Dat hangt af welk park, in vele parken is dat niet nodig.
Zelf heb ik dat nooit gekocht.

Als je vragen hebt over bepaalde gebieden…Alaska, Yukon en Banff kenk op m’n duimpje.

Het goedkoopste is airCanada denk ik.
Zelf vertrek ik in April terug naar Canada, naar de Coast Mountains.

1 like

Ik heb inmiddels mijn ticket geboekt voor 8 mei naar Vancouver, daar ga ik dan waarschijnlijk eerst een paar daagjes in een hostel om me te oriënteren etc. Dan waarschijnlijk Vancouver Island verkennen en na een tijdje als het wat warmer wordt ga ik richting Banff en Jasper NP. uiteindelijk vlieg ik terug vanuit Calgary op 8 Aug. Weet jij misschien wat de kosten voor een hostel/camping gemiddeld zijn? Ikzelf heb het nogal snel koud, maar is het verstandiger om een echte tent aan te schaffen of om dan een tarp te gebruiken? Aangezien ik niet een hele grote rugzak heb om alles in mee te nemen, hij is maar 40 + 10L aangezien een ruimere rugzak voor mij te groot zou worden om te dragen. Ook omdat ik een zwakke rug heb… Dan zit ik dus behoorlijk met het probleem om een tent mee te nemen. En advies over Banff of wat dan ook is altijd welkom!

Groetjes Vivian

*Ik zou een tent aanschaffen.
Ik heb een eenpersoonstent, van anderhalve kg…dus dat is helemaal niet zwaar.en niet groot.
Je kan dan een tarp of iets dergelijks meedoen om s’nachts over je rugzak te leggen, want een eenpersoonstent is normaal niet groot genoeg om je rugzak in te zetten als je slaapt.

*Ik vind een tarp zo handig omdat dat weinig plaats inneemt.
Maar het is er kou in, en het beschermt enkel tegen wind en regen, en niet 100%.

*Ik ben in Banff op een wilderniscamping iemand tegengekomen die in zo’n bivak sliep. Zo’n verstevigde slaapzak dat bergbeklimmers vaak gebruiken in de sneeuw. Maar met al de beren enzo, vind ik dat gek.Het is wel lichter en neemt minder plaats in. (het is een tent+slaapzak ineen)

*Zorg ook voor een stevige, goede regenjas, 1 waterdichte broek en iets om over je rugzak te doen als het begint te regenen als je onderweg bent.
Als je de ganse dag stapt in de regen gaat uw stemming sowieso niet opperbest zijn, en dat verbetert niet als ge met een irritant flappende regenjas zit, waarvan de kap telkens afvliegt…Een poncho is voor noodgevallen.

*Ik heb ook een vrij kleine rugzak, ik had dan ook een lichtgewicht slaapzak, die minimum tot +6 °C ging. Om het niet koud te krijgen kan je een pul aandoen…En zorg voor enkele dikke wollen kousen om s’nachts aan te doen. Slapen met halfbevroren voeten is niet aangenaam.
Om gewoon te stappen heb je geen dikke kousen nodig als het niet vriest overdag.
Het klinkt raar, maar een te kleine rugzak is beter dan een te grote.
In een te grote ga je snel de neiging hebben te veel mee te doen.
En als je op trektocht gaat kan je het je niet veroorloven te veel mee te doen.

*Wol is veel beter dan fleeze. (zowel voor kousen als pullen)
Fleeze wordt ijskoud als het nat is en stinkt snel.
Wol verliest weinig van z’n thermische kwaliteit als het nat is, en het sinkt veel minder. Het neemt wel meer plaats in

*Ik neem nooit een stove mee. Een stove (+gasflessen) is vaak nogal zwaar en neemt veel plaats in beslag.
In gebieden waar veel naaldbomen staan kan je zelfs als het regent een vuurtje starten.
Onder een grote spar blijft het droog.
En elke spar heeft dode takjes onderaan, die normaal niet nat worden.
Die dode takjes zijn perfect om een vuur te starten. Zelfs als ze niet volledig droog zijn brandt het. (door de hars)
Maar zorg voor de zekerheid dat je altijd noten en grenola-bars ofzo hebt, zodat je ook zonder vuur goed kan eten.

*In nationale parken zal je tussen de 25-33 CAD betalen voor campings en hostels.
Wilderniscampings zijn gratis.
Al moet je wel betalen om int park te overnachten.
Maar dat is niet veel en ze komen u niet controleren als ge het niet doet.

*Banff is volgens mij mooier, praktischer en goedkoper dan Jasper.
Ik zou er voor kiezen om langer in Banff te blijven en Jasper minder aandacht geven.
Banff ligt ook echt in de bergen, Jasper niet zo.
De goedkope accomodaties liggen in Jasper ook vrij ver van’t centrum, wat maakt dat je er dagelijks enkele uren kwijt bent, door van en naar het centrum te gaan.
In Banff heb je 2 hostels in het centrum, die je als basis kan gebruiken.
Lake Louise is mooi, maar duur en te toeristisch.
Banff en Jasper zijn even toeristisch, maar eens je op een hiking-trail zit, kom je bijna niemand meer tegen.

*De Icefields Parkway is echt een pareltje, veel prachtige gletsjers en gletsjermeren.
Je kan op veel plaatsen ook het grote Columbia Icefield zien.

*Hoe wil je reizen?
Ik heb het allemaal al liftend gedaan.
Het is er vrij gemakkelijk vermits je als voetganger op de snelweg mag.(om te liften)

*In de bergen meer naar het binnenland van Canada (zoals Banff en Jasper) heb je vooral kans om beren tegen te komen wanneer bepaalde bessen rijp zijn, meestal vanaf juli denk ik. (vooral de Buffalo-berries)
In het kustgebergte en rond Vancouver enzo, ga je beren tegenkomen dichtbij rivieren, tijdens de salmonrun, de eerste begint in Juni.
Maar je moet ter plaatse altijd vragen hoe het er met de beren gesteld is. En koop een berenspray. Dat werkt tegen elk dier.

De kans dat je door een beer wordt aangevallen is ongeveer net zo groot als dat de bliksem je raakt op een lichte dag.

dat klopt, wanneer je thuis in je zetel zit.
Als je in de canadese rocky mountains door een bosje met Buffalo-berries loopt en het is Augustus, dan is de kans relatief groot dat je een beer kruist. (al dan niet zonder hem te zien) De kans dat je dan aangevallen wordt is nog steeds heel klein, maar de kans is er wel.

Je moet bijvoorbeeld ook geen vis gaan bakken in een gebied waar veel beren zitten:)

http://stijl.wereldwijzer.nl/images/statusicon/user_online.gif

http://stijl.wereldwijzer.nl/images/buttons//forward.gif

2 likes