Beren

Hallo

Ik wil deze zomer 2 maanden naar BC, om daar (alleen) meerdere meerdaagse wandelingen in de nationale parken te doen. Ik ben het me gewent om lang alleen te lopen, ervaring in Zweden en Finland.
Nu dus naar canada, ik kom steeds berichten tegen over de beren, dat je echt niet alleen moet gaan omdat het te gevaarlijk is… Ik vind het leuk om in de natuur te zijn, maar s’nachts beren om de tent lijkt me te eng.

Mijn vraag is, heeft iemand ervaring met beren ontmoeten en alleen camperen en liften in canada?

Gr. Jasper

Ik heb alleen ‘ervaring’ met beren. Ben er in totaal zo’n 200 (grizzly en black bears) tegengekomen. Mijn closed encounter was op ca 10 meter afstand en ik moet je zeggen dat het me dun door m’n broek liep. (Zie ook mijn foto’s). Beide soorten zijn waanzinnig snel op de korte afstand (heb flinke grizzlies zien vissen). Over het algemeen loop je weinig risico als je de beer laat weten dat je in de buurt bent zodat hij/zij niet schrikt. Mocht je gaan camperen zorg dan dat je je voedsel en alles wat ermee in aanraking is geweest op een flinke afstand van je tent ergens hoog in een boom hangt. Veiliger is het om op de NP Campgrounds te camperen. Daar hebben ze beerveilige kluisjes waarin je het eea kan opbergen. Doorgaans weet de parkranger ook wel of er een beer in de buurt is (meestal is camperen in een tent dan verboden). Verder zijn er een aantal algemene ‘spelregels’ die je op elke NP Campground wel tegenkomt. Zolang je je daaraan houd beperk je het risico op ongewenst contact aanzienlijk.
Er zijn ook wat hulpmiddelen. Een berenbel (kun je bij elke outdoorwinkel kopen), berenspray (soort pepperspray) en een soort van toeter op perslucht.

Veel plezier.

Rob

Hoi Jasper,
misschien heb je wat aan deze site

onder op de site staat: “Continue on to …” en als je zo steeds doorbladerd krijg je een aardig beeld wat je moet doen.

Gr. Cor

heeft iemand ervaring met beren ontmoeten en alleen camperen en liften in canada?

ja, van maart tot september 2009 ben ik door west en Noord West Canada an Alaska gelift.
Ik heb er vaak lange trektochten gemaakt, maximum 8 dagen ongeveer.
Ik ben er dan ook wat beren tegengekomen.

Liften is er goed te doen als je van het mannelijk geslacht bent, anders raad ik het volledig af.
In BC zijn er de afgelopen jaren meisjes verdwenen op de weg tussen Prince Rupert en Kamloops… Ik heb het van verschillende personen vanuit Prince Rupert en Prince George, vernomen, dus het is geen grap. Maar venten zijn veilig, al heb ik naar goede gewoonte een mes onder m’n jas ofzo vertsopt…alleen is maar alleen…
In BC heb ik eigenlijk nooit een beer gezien.
In Banff (alberta) welgeteld 1.
In Yukon en vooral in Zuid-Oost Alaska ben ik meerdere beren tegengekomen.

In kustgebieden mijd je best rivieren waarvan je weet dat ze zalm bevatten. (tijdens een salmonrun, de eerste is in midden mei)
In de bergen int binnenland proppen beren zich vol met besjes, om vet op te slaan voor de winter. Dus je neemt best een kijkje naar de plaatselijke bessoorten.
In Banff en Jasper enzo moet je vooral opletten voor bosjes met Buffalo-berries, tegen het einde van de zomer zijn ze rijp en gaan de beren er naar op zoek. Dan worden er veel trails gesloten.
De camping in Lake Louise heeft daarom zelfs een elektrische afsluiting.

Zorg dat je tent enkel de geur van jezelf bevat en gebruik geen deodorant ofzo.
Als het mogelijk is hang je je eten en tandpasta enzo omhoog in een water-en geurdichte zak, aan een touw in een boom.(niet vlakbij je tent)
In wilderniscampings is er vaak zo’n systeem aanwezig
Als je geen camping kan gebruiklen, zorg je dat je een lang genoeg touw meehebt om je zak omhoog te hangen.
En oefen het eerst, het is moeilijker dan het lijkt.

Wat je ook doet, zorg dat je je berenspray paraat hebt.
Zelfs als je naar de wc gaat s’nachts.
Als je alleen bent, zorg je best ook voor 2 berensprays.
Wanneer je pech hebt, een beer tegenkomt en je spray gebruikt, ga je kapot gaan van de zenuwen als je spray leeg is en je nog enkele uren moet stappen.

Ik verbrand ook altijd m’n afval, zodat ik nooit sterke geuren van lege blikjes of plastiek heb. Het is misschien niet de beste manier, maar wel het effectiefst. Dat doe ik wel enkel in wilderniscampings, nooit in de vrije natuur.

Mensen zeggen vaak dat de kans dat je een beer tegenkomt ongelofelijk klein is. Wel, dat slaagt nergens op.
Als je thuis in je zetel zit is dat inderdaad zo.
Als je begin september in een Canadees bergriviertje op zalm zit te vissen is de kans relatief groot…

Er wordt vaak gezegd dat beren in een nationaal park gevaarlijker zijn omdat ze vertrouwd zijn met mensen…ook dat is dikwijls crap.
Het hangt af van de situatie en de beer.
Beren kunnen evengoed minder gevaarlijk worden net doordat ze weten dat mensen ongevaarlijk zijn…als ze in het nauw worden gedreven bijvoorbeeld (zonder het de bedoeling is)

Dat weet je wel, maar als je een dood dier tegenkomt, stap je best zo snel mogelijk voort. Wolven zullen je ook dan gerust laten, poema’s (en beren natuurlijk) zijn dan een groter gevaar.
In het bos aan de rand van Whitehorse ben ik eens wakker geworden door een coyote die in m’n bagage was aan 't snuffelen. Coyotes zijn ongevaarlijk denk ik, maar net als vossen zijn ze soms wel nieuwsgierig en zorg je dus best dat er niet te stelen valt.
Toen ik rond 4 u 's ochtends op de Dempster Highway stapte (terug naar de campground) werd ik eens gestalkt door een nieuwsgierige zwarte vos :slight_smile:
Dus je kan het moeilijk een schuw dier noemen.

Ik ben wijzer geworden van jullie reacties, tips en mooie ervaringen! bedankt

Het idee is om in Juni en Juli vanuit Calgary naar de Banff en Jasper parken te gaan en daarna via Kamloops en weg 99 naar vancouver.

Ben eigenlijk vooral bang voor de nachten, dat er zo’n beer op je tent in staat te raggen.
Ik slaap nogal vast en slaap wandel af en toe, dat zou dan wel erg slecht uitkomen.

Aan de ene kan ik het mooi en uitdagend om alleen in de wildernis te slapen aan de andere kant is het wel geruststellend als er meer mensen in de buurt zijn (ookal hoeft dat niet veel uit te helpen in zo een geval).
Hout beschermd meer dan tentdoek…
Wat dat betreft vind ik het best jammer dat er niet echt ‘berghutten’ in die omgeving zijn, zoals in de alpen. En die er wel zijn zijn niet te betalen.

Maargoed,

Ik lees vaak Wilderniscamping, ik neem dat dit gewoon open plekken zijn met zo een bearpole en verder niks, maar wel dat de kans groot is dat hier ook meer mensen slapen. Klopt dit?

Yup, wilderniscampings zijn campings langs trails, waar je meestal firepits, een bearpole, een wc en toegang tot zoet water hebt.
Het kook en slaapgedeelte is er gescheiden.

In Nationale parken heb je ze niet, maar in wilderness gebieden of provinciale parken in Canafda en Alaska heb je wildernesscabins(oftwel forest service cabins), die gebruikt worden door jagers en rangers.
Soms vind je ze terug op topo maps.
In BC weet ik het zo niet maar in Yukon ken ik er wel enkele.
In jager of rangershutten vind je vaak ook eten in blik of gedroogd vlees.
Je hebt ook hutten die zijn neergeplant, puur als noodschuilplaats voor hikers, door de overheid.

In het Tongass Forest, geheel Zuid-Oost Alaska, heb je verschillende van die forest service -hutten waar je tegen betaling (het is niet bijster duur)in kan…maar vermits die wildernesshutten bijna nooit op slot worden gedaan, kan je er zo in (als er niemand is)
Je vind er wwel geen elektriciteit enzo, het is vrij primitief.
http://www.fs.fed.us/r10/tongass/cabins/cabinareamap.shtml

Je hebt er zelfs bearcabins…ijzere bunkers waar je in kan slapen of dingen in stockeren, tegen de beren. Die zijn gratis en vindt je denkik op topographic maps.

Je kan bijvoorbeeld van de Cassiar Highway, afslaan naar Hyder (de bear-capital) en van daaruit Misty Fjord inhiken.
Daar zijn ongetwijfeld genoeg cabins (meer dan die dat aangegeven zijn op die kaart) om tijdens de nacht altijd afgeschermd te zijn van beren.

Excuses voor het late reageren, tijdje weg geweest.

Ik heb wat boeken gelezen over de regio banff en jasper en dan vooral over trekkings en wandelen.

Dat er beren zitten zie ik niet meer als een probleem.

Toch nog een aantal vragen;
-Ik heb geen geld om een auto te huren. Wandelingen om de ‘kerk’ trekken mij niet en ik lees vrij vaak dat het zonder auto moeilijk is om bij de trailhead’s te geraken. Dat zal vast kloppen. Weet iemand hoe je er wel komt als liften niet lukt? Openbaar vervoer, taxi oid?

-Ik ga twee maanden naar het gebied en wil niet de gehele tijd tochten maken door. Ik zie mijzelf met me 24 jaar nog steeds als een jongere.
Zijn er backpackers of vooral oudere mensen?

-Me budget is 1500 per maand exc ticket. Ik geef niet veel om luxe. Lijkt me genoeg, jullie?

-Laatste maar mist onbelangrijke… Ik wil niet helemaal naar canada reizen om daar 90% door bos te lopen. K heb wat kaarten in de boeken gezien daar staan weinig paden op die niet door de bossen lopen. klopt dit?

bvd jasper

Als het niet op gaat (zeker weten), wil je het dan naar mijn giro overmaken? Dan ik ook vast mijn vakantie boeken. :smiley:
(Ahum… Ja, lijkt me zat.)

Tsja… Er is veel natuur. En in de natuur staan bomen. Samen vormen die een bos.

Wat had je anders gewild? Woestijn (kijk in de buurt van Osoyoos Lake, BC)? Bergwandelingen moeten er ook in overvloed zijn (lijkt me).

  • Overnacht in hostels en probeer met meerdere mensen in contact te komen die het zelfde van plan zijn. Als je met meerdere een auto huurt ben je vaak voordeliger uit dan zelfstandig met openbaar vervoer. Of mogelijk biedt het hostel vervoer per minivan naar de parken. En evt. kun je Moose Travel nog overwegen: http://www.moosenetwork.com/

  • Beide. Jongeren vooral kamperend, ouderen meestal in een camper. Neem een klein tentje mee of koop er een ter plekke in Canada, voor $50,- heb je er een bij de Walmart. Als je er een paar meerdaagse trektochten van maakt is het verre van suf door een bos lopen… :wink:

-Ik heb geen geld om een auto te huren. Wandelingen om de ‘kerk’ trekken mij niet en ik lees vrij vaak dat het zonder auto moeilijk is om bij de trailhead’s te geraken. Dat zal vast kloppen. Weet iemand hoe je er wel komt als liften niet lukt? Openbaar vervoer, taxi oid?

Klopt inderdaad. Soms zal je er al liftend snel geraken. Anders zoek je op voorhand iemand die je wilt voeren (in een hostel is dat niet al te moeilijk). Als ook dat niet lukt heb je een taxi nodig.

-Laatste maar mist onbelangrijke… Ik wil niet helemaal naar canada reizen om daar 90% door bos te lopen. K heb wat kaarten in de boeken gezien daar staan weinig paden op die niet door de bossen lopen. klopt dit?

Vermits je wandelingen daar al op een zekere hoogte beginnen, zijn de bomen er niet al te groot en je zit er snel boven de boomgrens. Je zicht wordt er echt niet belemmerd door bomen. Banff city ligt ook al vrij hoog.

1500 per maand is meer dan genoeg, met de helft komt je er ook denk ik.

Het is er enorm toeristisch en je komt er dus elk type toeirst tegen.
Banff is de meest toeristische stad van Canada dacht ik.

Ik ga gewoon!!

Laatste vraag; kan je in de rockies van die blikjes campinggaz kopen?

yup, die vind je er overal:)

ik vertrek ook bijna, tbegint te kriebelen

Voor beren hoef je trouwens helemaal niet de wildernis in. In North Vancouver wonen we en als je daar je afval niet binnenzet lopen ze over straat, en ik heb ze gezien bij de buren die hun afvalbak buiten hadden laten staan. Die hadden toen plots een schutting minder en mochten afval opvegen.

Mocht je beren in bewoonde gebieden tegenkomen dan is het heel belangrijk de beer de ruimte te geven en de uitweg vrij te houden (in de natuur is dat wat makkelijker). Die beer is ook niet op z’n gemak in woongebieden. Geef hem dus altijd een uitweg, liever de beer een uitweg dan jezelf. Klinkt misschien gek maar als er wat gebeurd, je wint toch niet dus wegrennen werkt niet en kan je maar beter hem de mogelijkheid geven om weg te gaan.

Hoi!

Tjsa, je hebt Canada plannen en voorkomen is beter dan genezen dus e.e.a. aan het lezen omtrent beren:

Als je een beer tegenkomt, handel dan als volgt:

  • Blijf rustig, wandel rustig achteruit,
  • Laat een vluchtweg voor de beer open,
  • Spreek de beer rustig toe, zodat de beer je kan identificeren als een mens,
  • Ga nooit rennen (beer is sneller dan jij) of gillen,
  • Houdt je rugzak om (bescherming bij aanval),
  • Als je niet meer weg kan komen en de beer valt je aan: gebruik je beer-spray,
  • Ga niet op de grond liggen en je doodstil houden tot dat de beer je daadwerkelijk aanvalt. Als hij je omver werpt, ga dan op je buik op de grond liggen met je benen wijd zodat de beer je niet gemakkelijk kan omdraaien (Defensive-attack),
  • Bescherm de achterzijde van je hoofd en nek met je handen (Defensive-attack),
  • Doe alsof je dood bent (Defensive-attack)
  • Mocht de aanval langer dan een paar minuten duren of je bent in een tent (Predatory-attack): vecht terug

Wat is aan te raden qua middel om een beer te doen afschrikken: luchthoorn, berenfluit of berenspray?

Groeten,
Bart

Enkele bronnen:
traveljunkies.nl
alertis.nl
abc-van-hiking.nl

…m’n schoonmoeder :wink:

In essentie gaat het erom dat je een beer niet verrast en je je aanwezigheid luid en duidelijk aankondigt (fluit, luchthoorn, berenbel of gewoon af en toe iets roepen of zingen) zodat hij het ‘hazenpad’ kan kiezen.
Als je onverhoopt toch over een beer struikelt, maak je dan groot (ben je met meerderen ga dan bij elkaar staan) en schreeuw, zwaai met je armen en blijf vooral staan (wegrennen triggert de aanval van een beer) om kenbaar te maken dat je geen prooi bent.
Geef de beer ruim baan om te kunnen vluchten.
Komt’ie alsnog op je af: ga op je buik liggen en beweeg je niet.
Wordt de aanval doorgezet: gebruik alles om jezelf te verdedigen.

Blijf bij een beer met jongen altijd uit de buurt; zij staat altijd in de ‘attack modus’ en is bereid zichzelf dood te vechten tegenover elke bedreiging.

Overigens zijn aanvallen op mensen vrij zeldzaam.

Een en ander is ons uitgelegd door een ervaren trapper in Yukon.

Rob

Ah een lifter:)
Ik heb veel ervarring met liften, beren en camperen, in BC, ALberta, Yukon en Alaska…and I love it
Als je een man bent is het geen probleem om te liften.
Voor vrouwen is het daarintegen niet veilig, google maar eens de Highway of tears.

Alleen camperen is meestal geen probleem,…het hangt volledig af van het tijdstip en de plaats.

Ik ben een maand in de Bella Coola vallei verbleven en daar is op je eentje kamperen niet aan te raden. Er zijn echt veel beren. (bruin en zwart)
Ik was alleen (met hond) en als ik er in de bush sliep, hield ik de ganse nacht een vuur brandende…omdat ik een beetje schrik had:)
Als de beren op zalm beginnen vissen, eind Augustus, is het er op veel plaatsen verboden te camperen, zelfs in groep.
Verder zijn er in heel bc ook wolven en poema’s. Waarschijnlijk krijg je ze niet te zien, maar weet dat ze er zijn.

Het komt erop neer dat sommige streken zo’n hoge concentratie beren bevatten dat de kans groot is dat je er meerdere tegenkomt.
Op de meeste plaatsen is de kans echter vrij klein op een ontmmoeting.
Zorg in elk geval voor 2 berensprays als je in een berenrijkgebied meerdere dagen op je eentje roondtrekt.