heeft iemand ervaring met beren ontmoeten en alleen camperen en liften in canada?
ja, van maart tot september 2009 ben ik door west en Noord West Canada an Alaska gelift.
Ik heb er vaak lange trektochten gemaakt, maximum 8 dagen ongeveer.
Ik ben er dan ook wat beren tegengekomen.
Liften is er goed te doen als je van het mannelijk geslacht bent, anders raad ik het volledig af.
In BC zijn er de afgelopen jaren meisjes verdwenen op de weg tussen Prince Rupert en Kamloops… Ik heb het van verschillende personen vanuit Prince Rupert en Prince George, vernomen, dus het is geen grap. Maar venten zijn veilig, al heb ik naar goede gewoonte een mes onder m’n jas ofzo vertsopt…alleen is maar alleen…
In BC heb ik eigenlijk nooit een beer gezien.
In Banff (alberta) welgeteld 1.
In Yukon en vooral in Zuid-Oost Alaska ben ik meerdere beren tegengekomen.
In kustgebieden mijd je best rivieren waarvan je weet dat ze zalm bevatten. (tijdens een salmonrun, de eerste is in midden mei)
In de bergen int binnenland proppen beren zich vol met besjes, om vet op te slaan voor de winter. Dus je neemt best een kijkje naar de plaatselijke bessoorten.
In Banff en Jasper enzo moet je vooral opletten voor bosjes met Buffalo-berries, tegen het einde van de zomer zijn ze rijp en gaan de beren er naar op zoek. Dan worden er veel trails gesloten.
De camping in Lake Louise heeft daarom zelfs een elektrische afsluiting.
Zorg dat je tent enkel de geur van jezelf bevat en gebruik geen deodorant ofzo.
Als het mogelijk is hang je je eten en tandpasta enzo omhoog in een water-en geurdichte zak, aan een touw in een boom.(niet vlakbij je tent)
In wilderniscampings is er vaak zo’n systeem aanwezig
Als je geen camping kan gebruiklen, zorg je dat je een lang genoeg touw meehebt om je zak omhoog te hangen.
En oefen het eerst, het is moeilijker dan het lijkt.
Wat je ook doet, zorg dat je je berenspray paraat hebt.
Zelfs als je naar de wc gaat s’nachts.
Als je alleen bent, zorg je best ook voor 2 berensprays.
Wanneer je pech hebt, een beer tegenkomt en je spray gebruikt, ga je kapot gaan van de zenuwen als je spray leeg is en je nog enkele uren moet stappen.
Ik verbrand ook altijd m’n afval, zodat ik nooit sterke geuren van lege blikjes of plastiek heb. Het is misschien niet de beste manier, maar wel het effectiefst. Dat doe ik wel enkel in wilderniscampings, nooit in de vrije natuur.
Mensen zeggen vaak dat de kans dat je een beer tegenkomt ongelofelijk klein is. Wel, dat slaagt nergens op.
Als je thuis in je zetel zit is dat inderdaad zo.
Als je begin september in een Canadees bergriviertje op zalm zit te vissen is de kans relatief groot…
Er wordt vaak gezegd dat beren in een nationaal park gevaarlijker zijn omdat ze vertrouwd zijn met mensen…ook dat is dikwijls crap.
Het hangt af van de situatie en de beer.
Beren kunnen evengoed minder gevaarlijk worden net doordat ze weten dat mensen ongevaarlijk zijn…als ze in het nauw worden gedreven bijvoorbeeld (zonder het de bedoeling is)
Dat weet je wel, maar als je een dood dier tegenkomt, stap je best zo snel mogelijk voort. Wolven zullen je ook dan gerust laten, poema’s (en beren natuurlijk) zijn dan een groter gevaar.
In het bos aan de rand van Whitehorse ben ik eens wakker geworden door een coyote die in m’n bagage was aan 't snuffelen. Coyotes zijn ongevaarlijk denk ik, maar net als vossen zijn ze soms wel nieuwsgierig en zorg je dus best dat er niet te stelen valt.
Toen ik rond 4 u 's ochtends op de Dempster Highway stapte (terug naar de campground) werd ik eens gestalkt door een nieuwsgierige zwarte vos 
Dus je kan het moeilijk een schuw dier noemen.