Wie weet raad met natuurvakanties

Hallo,

We gaan deze zomer met gezin, 2 kids van 10 en 11 jaar, naar west canada met een camper rondtrekken voor 30 dagen.
We hebben geen ervaring met natuurvakanties en hebben geen enkel idee wat ons te wachten staat en hoe we ons het beste kunnen voorbereiden.
Heb talloze vragen. Waar te beginnen, hoe en waar heen. Hoe moet je zo`n reis voorbereiden en wat neem je mee. Waar kun je de winkels vinden om je spullen daar te kopen. Help

Nou dat klinkt wanhopig:confused::confused:
Een paar vraagjes vooraf: Jullie hebben de vlucht en camper al geboekt?
En waar starten jullie? Wat bedoel je precies met spullen daar kopen?

1 like

Wat wil je precies. OF zoal Luongo al vraagt waarvandaan vertrek je wat wil je zien? Daarnaast is het heel makkelijk om met een Camper te rijden in Canada. De mede weg gebruikers zijn een stuk vriendelijker en gemoedelijk dan hier in Nederland. Boodschappen doen is overall mogelijk. Elk stadje heeft supermarkten met grote parkeerplaatsen waar je makkelijk met de camper op kan.
Om goed voorbereid op reis te gaan maken wij altijd een soort van route planning waar we ons aan proberen te houden. Kijken vooraf waar leuke campgrounds zijn en wat daar te doen is. Tip is wel om per dag niet te grote afstanden af te leggen max 300 kilometer is wat wij aanhouden

1 like

Om te beginnen: geen paniek en geen reden tot wanhoop. Talloze zijn jullie voorgegaan en ook voor hen was het eens de eerste keer (en de meesten hebben het overleefd :slight_smile: ). Juist het feit dat je niet (precies) weet wat je te wachten staat kan in je voordeel zijn, mits je openstaat voor nieuwe (andere) natuur, gebruiken en cultuur. “Be prepared to meet the unexpected”.

Voor wat betreft de praktische kant (1e keer camper en/of 1e keer Canada). Bij het ophalen van je RV (zo noemen ze zo’n ding daar) wordt je doorgaans uitgebreid geïnstrueerd hoe alles werkt. Voor wat betreft Canada kan ik uit eigen ervaring zeggen dat de Canadezen nooit te beroerd zijn om je te helpen of om vragen te beantwoorden. Als het jullie eerste keer in Canada is maakt het eigenlijk niet zoveel uit waar je naar toe gaat. De enige voorbereiding die je kunt treffen is om vanuit je eigen voorkeur te gaan zoeken of je hetgeen je zoekt ook in West-Canada kunt tegenkomen (en die kans is vrij groot).

Bijvoorbeeld: een mix van steden en natuurparken; alleen natuur of wil je ook buiten de geijkte routes gaan kijken. Het kan allemaal.
Beginnen in Vancouver en daar eindigen, beginnen en eindigen vanuit Calgary of van Vancouver naar Calgary (of Edmonton) of vv. Wil je weinig mensen om je heen of vind je wat drukte op z’n tijd geen probleem? Er is voor elk wat wils.

Wellicht een aanrader: kijk wat rond op dit forum of zoek naar info op andere websites.

Mocht je specifieke vragen hebben over ‘camperen’ in NW-Canada, schroom niet en vraag er lustig op los.

Rob

1 like

start met de vraag hoevaak wil; je verkassen?

elke dag? om de dag? enz

hoelang wil je op een reisdag, daadwerkelijk, in de camper zitten/rijden

wil/kun je met z’n vieren elke dag in de camper slapen, of is het een idee om de kids een tentje mee te
geven/ kopen en ernaast te slapen.
de plekken zijn daar meestal ruim zat voor.

dan als je weet waar je op/ en van vliegt,
een reisboek/ website raadplegen en je afvragen waar je blij van wordt.

succes

1 like

Hallo.

Iedereen al bedankt voor de reactie.
Ik vlieg op Calgary en vertrek daar ook.
Camper gehuurd via Tiago Tours in Nederland.

Vraagjes: Hoe vind je de winkels, rondrijden in de stad met een camper lijkt mij niet handig. Zijn er campings die je moet voorboeken en waar vind je die ?
Spullen kopen voor in de camper en voedsel?
Wat het beste tegen de muggen, stikt ervan zo hier en daar?
Bijvoorbeeld in Calgary rondkijken, waar zet je de camper neer ?
Kun je gemakkelijker met openbaar vervoer ?

Ik heb er nog meer maar vollopig genoeg, toch ?:wub:

Welke camperverhuurder hebben jullie?
Je hoeft de stad niet in om inkopen te doen. Als het goed is wordt je door de camperverhuurder opgehaald bij je hotel en krijg je vervolgens uitgebreide instructies en een handleiding voor je huis op wielen.
Wat er allemaal bij de inventaris behoort verschilt wel per verhuurder, maar in principe heb je echt geen spullen nodig die direct aangeschaft moeten worden, dus kun je eigenlijk meteen op pad.
Waarschijnlijk zal je Calgary verlaten via of de Trans Canada Highway(highway 1) of the Crowchild Trail(highway1A). Langs beiden zijn volop mogelijkheden om inkopen te doen. Van de verhuurder zal je vrijwel zeker een plattegrondje en/of routebeschrijving meekrijgen van een supermarkt in de omgeving.
Voorboeken van campings is eigenlijk niet nodig. Misschien zou je de eerste camping waar jullie willen overnachten kunnen reserveren via Tioga.
Hoe het met de muggen is gesteld weet je pas als je ergens bent. Preventief is Off wel effectief en als je toch wordt gestoken een beetje AfterBite.
Als je nog Calgary in wilt na het ophalen van de camper kun je het beste het openbaar vervoer nemen. Je kunt b.v.de camper parkeren bij de Sunridge Mall(exit 36th Street) of North Hill Shopping Centre(exit 19th Street) en vandaar neem je dan de C-Train naar het centrum.

Campings boeken o.a afhankelikjk van bijvoorbeeld

8-17 july

dan is het erg druk

Rijden (en Parkeren) in Canada is een ervaring op zich. Erg veel ruimte voor mensen die Europa gewoon zijn. Het kan wel druk zijn in de steden maar daar buiten valt dat erg mee.

Succes

Calgary is, zoals de meeste Canadese steden ruim opgezet, en buiten het echte centrum is rijden en parkeren met een RV geen probleem. Behalve in Banff en Jasper is het reserveren van een plek op een campground doorgaans niet echt noodzakelijk. Voor gedetailleerde informatie over NW-Canada zou je kunnen overwegen “The Milepost” aan te schaffen. Deze gids bevat (bijna) alle info mbt wegen, campgrounds en dergelijke.

Ik zou overigens niet weten wat voor spullen je zelf voor in een RV zou moeten aanschaffen; doorgaans kun je een heel pakket (linnengoed, dekens, borden, bestek, pannen etcetc) voor erg weinig geld huren.
Supermarkten zijn 7 dagen per week open en (bijna) altijd goed bereikbaar en voorzien van ruime parkeerplaatsen (vaak zelfs aparte plaatsen voor RV’s).
In Calgary zou ik de RV buiten het centrum bij een supermarkt parkeren en in de buurt van een metrostation (C-Train). De kosten van de metro in Calgary zijn erg laag. Wij hebben het 4 jaar geleden zo gedaan om de Calgary Stampede te bezoeken.

HĂ©t middel tegen muggen in Canada is ‘OFF’. Bevat 25% DEET en is over het algemeen goed effectief. Je kunt dit spul in allerlei vormen krijgen: als doekjes, spray en olie.
Bijna overal in Canada heb je wel muggen maar de hoeveelheid verschilt. Naarmate je noordelijker bent zijn er meer (en zijn ze ook hongeriger :frowning: ).

Overigens zou ik ook investeren in goede zonnebrand. In de zomer kan het in die regio erg warm worden. Aangezien het er lang niet zo vochtig is als in bijv. Nederland heb je dit niet zo snel in de gaten. Veel drinken en goed insmeren.

Rob

Tegen de muggen kan ik ook Citronella shampoo aanraden. Daarnaast: kleding in lichte tinten (de muggen smullen van donker), lange mouwen in muggenseizoen is geen overbodige luxe.

Even een aanvulling op mijn reactie van gisteren:(terug lezend vond ik de eerdere aanwijzingen niet echt duidelijk)
Parkeren bij de Sunridge Mall - vanaf de Trans Canada Highway Exit 36th Street NE(northeast), de C-Train vanaf Rundle Station
Parkeren bij North Hill Shopping Centre - vanaf de T.C.H Exit 19th Street NW(northwest), de C-Train vanaf Lion’s Gate Station.
Zorg wel voor voldoende kleingeld voor de treinkaartjes-automaat.

Hallo Allemaal,

Langzaam worden er een paar zaken duidelijk.
Onze camperaanbieder is Cruise Canada. Heb een soort van persoonlijke inventaris en camping inventaris bijgehuurd. Weet iemand of dat genoeg is ? Handig om eventueel nog onderlakens e.d. mee te nemen ?
Verder tips van mensen die ook geen ervaring hadden en met kinderen reizen.
Wat moet je gezien hebben en vooral wat moet je niet doen.
Verder nog een vraag mbt de overtocht naar vancouver island.
Waar kun je overstekken en hoe te reserveren. Begrepen dat dat eigenlijk een must is ivm drukte. Ik kan niet inschatten hoe alles verloopt.
Antwoorden als: laat het over je heen komen, en alles kan en geniet, vind ik nogal ruim.
Ik ben op zoek naar detail info zodat ik weet wat ik kan verwachten.

Verder kan elke laptop op internet in canada ?
Telefoon gebruik. Is een prepaid in Canada aanschaffen een optie ?

Ik zie graag jullie nuttige info tegemoed. Bedankt alvast

In principe zijn die pakketten voldoende. Extra linnengoed niet echt noodzakelijk, misschien wat extra handdoeken.
De eerste keer hadden wij (gezin van 3) ook geen ervaring en 4 weken met een RV op stap beviel ons prima. Wel hebben we bewust de drukte (Banff) vermeden om te kamperen. Buiten de geijkte plekken om valt er ook zeker heel veel moois te zien.

Wat je ‘moet’ zien zou ik je zo niet kunnen vertellen, maar als je bedoelt wat de meest voor de hand liggende dingen zijn (of de meest populaire) heb je het al snel over Banff en Jasper, Lake Louise en de Icefields Parkway. Kampeerplaatsen reserveren is daar wel noodzakelijk en bereid je voor op een drukke (en prijzige) toeristische bedoening.
Wat je vooral niet moet willen is ‘alles’ proberen te zien. Buiten het feit dat je dat niet gaat lukken, wordt het een race tegen de klok die je altijd verliest

Evengoed: “trek je eigen plannen op basis van wat jullie leuk vinden”. Dat dit ruim gesteld is, ja misschien wel, maar die regio biedt voor elk wat wils. Vergis je niet in de grootte van BC en Alberta. Bij elkaar zijn alleen deze 2 provincies al 40 x Nederland. Zou dus handig zijn om te weten waar jullie voorkeur naar uit gaat.
Kwestie van “duidelijke vraag = duidelijk antwoord ;)”.

Als jouw laptop draadloos internet ondersteunt kun je op de meeste (private) campgrounds het internet op. Kwestie van toegangscode vragen bij de receptie.
Met mobieltjes in Canada heb ik geen ervaring.

Rob

Prepaidtelefoon is uiteraard een optie, maar mobiel-gebruik in Canada is duur (officieel duurste land ter wereld op dit gebied). Die kosten gaan nog verder omhoog als je buiten je regiocode komt (roamen). Houdt er rekening mee dat je beltegoed, ondanks dat het prepaid is, maar een maand geldig is (tenzij je 100 dollar erop zet) en dat je toch nog vaste maandelijkse lasten hebt voor voicemail, caller-ID (nummervermelding), etc. Ook binnenkomende oproepen kosten geld. Je bent dus goedkoper uit met Skype-Out en incidenteel gebruik van een Nederlandse gsm met slim gekozen abonnement (kijk goed of je internationale telefoontjes uit je vaste bundel kunt halen, dit is niet standaard bij alle providers).

De eerste keer dat we Canada een camper huurden was ook bij Cruise Canada in Calgary. We werden keurig van het hotel opgehaald. Alles werd duidelijk uitgelegd. Ook kregen we een kaartje mee met de route naar de dichtst bijzijnde supermarkten, die eenvoudig aan te rijden waren. Vandaar de snelweg op was ook eenvoudig.
In de gehuurde pakketten zit genoeg. Toch nemen wij altijd ons eigen aardappelschilmesje en kaasschaaf mee. Wat wij ook handig vonden waren anti slip matjes om onder de pannen, borden en glazen te leggen, zodat ze onder het rijden niet gaan glijden. Goedkoop bij blokker te verkijgen

Wat de laptop betreft, op iedere campground is tegenwoordeg wel wifi. De snelheden zijn niet wat wij hier gewend zijn, maar het is goed te doen.

Wij hadden een overtocht van Vancouver naar Vancouver Island en hadden niet gereserveerd. Wel waren we tijdig aanwezig. Vertrektijden en prijzen kan je op internet vinden.

Als jullie van winkelen houden en daarbij de kids gelijk wat leuks willen laten doen, dan vind je in Edmonton de grootste shopping mall van Canada. Naast enorm veel winkel ook een pretpark, ijsbaa, een golfslagbad en een dolijnen show

Cruise Canada staat niet bekend om zijn geweldige service en de kwaliteit van de camper-inventaris. Het is meer een prijsbreker en dat gaat natuurlijk wel ten koste van die kwaliteit. Toch zou ik niets van huis meenemen en gewoon afwachten hoe het uitpakt en kom je iets tekort is dat simpel en relatief goedkoop aan te schaffen in zaken als Walmart of Zellers.
Wat je vooral niet moet doen is helemaal aan jezelf natuurlijk, maar voor mij is Canada bij uitstek het land van: Minder is meer. En daar bedoel ik mee, minder rijden is meer zien(en doen). Zeker met twee jonge passagiers, die vast niet hele dagen alleen maar in de camper willen zitten.
Wat moet je gezien hebben? Dat is eigenlijk pas goed aan te geven als je een globale route hebt uitgedacht.
Er zijn twee rechtstreekse overtochten van het vasteland naar Vancouver Island:
Tsawwassen - Swartz Bay Tsawwassen ligt ten zuidoosten van Vancouver en vanaf Swartz Bay is het ca. 35 km. naar Victoria.
Horseshoe Bay - Nanaimo Horseshoe Bay ligt ten noorden van Vancouver.
Je zou ook nog kunnen kiezen voor de zg. CirclePac tour. Een heel leuk alternatief, die je ook langs de mooie Sunshine Coast voert.
De overtochten zijn dan als volgt:
Horseshoe Bay - Langdale
Earl’s Cove - Saltery Bay
Powell River - Comox(Vancouver Island)
Swartz Bay - Tsawwassen (of Nanaimo - Horseshoe Bay)
Deze CirclePac koop je bij je eerste overtocht.
Je kunt er alles over lezen op: www.bcferries.com
Reserveren is niet echt nodig, maar hou eventueel wel rekening met drukke vakantie-weekeinden: Canada Day, vrijdag 1 juli, Civic Holiday, maandag 1 augustus en Labour Day, maandag 5 september.
Wat betreft de laptop en de telefoon kan ik je niet helpen. Die laat ik, met veel plezier, achter als ik naar Canada vertrek.

1 like

Vergeten: Een leuke en informatieve site voor onervaren (en ervaren) RV’ers:

www.gorving.ca

Iedereen bedankt voor de goede tips.
Nog een vraagje:

Kun je het kraanwater in heel Canada drinken of is het beter om flessen te kopen.

Kraanwater is doorgaans veilig drinkbaar. Op sommige PP campgrounds wil er nog wel eens een ouderwetse zwengelpomp staan en daarbij staat (altijd) de waarschuwing om dat water eerst 15 min te koken (ivm Giardiasis) voordat je het kunt gebruiken.

Of je het kraanwater wilt drinken is vers twee. Dat water wordt nl ontsmet met chloor en dat proef je. Om kraanwater te gebruiken bij bijv. tandenpoetsen of koken is prima, maar een slok van dat water tegen de dorst vonden wij een ander verhaal :frowning:

Rob

1 like

Als je de smaak niet lekker vindt en je gaat voor waterflessen: koop geen water van de Pepsi en CocaCola (Dasani) bedrijven, deze nemen hetzelfde kraanwater, halen het door een extra filtertje en proppen het in een flesje om het vervolgens voor 300x de kostprijs te verkopen. Probeer echt bronwater te vinden. De grotere supermarkten met lokale producten bieden dit soort producten meestal wel aan.

Als je in Alberta de natuur in gaat en bronwater ziet: niet drinken. Alberta is één van de meest vervuilde provincies dankzij de teervelden.

1 like