Rondreis West Canada

Beste allemaal,

Ik ga in juli een rondreis maken per camper met mijn zoon van 15 jaar.
Ik heb nog nooit in een camper gereden. Het rijden zal me wel lukken maar ik weet dus niet waar ik allemaal rekening mee moet houden en wat ik mee moet nemen.
Zitten er in de camper bv stopcontacten waar ik een omvormer op aan kan sluiten en zitten er, zoals inNnederland, een sigarettenaansteker in om mijn tomtom op aan te sluiten?
Wie heeft er tips?

Groet Hans

Dat wordt zeker genieten. Het is even wennen aan de maten, maar zo’n camper rijdt makkelijk en soepel. Stopcontacten genoeg in het “huisgedeelte”, die overigens alleen werken als je op een camping bent ingeplugd, wat lang niet altijd nodig is trouwens. Als je eigen apparatuur niet geschikt is voor 110V, dan kun je dus een omvormer gebruiken. Denk wel aan een “Canadese” verloopstekker. Ook een sigarettenaansteker is aanwezig, maar mijn advies zou zijn: laat Tom lekker thuis. Je hebt hem echt niet nodig, het wegennet is simpel, de bewegwijzering prima en met een eenvoudige wegenkaart kun je eigenlijk niet verkeerd rijden.
Mijn belangrijkste tip is; rij vooral niet teveel, want dan mis je het meeste.

Helemaal mee eens; laat TT lekker thuis en neem een omvormer 12V - 230V mee voor bijv. accu fototoestel ed. Die kun je thuis dan evt ook nog gebruiken.

Ik verschil van mening over het rijden. Hoeveel (of weinig) km’s je ook rijdt, je ziet altijd evenveel :wink: . Rijdt je weinig dan zie je veel details, rijdt je veel dan krijg je een aardige indruk van de (wijde) omgeving. 't Is maar net waar je voorkeur naar uit gaat.
Camperverhuurbedrijven gaan overigens uit van gemiddeld 250 km per dag en daar moet je aardig je best voor doen. Minder is waarschijnlijker.

Al enig idee over de route overigens?

Rob

We hebben een route uitgestippeld van vancouver naar Banff en Jasper en weer terug, komt neer op en gemiddelde van ongeveer 175 km per dag. Ik zal de TT thuislaten. Hoe zit het met bellen in Canada, bv om een camping te reserveren? Hoe pak ik dat het beste aan?

Groet Hans

Hey Hans,

Er is van alles mogelijk.
Er zijn veel campings in BC dus daar hoe je niet bang voor te zijn.
Een hoop campings hebben een internetsite en die kun je dus mailen.
Daarnaast kun je eenvoudig een canadees simkaartje kopen en vooruit bellen of er plaats is. Niet bij alle campings kun je reserveren. Maar er zitter er genoeg.
Ik zou een Woodall’s aanschaffen. Of bij een vvv een gratis boekje met campings meenemen. Via je verhuur bedrijf krijg je vaak al wegenkaarten ed bij de huur van je camper.

Ik heb vorig jaar een vergelijkbaar rondje gemaakt. Super ervaring! En prima te doen!
Veel Plezier

Hallo Hans,

Mooi rondje en genoeg te zien. Reken er wel op dat het rond Banff en Jasper in die tijd druk kan zijn. Reserveren van een plek op de -overigens talrijke- campgrounds daar zou weleens handig kunnen zijn.

Veel plezier gewenst.

Rob

Gaat er een laptop/netbook mee? Dan zou ik vooral mailen en skypen. Mobiel bellen kan flink in de kosten lopen in Canada, want je gaat al snel roamen (duur).

Hallo,

Ik neem inderdaad een ipad mee, kan dus skypen en internetten als er een wifi verbinding in de buurt is.
Ik vroeg me af hoe een camping te reserveren als er geen verbinding is. Ik kan me voorstellen dat dit toch wel regelmatig gebeurd.

Groet Hans

Ikzelf heb geen ervaring met reserveren maar heb ooit een stel gesproken uit de USA die 's ochtends op de campground de reservering voor de volgende campground maakten. Voorwaarde is dan wel dat je een internetverbinding moet hebben. De enige optie om te reserveren zonder internet is mi er een telefoontje aan wagen (maar dat neemt weer andere problemen met zich mee).
Misschien is het een idee om voor de campgrounds bij Banff & Jasper in Nederland alvast te reserveren? Voor de overige campgrounds hoef je mi niet te reserveren (wij konden destijds altijd wel ergens staan).

Rob

Skype staat op nummer één. Geen skype? Dan is het kiezen tussen een payphone op de camping en kort je NL-telefoon (mits tri- of quadband) te gebruiken.

Mocht de camping een gratis nummer (1-8xx) hebben, dan uiteraard de phonephone gebruiken: niet nodig om geld in te werpen voor zulke nummers.

Wij gaan volgende week de grote reis maken naar west canada,met camper heb wel wat schrik voor het vinden van een campingplaats .
Als ik geweten had dat dat wel eens moeilijk kan gaan worden hadden we voor B&B gekozen.
Wij zijn nog steeds blij met bruikbare tips,mailen is voor ons geen optie,dat wordt dan bellen ?

Veel camping hanteren het “first come, first serve” beleid.
Bij ons is het een keer voorgekomen dat we niet terecht konden op een een camping. Maar er zitten er zoveel, dat was echt geen probleem. Ik zou me er niet te druk over maken.
Je kan bij veel VVVs een boekje halen met daarin een lijst met campings. Dan kan je zelf ook zien dat er veel keus is. Wij hebben toen gebruik gemaakt van een boekje van Woodalls, die is ook erg handig. Het is een hele relaxte manier van vakantie vieren. Gewoon een paar uur rijden en dan zie je wel waar je uitkomt.

Een canadeese prepaid telefoonkaart is altijd handig om te hebben. Dan kan je even vooruit bellen of er nog plek is!

Veel plezier!